Carista OBD2 Tweaks

Vandaag is mijn Carista OBD2 bluetooth dongle binnengekomen en hier heb ik toch wel een aantal vragen over.

Via deze dongle is het mogelijk om via de Carista app instellingen van de auto te wijzigen, waar je normaal gesproken via je infotainment systeem geen toegang tot hebt.

Het zijn wellicht dezelfde dingen die je anders met VCDS zou kunnen doen.

Wat ik vandaag heb proberen in te stellen:
- Coming/Leaving home op 60 seconden (het effect hiervan test ik zodra het donker is). Coming home via mistlampen ipv dimlicht.
- Coming home trigger op AUTO gezet (normaal gesproken moet je handmatig grootlicht doen om in te schakelen, nu zou lichtschakelaar op Auto voldoende moeten zijn).
- Gaspedaal respons op 'Direct' gezet, i.p.v. 'Geleidelijk'. Effect hiervan niet tot nauwelijks gemerkt.
- Het kunnen instellen van 'Spiegels inklappen bij vergrendelen' op infotainment scherm. Ik heb standaard geen spiegelpakket. Na het aanvinken van deze optie binnen de app kreeg ik inderdaad de mogelijkheid tot deze nieuwe extra optie in mijn infotainment systeem.
- Ook via de Carista app: Spiegels automatisch inklappen bij vergrendelen, bij single click op de remote, i.p.v. lang ingedrukt houden.
- Geluid wanneer de auto gelockt word.

Nu probeerde ik dit alles te testen (op coming/leaving home na). En eigenlijk lijkt het gewoon (deels) niet te werken. Dat de app werkt is wel een feit, want ik kreeg zeker de optie in het infotainment scherm om spiegels in te klappen. Echter, de spiegels klappen niet in. Ik heb de functie hiervoor ingeschakeld via zowel het infotainment systeem als de Carista app. Lijkt geen effect te hebben. Ik dacht dat spiegels inklappen puur softwarematig was en niet iets hardware matigs?

Geluid wanneer de auto gelockt word werkt ook niet. Mogelijk omdat deze staat op dat het geluid van het alarmsysteem moet komen, die ik niet heb. Ik zal eens kijken wat het doet als deze op Claxon staat ingesteld.

Ik hoop dat mijn coming home instellingen wel goed werken, dat zal ik zo gaan zien. Hoor het graag als iemand een ingeving heeft over die instellingen van inklapbare spiegels!

Edit: wat betreft de spiegels lees ik net het volgende: "De schakelaar in uw bestuurdersportier wordt vervangen, na inbouw zal deze over de functie beschikken om de spiegels handmatig in te klappen."

Er zit dus wel iets hardware matigs aan vast, wat ik misschien mis.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Zojuist ook nog even leaving home getest. Ook mijn instellingen hadden geen effect daarop gek genoeg. Ik had dit ingesteld op 60 seconden in de app, en ze gaan nog steeds na 30 seconden uit. Als er zoveel al niet werkt ga ik het straks nog een miskoop vinden. Ik hoop dat ik zelf iets verkeerd heb gedaan, of misschien dat er iets override word.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Inklapbare spiegels lijkt definitief niet te werken. Ook de schakelaar van de spiegels op verschillende standen gezet, heeft ook geen effect. Coming/leaving home tijd van 60 seconden word niet nageleefd, blijft gewoon 30 seconden steeds. De lamp keuze van coming/leaving home word ook niet nageleefd. Het enige dat hiervan wel nageleefd word is de trigger van coming home.

Wanneer ik deze op 'Ignition off' zet, blijven de lampen inderdaad aan wanneer ik het contact uit zet. Wanneer ik 'When door is opened' kies, dan gaan de lampen uit bij contact uitzetten, maar vervolgens aan bij het openen van de deur. Dat lijkt het enige dat werkt van zo ongeveer alle door mij genoemde instellingen..

@Arends1989 heb jij toevallig ook andere dingen ingesteld staan met je Carista? En werken deze bij jou wel?
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Hmm, die Carista adapter lijkt wel heel veel op de “Viecar ELM327” die je op AliExpress kan scoren voor <€15. Dit i.c.m. de app https://www.carscanner.info lijkt mij een betere deal.

Ja is geloof ik ook allemaal vrijwel hetzelfde. Alles is gebaseerd op ELM327. Die Carista adapter kan namelijk ook door nog vele andere apps gebruikt worden om voertuigdata uit te lezen etc. Maar ik was specifiek op zoek naar iets wat de hidden features van mijn auto kon aanpassen. Ik begrijp niet waarom het niet werkt, terwijl er zoveel succesvolle filmpjes op youtube de ronde gaan. Ik heb een verzoek bij de customer service van Carista ingediend.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik merkte wel merkbaar verschil nadat ik de gasrespons op direct had gezet. Het stroperige was direct weg.

