Brommende uitlaat en piepende bandjes: dé Polo 9N3 GTI

@Johan heb eventjes gekeken en me meteen rotgeschrokken. 2 zekeringen zijn vervangen geweest, zo lijkt het. Maar het lijken op stukjes metaal die er tussen zijn gezet. Zal proberen morgen een fotootje ervan te maken.

Waar zitten de massapunten op die model polo, weet je dat toevallig?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Vandaag de polo verwend met nieuwe achterlampjes. De rit daarom verwende de polo mij ook met een nieuw lampje. Op de tellerplaat dashboard.

Vandaag georiënteerd naar goede OBD uitleesapparaten zonder bluetooth/netwerk (werkt bij mij toch nooit goed). Zodra ik die bestel en binnen heb, deze foutcode maar even uitlezen. Jemig :/
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Na een hoop ellende vandaag eens stiekem georiënteerd wat ik mezelf wil gaan schenken voor kerst. Mijn ogen laten vallen op een RamAir open luchtfilter met hitteschild.

Heeft iemand enig idee hoe de installatie van de open luchtfilter mijn secundaire luchtsysteem beïnvloedt? Momenteel haalt ie namelijk (primair als secundair) de lucht uit het luchtfilterhuis, maar dat gaat met een open luchtfilter niet meer...
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@Johan zal ik doen. Accu loskoppelen en gaan met die banaan? Of zijn daar nog extra maatregelen die genomen moeten worden?
Secundaire systeem kan inderdaad afgekoppeld worden, al weet ik niet precies of dat met de APK problemen gaat opleveren.

Zojuist de auto opgehaald van onderhoud. Dat heeft hem goed gedaan, jeetje. Het rijplezier is weer terug! :)
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: SantanoS en Ruud9N
Goed, productief weekendje dit weekend.

Groot onderhoud gepleegd met o.a. een grote beurt, distributieriem, spoorstang (rechts), thermostaat, remvloeistof en brandstoffilter.
Daarna op zaterdag wezen uitlijnen zodat het stuur weer mooi netjes recht staat (verbruik meteen drastisch omlaag).

Hier en daar nog wat kleine dingetjes gehaald (litertje olie, litertje koelvloeistof, nieuwe lampjes) én als grote verassing een nieuw setje wintervelgen met bandjes. Daarna nog even, tegen mijn principes in, door de wasstraat. Wat staat het hem goed hé?

polo_11_2019.jpg
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Ruud9N, Sal en kawazxr
Vandaag alweer wat van het lijstje af kunnen strepen. De mistlichten voren gingen niet aan. Zekering gecontroleerd, maar na controle bleek die in orde. Zoals ik de laatste tijd toch al aan het doen ben: die maar even preventief vervangen.

Daarna de grill eraf gehaald, lampje losgeschroeft: connector niet aangesloten. Beide kanten niet. Aangesloten, getest en het werkte weer. Lampjes zijn wel erg fel (China-ledjes denk ik), dus wellicht dat dat voor de APK of op aangeven van de politie uitgeschakeld moest worden. Maar dat is enkel gissen.

Voor nu doen de lampjes het weer!
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
Maar al je problemen met lampjes op het dashboard dan is nu opgelost na het onderhoud en je remschakelaar? en je lampjes achter die half branden.
Dit soort circus dingen herken ik alleen van vroeger bij gejatte auto's waar ze alle bekabeling doorlussen om die auto aan de praat te krijgen, overal kortsluitingen enzo
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
@JM89 jep, de remlichtschakelaar was de oorzaak van de problematiek met het ESP en de remlichten. Na die vervangen te hebben werkte dat allemaal weer.
Momenteel heeft de auto waarschijnlijk nog een lekje in een van de turboslangetjes, maar dat heeft geen topprioriteit.

Na het onderhoud zijn er nu geen dingen meer die absoluut gefixt moeten worden. Maar goed ook, want donderdag ga ik naar een appartement kijken...
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
"Polo GTI adventure 2020"

Vele van jullie hebben het hier en daar al voorbij zien komen, maar mijn GTI en ik hadden een flinke ruzie. Het heeft gelukkig niet geleid tot een echtscheiding met de RDW als notaris in het postkantoor.

