Voorstellen Catunambu's Volkswagen Kever uit 1970

Catunambu

Bekend lid
1,531
753
133
Hoii Medeforum genoten!

Het word eens tijd om mijn "nieuwe" ride voor te stellen!
Vorig jaar mijn Polootje, helaas, moeten verkopen ivm zakelijke lease auto... Voordeel is wel dat hierdoor een mooi budget ter beschikking kwam om eindelijk eens mijn droomauto te kopen!

Na 4 jaar lang zoeken in budgetranges van 1500-2500 euro eindelijk de "stolen deal" gevonden! Tussen alle krokante kroketten, stijgende prijzen, eindelijk een hoger budget aangenomen en in overleg met mijn verloofde, bij een mooi kevertje wezen kijken die te koop stond bij een oldtimer handelaar. Na een proefrit afgesproken om er enkele dagen over na te denken en dan mijn besluit te maken. Ergens voelde deze kever niet goed, er zat wat werk aan, maar wel veel mooie kenmerken.

De volgende dag kwam er een wit kevertje voorbij op Facebook die meteen mijn aandacht trok: 1600i uit 1970?!
Direct contact opgenomen met de eigenaar en om een heel aantal foto's gevraagd, deze heb ik ook zonder morren gekregen! Eerlijke foto's: Alle plekjes waren duidelijk gefotografeerd en ik wist wat ik zou gaan bekijken. Nadeel: de reis zou 2u gaan duren enkel om de auto te bekijken... Mijn verloofde gaf aan dit niet vol te houden op een door de weekse dag en besloten werd om met mn kameraad die kant op te tuffen met de belofte om mijn verloofde op de hoogte te houden van de gang van zaken.

Aangekomen bij de auto was deze meer dan wat ik verwachtte van deze auto: Geen zichtbare roest/rotte plekken in de dakrand, harde kokerbalken, enkel vliegroest op chassis en minimale plekjes op spatborden en achterkant van de kever.
Het verhaal van de verkoper was dat hij deze auto aanbood in naam van zn vriend die de auto NIEUW heeft gekocht bij de plaatselijke dealer (conclusie, ik ben 2e particuliere eigenaar) en een aantal jaar (exacte verhaal is langs mij heen gegaan, iets met liefde maakt blind en een roze wolk) geleden gerestaureerd. Hierbij is er een mexicaanse body uit 1993 of 2003 geplaatst (afgaande op de DOT-code in de ruiten), een Mexicaanse ACD motor uit 1994 en een "lange bak" uit 1995 geplaatst. Ook het interieur heeft een update ondergaan, de Golf stoelen en het mexicaanse dashboard met de rechthoekige schakelaars :( . het volgend proefritje beviel ook meteen en besloten werd om mijn verloofde het volgende berichtje door te bellen: "Dit is 'm! Dit word onze trouwauto!"




DSC_0336.JPG
DSC_0343.JPGBekijk bijlage IMG_5046.JPG


Zijn er nog plannen met deze auto?
Zeker! Naast dat dit onze trouwauto word, zullen de volgende zaken aangepakt worden:
- Bagagerek monteren met een koffer/mand (bagagerek is inmiddels gemonteerd, volgens verkoper was dit een origineel rekje, correct me if im wrong)
- Andere velgen monteren waar een bevestiging in zit voor chromen wielkappen
- White walls monteren
- Achtersteven verbouwen zodat het "klassieke dubbelpijpje" gemonteerd kan worden (dit word nog even vechten met de lambda sensor)
- Roest/plamuuur parafan oplossen (lassen)
- dashboard verbouwen naar 1970 model (middenste deel uit slijpen en origineel 1970 deel inlassen)
- Alarm weer werkend maken
- roest rond de voorruit oplossen
- roest spatborden (minimaal) behandelen en oplossen
- uitzet raampjes achter monteren
- EVAP systeem verwijderen (na langdurig stallen lekt brandstof naar vat boven de motor en gooit de auto dit over de lekkere warme uitlaat tijdens het rijden....)
- wiellagers voor vervangen (ruizen een beetje)
- opnieuw laten spuiten van binnen en buiten
- bougies vervangen
- injectoren reinigen
- rijden, heeeeeeeeel veel rijden
- verhuren als trouwauto
- monteren andere bumpers en richting aanwijzers op het voorspatbord
- originele binnenspiegel monteren

