Brommende uitlaat en piepende bandjes: dé Polo 9N3 GTI

In ander nieuws! Tussen alle ellende door mag je jezelf soms ook wel verwennen op wat moois. Vandaag binnen gekregen, direct geïnstalleerd! De RamAir cone openlucht filter. Net een stukje gereden, heerlijk geluid. Erg tevreden. Begint langzaam toch wel erg vet uit te zien!


WhatsApp Image 2020-05-29 at 14.45.10.jpeg

Ik heb laatst nog wat spulletjes bij autodoc besteld, waaronder een nieuw (wit) expansievat incl dop, kleppendeksel pakking, gasklephuis pakking, inlaatspruitstuk pakking en nog wat kleine dingetjes die er ook aan zaten te komen. Binnenkort maar eens een momentje nemen om te sleutelen. Heerlijk, vooral in het zonnetje.

Turbodrukproblemen zijn er nog steeds. Ik hoor nu heel duidelijk (leve open luchtfilter) de turbo opspoelen, maar tijdens het vermogensdip hoor je gewoon dat hij opnieuw druk gaat opbouwen, ik hoor 'm niet afblazen. Wellicht dus toch ergens in de luchtslangetjes?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Maandje verder betekent dus ook weer een nieuw geld voor nieuwe onderdelen. Gisteren de nieuwe FMDV008 van Forge binnen gekregen en vandaag direct geïnstalleerd met de zwaarste veer, in de hoop dat dit de turbo dipjes zou oplossen. Helaas lijkt dat niet de oplossing te zijn. Alle 3 de veren (iedere veer correspondeert met een bepaald aantal psi/bar turbodruk) gebruikt en bij alle 3 de veren last van dipjes in het vermogen. Ik ben langzaam een beetje ten einde raad. Zou dit de brandstofpomp kunnen zijn? Voor de rest zou ik het niet weten, vrijwel alles is nieuw (turbo, spruitstuk, dv, n75).


IMG_8144.JPG
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@Ruud9N had ik ook even overwogen, maar toevallig had een vriend van mijn monteur dezelfde auto (veel meer kilometers) en daarbij doet de auto het niet. Je kan het het beste omschrijven als 'inhouden' en dat hoort niet (helaas voor mij).
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Verdrietig
Waarderingen: Ruud9N
Het schijnt dat de 1.8T 20V motoren kunnen draaien met de lmm losgekoppeld ( stekker eruit). Als de motor dan beter draait, dan is er waarschijnlijk een vacuumlek aan de inlaat kant ( slangetje of aansluiting). Proberen is natuurlijk op eigen risico, want ik heb het zelf nog nooit hoeven te doen. ;).
 
Volkswagen  Polo GTI 6C  1.8 TSI 252 pk (JD Engineering) 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
@Fz-errie nee, daar bestel ik deze week even een setje voor. Zijn gelukkig niet heel duur. Ik bestel ook meteen een kit om de benzinedruk te kunnen meten.

Ik heb net even gekeken of de brandstofdrukregelaar kapot was, maar er zat geen brandstof in de vacuumlijn (al rook het wel een beetje naar brandstof, maar kan me voorstellen dat dat kan).
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Fz-errie
Vandaag een stukje Duitse Autobaan meegepikt. Tot de 4 tot ongeveer 190km/h. Daarna overschakelen naar de vijf, maar daarin kwam ik geen meter meer vooruit (verloor zelfs snelheid) omdat de auto begon te stotteren als een gek. Iemand enig idee waar dit op kan wijzen? Dacht in eerste instantie de brandstofpomp, maar dan zou ik daarvan al problemen gehad moeten hebben met hoge toeren in de 4e versnelling (6000rpm)
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@Robin goed idee.

Vervangen:
- Turbo (K03s)
- Uitlaatspruitstuk
- Luchtfilter (RamAir)
- Diverter Valve (Forge, zwakste veer -> hoe zwaarder de veer, hoe erger de (vermogens-)dipjes)
- LMM (wel met een tweedehands van @Fz-errie, maar deze zou nog werkend moeten zijn. Met een losgekoppelde LMM geen verschil).
- N75 (regelklep voor turbodruk)
- Luchtbuis tussen de intercooler en gasregelklep voor een aftermarket siliconen variant (Creations Motorsport).
- Brandstoffilter
- Bougies, olie(-filter)
- Andere irrelevante zaken zoals remmen, remvloeistof, koppelstangen stabilisatorstang

Verwijderd:
- N249
- N112
- Secundaire luchtpomp

Momenteel staan als volgende op het lijstje:
- Brandstofpomp 4 bar & brandstofdrukregelklep op de injectorrail
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@Robin 'Tuner' zegt: 'kijk even naar de brandstofpomp, daar zal het probleem wel zitten'. Is geen 'officiele' tuner, maar wel iemand die in de 1.8 20vt wereld al veel van dit soort motoren getuned heeft met veel positieve reacties. Kans is natuurlijk aanwezig. Motor is foutcodevrij.

Het vreemde is, dat als ik rustig optrek (gaspedaal niet helemaal vloer) het meestal wel goed gaat zonder schokken.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Net nogmaals even uitgelezen en toen kwam er een P1287 naar boven op een uitgeschreven N249. Tuner ff een bericht gestuurd. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Die hoort uitgeschreven te zijn.

Dat is dan de eerste stap.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
@Robin het verwijderen van de N249 en N112 is een veelvoorkomende mod bij 1.8T's. De divertervalve wordt daarmee direct aangestuurd door het vacuum van het inlaatspruitstuk, in plaats van dat er meerdere onderdelen nog aan te pas bij moeten komen. Voordeel hiervan is dat de throttle response verbetert bij best een groot deel.

Bekabeling is niet in orde, want de klep zit er niet meer op. Klep zou uitgeschreven moeten zijn en door de auto niet meer moeten worden herkent. Daar is het wellicht mis gegaan. Maargoed. Zal niet de oorzaak zijn van de dipjes.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Wat n leesvoer, Ik merk zelf dat mijn GTI ook wel eens inhoud,. T lijkt net of de turbo in 2 Stapjes gaat, dus met een klein dipje (s).
Het is bij mij een heel stuk minder als ik niet opeens vol gas geef, maar gecontroleerd,.
 
Volkswagen  Polo 9n3 Gti  1.8 20vt stage 1 180pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!