Buitenspiegel motor/stelknop [Mirror dip]

Uit interesse heb ik de buitenspiegelknop eens uit elkaar gehaald om te kijken hoe de spiegels werden geschakeld en kwam er achter dat dit anders werkte dan ik had gedacht,
Ik wil hierbij mijn gedachtes delen in de hoop dat iemand hier meer kaas van heeft gegeten dan ik :)


Mijn eerste gedachte was dat er gewoon geschakeld werd met 12vdc en dat je eventueel je spiegels dus ook via een externe schakeling kon besturen.
De achterliggende gedachte was, dat wanneer dit bleek te kloppen, je een soort van mirror dip kunt maken door middel van transistors/optocouplers/relais welke in het handvat gedeelte passen.

Na wat meten kwam ik er achter dat er inderdaad 2x 12vdc wordt gebruikt.(spiegelmotor en spiegelverwarming)
Wat mij wel meteen opviel is dat er meerdere standen waren die dezelfde pinnetjes gebruiken.(Pin 5 wordt wel continu als voeding gebruikt)
Er lijkt dus wel geschakeld te worden met de 12vdc, maar toen ik het in praktijk ging testen werkte dit helaas niet.

Wat ik toen dacht is het volgende:
1x 12vdc voor spiegelverwarming
1x 12vdc om het printplaatje te voeden (welke weer minimale spanning doorstuurt over de pinnen naar de relais of iets dergelijks)

Toen ik de knop uit elkaar haalde, zag ik dat er ook meer chips op zaten dan ik had verwacht, ik gok dus dat er iets met het signaal wordt gedaan of dat dit alleen het stuur signaal is en het echte schakelen van de stroomtoevoer/relais dus ergens anders gebeurt.

Nu gok ik dat het volgende ook mogelijk is:
We hebben 10 pinnen/draden, waarvan er:
- 2 voor de spiegelverwarming zijn, en
- 1 die niet gebruikt wordt.(zit niet op de connector die uit de deur kom, dit is pin3)
- 1 pin voor de constante voeding (Pin 5)

We houden er dus 6 over voor de besturing van de spiegels.
ik "denk" dus dat er misschien niet met 12vcds wordt geschakeld maar dit toch digitaal gebeurt oid.
(zeker als je in het achterhoofd houd dat wanneer je module52 (deur elektronica) in je auto hebt, je de spiegels inderdaad via VCDS kunt programmeren zodat mirror dip werkt
Het kan dus zijn dat het volgende gebeurt:
2 pinnen om tussen de linker en rechter spiegel te schakelen. (voeding komt van pin5)
De overige 4 kunnen dus voor omhoog,omlaag,links en rechts gebruikt worden.

De vraag is dus, wordt het "analoog" geschakeld of is er een kans dat dit toch digitaal gebeurt.

Nogmaals, dit is gewoon een "hersenspinsel" wat ik wil delen en in de hoop dat er mensen mee willen denken :)

PS: voor de taalfanatieke, correcties zijn welkom :tonguewink:
 
Volkswagen  Polo 6c  1.2 TSI 
Wist niet dat die modules bestonden.
Helaas werkt het alleen maar met de passagier kant en ik wil het juist ook aan de bestuurder kant.

Is misschien wel mogelijk via dat kastje als je er twee aanschaft, maar ik hoopte eigenlijk op een "makkelijkere" manier
 
Volkswagen  Polo 6c  1.2 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!