"Polo GTI adventure 2020"
Vele van jullie hebben het hier en daar al voorbij zien komen, maar mijn GTI en ik hadden een flinke ruzie. Het heeft gelukkig niet geleid tot een echtscheiding met de RDW als notaris in het postkantoor.
APK
De auto moest weer voor zijn jaarlijkse APK beurt op (uiterlijk) 2 mei. Zoals jullie wellicht weten heb ik de auto vanaf oktober 2019 in mijn bezit. Aankoopkeuring laten doen en daarvan was de conclusie: all good, kun je kopen. Wellicht dat je van de inleiding hebt kunnen merken was dat absoluut niet het geval. Zoals ik altijd doe ben ik er vrij snel bij geweest, in het geval van problemen.
Problemen
Er waren enkele problemen, dat wist ik wel. Hij ging waarschijnlijk de APK ook niet in één keer halen, dat wist ik ook. Alsof ik door een glazen bol kon kijken, was dat ook het geval. De auto was afgekeurd op een kapot uitlaatspruitstuk, een niet functionerend derde remlicht, een kapotte handremkabel, vasthangende remklauw, remschijven en blokjes achter en een advies voor de remslangen morgen. Ik had even wat twijfel of het spruitstuk niet gewoon langs een pakking lekte, maar dat bleek uiteindelijk toch niet het geval...
Tijdens het demonteren van de uitlaat kwamen we tot de conclusie dat de turbo ook vervangen moest worden. Deze had een scheurtje in het turbohuis. Gekozen voor een K03s revisieturbo in plaats van nieuwe. Prijsverschil maakte die keuze overigens vrij makkelijk.
Uiteindelijk alles via de bekende websites besteld. Autodoc, etc. Uitlaatspruitstuk niet OEM, maar gegaan voor een gietijzeren 'big bore'. Meer uitlaatflow = meer vermogen. Althans, in theorie. Na het monteren van het spruitstuk kwam men erachter dat hij toch niet zo recht was als hij moest zijn, hij lekte aan alle kanten. Die conclusie kwam overigens pas nádat de auto weer in elkaar gezet was. Zucht, weer opnieuw demonteren. Dus, vlakken die handel, weer een paar tientjes verder, en opnieuw erop zetten. Zag er wel mooi nieuw uit, dat wel. Maar dat was op dat moment ook het enige voordeel wat ik dan zag.
Poging twee
Goed, vervolgens weer alles opnieuw gemonteerd. Nieuwe turbo, nieuw spruitstuk alles erop en eraan. Tankje rustig aan rijden voor de turbo (better safe than sorry!) en gas open trekken. Ik zal geen exacte transcriptie geven van hoe mijn reactie op mijn bevindingen was, maar het klonk ongeveer zo: '**** auto **** klaar **** tegen een boom ****'. Of, zoals ze dat op TV mooi doen: pieeeeeeeeep.
Nog steeds niet alles opgelost
Hij hield in. Zakte terug in turbodruk, verloor druk, hield het niet vast. Bokte, in hogere toeren. Ik merkte wel verschil met de nieuwe turbo en een luchtdicht spruitstuk, maar dat was het. 1500€ lichter, en nog geen goed functionerende auto. Conclusie was eigenlijk een paar dingen. Milieuzooi eraf (Greta en ik zullen toch nooit vriendjes worden): N249/N112/SAI en uitgeschreven. Nieuwe chip erop en huppakee. Throttle response is een stuk beter, hij pakt veel lekkerder, en reageert goed op gas. Maar het bokken bleef. Volgende stap: nieuwe vacuumslangen: dus die direct ook maar vervangen (nu 2 zielige slangetjes die rood zijn tov de rest, hahahaha....). Tussendoor meteen even de pipe tussen de throttle valve en intercooler vervangen voor een dikkere, siliconen pijp. Ziet er leuk uit, doet zijn werk. Mooi. Probleem alleen niet opgelost.
N75-regelklep
Volgende stap: een nieuwe 'N75'. Deze er vandaag opgezet en het is meteen een heel, maar dan ook een heel, stuk minder. Het is er wel nog, dus het is niet de oorzaak van het probleem, althans niet het enige. Dan rest mij nog één ding: de diverter valve. Dan zit je meteen bij het dilemma: ga je voor stock (meh) of voor forge (duur!). Daar ben ik nog niet helemaal over uit. De auto heeft me afgelopen twee weken iets minder dan 2000€ gekost en als ik er zo op terug kijk is het toch wel een flinke kostenpost geweest. Geld wat ik ook beter uit had kunnen geven aan de inrichting van mijn nieuwe appartement, want ja: ik heb sinds 1 januari mijn eigen plekje waar ik enorm lekker woon. Mijn eerste eigen appartement, blijft toch wel spannend, maar bevalt me ontzettend goed.
Vooruitzicht
Volgende maand maar kijken hoeveel ik bereid ben om op te geven van mijn vakantiegeld. Want hoe je het ook wendt of keert: opgelost moet het probleem toch. Misschien win ik wel iets met een kraslot. Dat zou in ieder geval dingen al een stuk makkelijker maken.
Giltix.