Climatronic werkt niet meer goed ?

Daantje050

Actief lid
168
69
36
Vraagje, ik zit met het volgende probleem van de climatronic.

Als ik bijvoorbeeld op de snelweg rijd (boven de 70km/u) blaast mijn climatronic in de "auto" stand nauwelijks lucht rond. Als ik vervolgens van de snelweg af ben en langzamer ga rijden komt er gewoon weer lucht uit de roosters. Ik heb tevens een aantal keer gehad dat er helemaal geen lucht meer uit de roosters kwam, maar dit gebeurd zelden. Ik heb wel het idee dat hij de lucht rond blaast want ik kan hem achter het dashboard dan horen. Er komt dan enkel geen lucht uit de roosters.

Als ik de climatronic overigens op de recirculatiestand zet blaast hij wel gewoon lucht uit de roosters, zowel bij langzaam als snel rijden. Dan werkt die dus wel gewoon goed.

Via OBD krijg ik de volgende foutcode:

IMG_9697.PNG

Waar zou ik naar kunnen kijken ? De stelmotor volgens de foutcode van OBD ? En waar kan ik deze vinden ? ^^ Iemand tips waar ik zou kunnen beginnen ? Misschien de temperatuursensor ?
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
Ik denk dat je stelmotor van de recirculatie klep vast zit.
Dit word vervangen gok ik.
Ik denk alleen dat hiervoor je dashboard er uit moet, maar misschien weet iemand anders wat meer.

Deze klep zit bij de passagiers kant boven aan, de plaats waar de lucht naar binnen word gezogen.

Als je gewoon handmatig je clima instelt, dus volgas en op je gezicht, voel je dan wel lucht?

Ik vond de auto functie nooit goed werken bij mijn polo 1.2 tsi 2012.
Ik vond hem altijd te hard blazen
 
Ik zal dat morgen even testen! Ik heb nog ff zitten zoeken en hierover ook een topic gevonden. Stelmotor blijkt inderdaad vaak de boosdoener. Hopelijk kan iemand het nog bevestigen met mijn verhaal en kan ik daar verder mee.

Gelukkig wordt het nog wel koud binnen anders was het niet te doen. Maar goed, het spul moet gewoon goed Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
Ik denk dat je stelmotor van de recirculatie klep vast zit.
Dit word vervangen gok ik.
Ik denk alleen dat hiervoor je dashboard er uit moet, maar misschien weet iemand anders wat meer.

Deze klep zit bij de passagiers kant boven aan, de plaats waar de lucht naar binnen word gezogen.

Als je gewoon handmatig je clima instelt, dus volgas en op je gezicht, voel je dan wel lucht?

Ik vond de auto functie nooit goed werken bij mijn polo 1.2 tsi 2012.
Ik vond hem altijd te hard blazen
Handmatig en volgas (de laatste twee streepjes) blaast hij wel lucht uit de roosters. Geen verschil in luchtstroom als ik druk op het knopje waarbij de luchtstroom naar het gezicht gaat. Alle standen onder de laatste twee blaast hij nauwelijks lucht uit de roosters, behalve als ik dus van de snelweg af ben, vanaf ongeveer 80km/u begint die weer te blazen haha (dit is trouwens niet op de auto stand)

Stelmotor vervangen, als je heel handig bent lukt het met alleen dashboard kastje eruit.
Toevallig een idee waar ik deze het beste kan krijgen ? Via dealer ? Heb via ETKA ff gekeken maar weet niet of dit het juiste onderdeel is ? : https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/polo+derby+vento-ind/po/2015-773/8/819-819010/#25

8Z1 819 453 B op google levert vrij weinig op....

Edit: volgens mij is dit het juiste nr: 6R1 907 511 A en is vergelijkbaar met 6q1819379c, correct me if im wrong Stick Out Tongue
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
ik heb tot tweemaal toe gewoon een tweedehands motor erin gemaakt, gewoon zoeken op stelmotor climatronic en dan kom je ze snel genoeg tegen.
bij de 6R paste een stelmotortje uit een golf 5/6 hier ook in. Deze staan genoeg te koop op onderdelenlijn.nl. Soms moet je wel het asje van de motor overzetten, dit is een prutswerkje maar prima te doen!

Ik was er zelf toen een uurtje mee zoet. Zonder schelden gelukt! En dat zegt best veel!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!