Brommende uitlaat en piepende bandjes: dé Polo 9N3 GTI

Ik ben wederom jullie een update schuldig. Ik zal nog even het verhaal schetsen.

Afgelopen woensdag ben ik (normale routine) naar werk gereden. Tijdens het rijden is het ESP lampje aangesprongen. Bij aankomst op mijn werk probeerde ik de auto opnieuw te starten, waarna de stuurbekrachtiging uit is gevallen. Na opnieuw opstarten is het motormanagementlampje gaan branden (foutcode P0102). Zo nu en dan flikkert het oranje olielampje enkele keren (blijkt een kapotte oliesensor te zijn).

Dit allemaal in één rit op een tijdsbestek van 10 minuten. Wat heb ik geprobeerd:
- Vervangen LMM (had nog eentje liggen)
- Bijvullen stuurbekrachtigingsvloeistof (leek leeg)
- Uitlezen/foutcodes resetten (LMM heeft een constante waarde van 0.0g/s).
- Heb nog een 50A zekering liggen voor een hoofdzekering, maar ik vind nergens een overzicht van de zekeringen dus wil niet lukraak zekeringen vervangen.

Ik vrees zelf dit probleem niet aan te kunnen pakken, omdat het vermoeden steeds meer richting een elektrisch probleem gaat. Daarom heb ik maandag een afspraak gemaakt om naar de auto te laten kijken. Dit zal een periode duren. Ik zal de betreffende monteur ook vragen of hij kan kijken naar de algehele staat van de auto. Wat hij er van vindt. Op basis van zijn bevindingen ga ik een beslissing maken of ik er nog mee door wil blijven rijden, of dat ik de auto toch het beste kan gaan verkopen. Misschien is het een makkelijke oplossing, misschien ook niet. Ik hou jullie op de hoogte.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Goed, auto terug van de monteur. Na de vorige reparatie is een stukje kabelharnas niet goed teruggemonteerd op de versnellingsbak. Hierdoor is deze op de aandrijfas gevallen en weggesleten. Kortsluiting als resultaat, met daarbij een gesprongen zekering (handige dingen!).

Kabels gerepareerd, goed terug gemonteerd en nieuwe zekering erin. Starten: yes! Met de nieuwe olie die er in zit stuurt de auto echt lekker soepeltjes. Fijn.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Goed, auto terug van de monteur. Na de vorige reparatie is een stukje kabelharnas niet goed teruggemonteerd op de versnellingsbak. Hierdoor is deze op de aandrijfas gevallen en weggesleten. Kortsluiting als resultaat, met daarbij een gesprongen zekering (handige dingen!).

Kabels gerepareerd, goed terug gemonteerd en nieuwe zekering erin. Starten: yes! Met de nieuwe olie die er in zit stuurt de auto echt lekker soepeltjes. Fijn.

Lekker een keer een goedkope fix!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
Goed, auto terug van de monteur. Na de vorige reparatie is een stukje kabelharnas niet goed teruggemonteerd op de versnellingsbak. Hierdoor is deze op de aandrijfas gevallen en weggesleten. Kortsluiting als resultaat, met daarbij een gesprongen zekering (handige dingen!).

Kabels gerepareerd, goed terug gemonteerd en nieuwe zekering erin. Starten: yes! Met de nieuwe olie die er in zit stuurt de auto echt lekker soepeltjes. Fijn.
Als ze die stalen klemmetjes bedoelen dan denk ik dat dat een nieuw zwak punt is.
Mijn 9n3 was toen ook een kabel los gekomen zonder dat ik bij de garage geweest was,
Die hing achter de accu langs los,
zorgde ervoor dat mijn auto kut schakelde, hing tegen de schakelkabels aan.
Bleek zo een stalen klemmetje verrot die de kabel omhoog hangt.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
De bestelde brandstofpomp vandaag geïnstalleerd. Uiteraard, maar wat verwachtte ik ook, vermogensdipjes niet weg. Trekt wel een stuk lekkerder.
Wat een gedoe is het vervangen van die brandstofpomp trouwens.