Naast de gasrespons heb ik ingesteld dat mijn pano dak open en dicht gaat met de ramen bij ingedrukt houden op de sleutel, needle sweep en claxon bij openen/sluiten.

dat laatste was niks, omdat de claxon in de Polo behoorlijk mieterig klinkt.

Op basis van mijn ervaringen vond ik het de aanschaf wel waard. Jammer om te horen dat je tot nog toe niet heel enthousiast bent.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 90PK 
Ik merkte wel merkbaar verschil nadat ik de gasrespons op direct had gezet. Het stroperige was direct weg.

Naast de gasrespons heb ik ingesteld dat mijn pano dak open en dicht gaat met de ramen bij ingedrukt houden op de sleutel, needle sweep en claxon bij openen/sluiten.

dat laatste was niks, omdat de claxon in de Polo behoorlijk mieterig klinkt.

Op basis van mijn ervaringen vond ik het de aanschaf wel waard. Jammer om te horen dat je tot nog toe niet heel enthousiast bent.

Kan zijn dat ik zelf iets fout gedaan heb, maar kan het me haast niet voorstellen. Welke uitvoering van jouw Polo heb je eigenlijk, misschien dat het daaraan ligt? Ik heb gewoon een Comfortline zonder extra pakketten. Ik heb ook claxon bij openen/sluiten ingesteld, maar ik hoor geen claxon gek genoeg. Ramen openen en dicht zat er al standaard bij mij op zonder Carista.

Ik neem aan dat het de bedoeling is dat na het opslaan van de instellingen de dongle er gewoon uit moet toch? Lijkt me niet dat dit moet blijven zitten aangezien het de instellingen op de ECU overschrijft.

Edit: Ik moest nog een optie instellen 'Acoustic information' op het infotainment systeem om de claxon te laten werken zag ik. Enig idee waar ik deze kan vinden?
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Kijk maar uit dat je niet teveel aan het kloten bent.
Straks verkloot je het!
En moet je straks langs een van de vcds boy's om alles te herstellen.
Heb je vooraf wel een back-up gemaakt?

Ik heb geen fysieke backup gemaakt. Ik heb screenshots genomen van de instellingen voordat ik deze ging aanpassen, zodat ik nog weet wat de oorspronkelijke instellingen waren, dan kan ik ze eventueel nog terugzetten naar het origineel als het nodig is.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik heb geen fysieke backup gemaakt. Ik heb screenshots genomen van de instellingen voordat ik deze ging aanpassen, zodat ik nog weet wat de oorspronkelijke instellingen waren, dan kan ik ze eventueel nog terugzetten naar het origineel als het nodig is.

Persoonlijk denk ik dat je het volgende even moet checken:

-Je spiegels kunnen niet automatisch inklappen omdat je geen spiegelmotoren hebt (duurdere optie)
-Dat vergrendel piepje werkt enkel als je ook daadwerkelijk een alarmklasse 2/3 hebt (claxon zou wel moeten kunnen)
-Coming home / Leaving home (heb je een auto stand op je lichtschakelaar? Zo niet, dan gaat deze optie ook niet werken omdat je geen lichtsensor in je ruit hebt)
 
Persoonlijk denk ik dat je het volgende even moet checken:

-Je spiegels kunnen niet automatisch inklappen omdat je geen spiegelmotoren hebt (duurdere optie)
-Dat vergrendel piepje werkt enkel als je ook daadwerkelijk een alarmklasse 2/3 hebt (claxon zou wel moeten kunnen)
-Coming home / Leaving home (heb je een auto stand op je lichtschakelaar? Zo niet, dan gaat deze optie ook niet werken omdat je geen lichtsensor in je ruit hebt)

- Ik heb geen spiegelmotoren (denk ik), want ik heb niet voor een licht/zicht pakket of spiegelpakket gekozen. Ik dacht dat automatisch inklapbare spiegels puur software matig was door het bijvoorbeeld via Carista aan te passen. En het feit dat ik elektrische spiegels heb zit er al een motor voor elektrische spiegels in, dus dacht dat dat voldoende zou zijn, helaas.

- Claxon heb ik werkend gekregen, moest ik nog extra aanvinken in het infotainment systeem 'Akoestische bevestiging bij het vergrendelen'.

- Coming/leaving home, ja ik heb een automatische schakelaar en lichtsensor. Ik heb coming home ook werkend gekregen, want standaard moest je hiervoor grootlicht gebruiken. Nu gaat mijn coming home aan bij openen van het portier, zoals ik kan instellen nu. Enige wat ik niet voor elkaar krijg is de tijdsduur van coming/leaving home. Deze kan via de app langer dan 30 sec. worden ingesteld, maar lijkt steeds overschreven te worden door de default 30 seconden (terwijl in de app mijn instelling behouden blijft).