Wat is al gedaan:
- Onderhoudsbeurt (olie + filter)
- bagagerek gemonteerd
- radio gemonteerd en aangesloten
- nieuwe accu gemonteerd (vorige eigenaar heeft dit gedaan)
- bodem behandeld tegen vliegroest
- fix bedrading met oog op brandgevaar/kortsluiting

Deze auto is te volgen op social media:
@zona_thelovebug

Issie perfect? Bij lange na niet!
Issie netjes? Van een afstandje wel
Issie rot? Totaal niet (niet zoals de kevers die ik allemaal heb bekeken)
Ben ik blij? JA! Heel erg blij!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Toevoeging:

Afgelopen zondag de auto gestart voor een rondje door de buurt en toen werd al snel duidelijk dat een klepstotertje (hydraulisch) kapot is gegaan. Eerdere koud starts was altijd al wel "tikkie" maar vaak was dit na 10 sec. weg. Zondag bleef het tikken ongeveer 10-15min aanhouden. Uit eindelijk werd t minder en is het gestopt. Vermoeden is dat dit samen hangt met een lekkende injector (Als de auto enige tijd op contact staat met de motor uit en daarna gestart word, gaat ie de eerste slag moeilijk rond en komt er een enorme blauw/zwarte pluim uit de uitlaat. Olie verbruik is ruim binnen de marges/perken, ook stinkt de rook niet naar een olieboot (zoals bij mn 400k Golf 3 Cabrio wel t geval is.....).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Is dat zo? Volgens mij hadden ze in 1970 al de K-jetronnic? Dit is gewoon electronische injectie uit een Golf 3. Wel multipoint ipv single point!
Oh ik dacht dat je een 1303i had, maar ik zie nu dat je een Mex blokje hebt.
Misschien ook wel beter, die k-jettronic en motronic was mechanisch een ramp. Maar da's ook wel een leuke uitdaging.
In mijn karmann ghia ligt gewoon een 1641 :mrgreen:
 
  • Leuk
Waarderingen: Catunambu
Oh ik dacht dat je een 1303i had, maar ik zie nu dat je een Mex blokje hebt.
Misschien ook wel beter, die k-jettronic en motronic was mechanisch een ramp. Maar da's ook wel een leuke uitdaging.
In mijn karmann ghia ligt gewoon een 1641 :mrgreen:
Hahaha! Nee, volgens mij is dit op kenteken nog een 1301.
Opzich ben ik, achteraf, best wel blij met die injectie, t ding loopt altijd! Alhoewel ik in de toekomst wel richting ITB of Webers wil. Het schijnt dat, zodra er een storing optreed in dit systeem, de computer behoorlijk lastig te resetten is....

Mooi! Leuk dat je hem weer in originele staat wilt brengen.
Dat geeft, naar mijn weten, wel de meeste waarde aan de auto! Enkel het interieur wil ik houden zoals dit nu is, het "mexicaanse" interieur. Dit omdat het gewoon lekker zit hahaha!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Hahaha! Nee, volgens mij is dit op kenteken nog een 1301.
Opzich ben ik, achteraf, best wel blij met die injectie, t ding loopt altijd! Alhoewel ik in de toekomst wel richting ITB of Webers wil. Het schijnt dat, zodra er een storing optreed in dit systeem, de computer behoorlijk lastig te resetten is....


Dat geeft, naar mijn weten, wel de meeste waarde aan de auto! Enkel het interieur wil ik houden zoals dit nu is, het "mexicaanse" interieur. Dit omdat het gewoon lekker zit hahaha!
Heb je ook foto's van het interieur?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V 86PK 
Heb je ook foto's van het interieur?
Oef! even zoeken! niet direcht fotos van het complete interieur maar hier een aantal:
APNO3218.JPGIMG_5431.JPGDSC_0360.JPG
IMG_4427.JPG
Dit zijn zo ongeveer alle foto's die ik kan vinden van het interieur!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Roon
Ja, heb dat idd ook met onze 60 pk Up. Gewicht speelt ook een grote rol natuurlijk. En 100 in de Up geeft veel meer snelheidsbeleving dan 220 in de Polo ;)
hahaha! kevertje weegt 800kg. Maar net wat je zegt, 100 in een kever staat ongeveer gelijk aan 200 in een Polo en 260 in een Saab...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!