Volgende stap is de brandstofdrukregelaar en dan zien we wel of dat eea verhelpt.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Johan en Ruud9N
Vandaag een nieuwe brandstofdrukregelaar besteld. De pomp loste de dipjes niet op, dan maar voor een paar tientjes de drukregelaar besteld. Ik heb 'm er zojuist op gezet, heb t nog niet echt 100% kunnen testen (iets met maximale snelheden, politie en wegwerkzaamheden), maar op een klein hikje na bij de eerste ''pull' toch enkele keren dipvrij kunnen optrekken. Binnenkort eens even richting Duitsland en kijken of het echt zo is. Dit biedt in ieder geval hoop (en dat mag ook wel na alle ellende...)

WhatsApp Image 2020-09-22 at 14.05.52.jpeg
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Tijdje verder. Auto rijdt beter, maar schokt nog steeds. Volgende (en overigens laatste stap die ik kan bedenken) waren de bobines. Toeval wilt dat er in een 1.8T facebookgroep waar ik ook in zit nét een setje van 4 werd aangeboden. Wel tweedehands, maar in ieder geval goed genoeg om te controleren of het daadwerkelijk daaraan ligt. Voor €20 zou je zeggen dat dat niet echt een slechte deal is.

Ben benieuwd!
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: capszz
Tijdje verder. Auto rijdt beter, maar schokt nog steeds. Volgende (en overigens laatste stap die ik kan bedenken) waren de bobines. Toeval wilt dat er in een 1.8T facebookgroep waar ik ook in zit nét een setje van 4 werd aangeboden. Wel tweedehands, maar in ieder geval goed genoeg om te controleren of het daadwerkelijk daaraan ligt. Voor €20 zou je zeggen dat dat niet echt een slechte deal is.

Ben benieuwd!
Je ziet heel veel mensen die van die Rode bobines er op zetten als de auto getuned is.
Geen idee waarom misschien dat deze het vermogen beter aan kunnen?

p.s hoe oud zijn je bougies
 
Even een poosje niks meer in dit topic gepost. Het nieuwe jaar staat echter niet minder in het teken van de GTI (althans, voor mij hahahaha). Ik had nog wat kleine onderdelen besteld in de hoop dat het mijn dipjes zou oplossen, maar op zijn minst voor een beetje preventief onderhoud. Dat bleek deels ook wel nodig.

Allereerst begon de monteur aan het vernieuwen van delen carterventilatie. In eerste instantie had ik enkel een nieuw PCV-klepje het het T-stuk. Maar door een ingeving ook maar een nieuwe L-vormige pijp dat het T-stuk verbind met het oliefilterhuis. Bleek geen overbodige luxe want dat pijpje was binnen no-time kapot. Blijkbaar een bekende kwaal.

IMG_0109.jpg

Na het stukje pijp dat nog in het oliefilterhuis vast zit te hebben verwijderd de boel daar een beetje schoongemaakt en het nieuw pijpje met nieuw o-ringetje gemonteerd. Laten we hopen dat het zweten daar nu gestopt is. Stiekem de hoop gevestigd dat dat gedeelte de reden was van de vermogensdipjes, maar hopen durfde ik niet meer (en dat was achteraf maar goed ook ;) ). Dipjes waren nog aanwezig dus de volgende stap was het vervangen van de bougies naar bougies die juist zijn gegapped voor een 1.8T met een tune (0.28'') en een graden kouder. Tevens ook voor koper gegaan. De oude bougies kwamen er als volgt uit:

IMG_0115.jpg

Van wat ik kan beoordelen vertonen de oude bougies een normale verkleuring. Daarna nog een testritje, alleen mochten ook de bougies niet baten. Ik heb direct daarna de garage een mailtje gestuurd (had al wat offertes opgevraagd) voor een rookdruktest. Wellicht dat we ergens een lekkage hebben gemist. Dat zal zich dan in ieder geval moeten uitwijzen. To be continued.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!