Ook de lampkeuze bij coming/leaving home werkt niet. Bij mij gaan alle lampen aan, maar in de app is de keuze voor 'dimlicht' of 'mistlampen'. Heeft geen effect.

Bij wat verder zoeken kom ik erachter dat sommige functies voor MK7 modellen gebaseerd op MQB platform zijn. Laat mijn Polo nu net een MK6 zijn. En betreft de gasresponse optie, zou dit verschil alleen merkbaar zijn wanneer er ook driving mode selectie op de auto zit, en dat heb ik helaas niet. Weet ook niet of dat er apart op te krijgen is, los van een sport-select onderstel, dus gewoon puur driving profiles. Las ergens dat dit ook alleen mogelijk is met discover media, en ik heb composition media.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
- Ik heb geen spiegelmotoren (denk ik), want ik heb niet voor een licht/zicht pakket of spiegelpakket gekozen. Ik dacht dat automatisch inklapbare spiegels puur software matig was door het bijvoorbeeld via Carista aan te passen. En het feit dat ik elektrische spiegels heb zit er al een motor voor elektrische spiegels in, dus dacht dat dat voldoende zou zijn, helaas.

- Claxon heb ik werkend gekregen, moest ik nog extra aanvinken in het infotainment systeem 'Akoestische bevestiging bij het vergrendelen'.

- Coming/leaving home, ja ik heb een automatische schakelaar en lichtsensor. Ik heb coming home ook werkend gekregen, want standaard moest je hiervoor grootlicht gebruiken. Nu gaat mijn coming home aan bij openen van het portier, zoals ik kan instellen nu. Enige wat ik niet voor elkaar krijg is de tijdsduur van coming/leaving home. Deze kan via de app langer dan 30 sec. worden ingesteld, maar lijkt steeds overschreven te worden door de default 30 seconden (terwijl in de app mijn instelling behouden blijft).

Ook de lampkeuze bij coming/leaving home werkt niet. Bij mij gaan alle lampen aan, maar in de app is de keuze voor 'dimlicht' of 'mistlampen'. Heeft geen effect.

Bij wat verder zoeken kom ik erachter dat sommige functies voor MK7 modellen gebaseerd op MQB platform zijn. Laat mijn Polo nu net een MK6 zijn. En betreft de gasresponse optie, zou dit verschil alleen merkbaar zijn wanneer er ook driving mode selectie op de auto zit, en dat heb ik helaas niet. Weet ook niet of dat er apart op te krijgen is, los van een sport-select onderstel, dus gewoon puur driving profiles. Las ergens dat dit ook alleen mogelijk is met discover media, en ik heb composition media.

hmm oke, dan houdt het denk ik op. Betreft coming/leaving home zou wel in te stellen moeten zijn lijkt me. Misschien even een pro naar laten kijken ;)
 
Kan het hier wederom zijn dat je de optie voor 60 sec middels de app vrijschakelt waarna je in je infotainment het schuifje nog naar de 60 seconden moet slepen?
 
Volkswagen  ID3 First Max  58 kWh / 204 pk 
Kan het hier wederom zijn dat je de optie voor 60 sec middels de app vrijschakelt waarna je in je infotainment het schuifje nog naar de 60 seconden moet slepen?

Nee, want ik heb in het infotainment geen mogelijkheid de tijd langer dan 30 seconden te slepen. Enkel in de app.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik heb geen idee waar jij de informatie vandaan haalt dat je Polo een MK6 is :)

Jouw polo is software matig een uitgeklede Golf 7(,5) :mrgreen:

Gasrespons is wel mogelijk maar op 1 (goede) wijze ongeacht de uitvoering.
 
Ik heb geen idee waar jij de informatie vandaan haalt dat je Polo een MK6 is :)

Jouw polo is software matig een uitgeklede Golf 7(,5) :mrgreen:

Gasrespons is wel mogelijk maar op 1 (goede) wijze ongeacht de uitvoering.

De website van Carista waar de ondersteunde voertuigen op staan, daar staat Polo MK6 (2017+ met afbeelding van de AW). Vandaar dat ik dat dacht.

Wat bedoel je precies met de gasrepsons is maar op een goede wijze mogelijk? Ik had 2 keuzes tussen eentje met door tijd aangestuurde gasrepsons en eentje die direct zou oppakken. Merk eigenlijk geen verschil. Had verwacht dat als ik m op direct zou zetten dat ie ongeveer hetzelfde als een sport driving mode zou voelen
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!