Centrale vergrendeling bestuurdersportier

Hallo mede-polo-eigenaren en -liefhebbers!

Zoals vermeld in het topic waar ik mij, en mijn auto, voorstel, heb ik een probleempje met de centrale vergrendeling. Ik heb al wat onderzoek gedaan op internet, maar wil graag even wat advies voor ik alles open trek. De centrale vergrendeling werkt matig/niet op het bestuurdersportier: toen ik de auto kocht heeft hij het een of twee keer gedaan (van de eerste twintig keer dat ik hem probeerde), maar nu gaat hij niet meer op of van het slot. Ik hoor de centrale vergrendeling wel, en ik zie hem ook wel enigszins bewegen, dus ga er van uit dat het probleem mechanisch is, en niet elektrisch.
  • Het rechter portier, de kofferbak en de tankklap gaan wel op en van het slot
  • De auto geeft aan als het linker portier geopend is
  • De puddle lights (rood/witte verlichting in het portier) werkt
  • De knoppen voor de centrale vergrendeling werken
  • Als ik het portier handmatig met de sleutel op of van het slot haal, werkt dit wel
Hier even een filmpje van hoe het er uit ziet als ik (met de knoppen op het portier) de centrale vergrendeling in- en uitschakel:

Zou dit opgelost kunnen worden met het schoonmaken en smeren van het een en ander, of is het een lamme servo die vervangen moet worden? En kan ik dan alleen de servo (makkelijk) vervangen, of moet ik dan een hele nieuwe slot module? Ik heb al wat filmpjes bekeken over hoe je het portier uit elkaar haalt, en het eerste paneel er af halen is geen probleem, maar daarna krijg je te maken met de raammotor.. Ik krijg graag tips over waar te beginnen.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V 55kW (75 PK) 
Update: ik heb het mechanisme uitgebouwd (onderdeelnummer: 3B1837015AM), en de dealer gevraagd of ze het op voorraad hadden. Nieuwe mechanisme zou 237 euro (incl. BTW) kosten, en besteld moeten worden. Ik heb het onderdeelnummer even opgezocht bij de onderdelenlijn, en een gebruikte gevonden bij Gebr. Klein Gunnewiek (te Groenlo) voor 45 euro. Deze heb ik gekocht, opgehaald en gemonteerd. Alles werkt nu weer naar behoren.

Nu heb ik, zoals gewoonlijk, natuurlijk een onderdeel over waarvan ik niet weet waar het vandaan komt. Ik vond het onder in het portier, nadat ik de metalen plaat er af had gehaald. Vermoedelijk komt het dus ergens bij het raammechanisme vandaan, maar dit werkt gewoon naar behoren. Wellicht dat iemand hier het herkend:
20210127_165253-1.jpg20210127_165259.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V 55kW (75 PK) 
  • Geweldig
Waarderingen: Ruud9N
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!