APK
De auto moest weer voor zijn jaarlijkse APK beurt op (uiterlijk) 2 mei. Zoals jullie wellicht weten heb ik de auto vanaf oktober 2019 in mijn bezit. Aankoopkeuring laten doen en daarvan was de conclusie: all good, kun je kopen. Wellicht dat je van de inleiding hebt kunnen merken was dat absoluut niet het geval. Zoals ik altijd doe ben ik er vrij snel bij geweest, in het geval van problemen.

Problemen
Er waren enkele problemen, dat wist ik wel. Hij ging waarschijnlijk de APK ook niet in één keer halen, dat wist ik ook. Alsof ik door een glazen bol kon kijken, was dat ook het geval. De auto was afgekeurd op een kapot uitlaatspruitstuk, een niet functionerend derde remlicht, een kapotte handremkabel, vasthangende remklauw, remschijven en blokjes achter en een advies voor de remslangen morgen. Ik had even wat twijfel of het spruitstuk niet gewoon langs een pakking lekte, maar dat bleek uiteindelijk toch niet het geval...

WhatsApp Image 2020-04-18 at 09.41.34.jpeg

Tijdens het demonteren van de uitlaat kwamen we tot de conclusie dat de turbo ook vervangen moest worden. Deze had een scheurtje in het turbohuis. Gekozen voor een K03s revisieturbo in plaats van nieuwe. Prijsverschil maakte die keuze overigens vrij makkelijk.

WhatsApp Image 2020-04-18 at 08.47.34.jpeg

Uiteindelijk alles via de bekende websites besteld. Autodoc, etc. Uitlaatspruitstuk niet OEM, maar gegaan voor een gietijzeren 'big bore'. Meer uitlaatflow = meer vermogen. Althans, in theorie. Na het monteren van het spruitstuk kwam men erachter dat hij toch niet zo recht was als hij moest zijn, hij lekte aan alle kanten. Die conclusie kwam overigens pas nádat de auto weer in elkaar gezet was. Zucht, weer opnieuw demonteren. Dus, vlakken die handel, weer een paar tientjes verder, en opnieuw erop zetten. Zag er wel mooi nieuw uit, dat wel. Maar dat was op dat moment ook het enige voordeel wat ik dan zag.

WhatsApp Image 2020-04-19 at 11.24.37.jpeg

Poging twee
Goed, vervolgens weer alles opnieuw gemonteerd. Nieuwe turbo, nieuw spruitstuk alles erop en eraan. Tankje rustig aan rijden voor de turbo (better safe than sorry!) en gas open trekken. Ik zal geen exacte transcriptie geven van hoe mijn reactie op mijn bevindingen was, maar het klonk ongeveer zo: '**** auto **** klaar **** tegen een boom ****'. Of, zoals ze dat op TV mooi doen: pieeeeeeeeep.

Nog steeds niet alles opgelost
Hij hield in. Zakte terug in turbodruk, verloor druk, hield het niet vast. Bokte, in hogere toeren. Ik merkte wel verschil met de nieuwe turbo en een luchtdicht spruitstuk, maar dat was het. 1500€ lichter, en nog geen goed functionerende auto. Conclusie was eigenlijk een paar dingen. Milieuzooi eraf (Greta en ik zullen toch nooit vriendjes worden): N249/N112/SAI en uitgeschreven. Nieuwe chip erop en huppakee. Throttle response is een stuk beter, hij pakt veel lekkerder, en reageert goed op gas. Maar het bokken bleef. Volgende stap: nieuwe vacuumslangen: dus die direct ook maar vervangen (nu 2 zielige slangetjes die rood zijn tov de rest, hahahaha....). Tussendoor meteen even de pipe tussen de throttle valve en intercooler vervangen voor een dikkere, siliconen pijp. Ziet er leuk uit, doet zijn werk. Mooi. Probleem alleen niet opgelost.

N75-regelklep
Volgende stap: een nieuwe 'N75'. Deze er vandaag opgezet en het is meteen een heel, maar dan ook een heel, stuk minder. Het is er wel nog, dus het is niet de oorzaak van het probleem, althans niet het enige. Dan rest mij nog één ding: de diverter valve. Dan zit je meteen bij het dilemma: ga je voor stock (meh) of voor forge (duur!). Daar ben ik nog niet helemaal over uit. De auto heeft me afgelopen twee weken iets minder dan 2000€ gekost en als ik er zo op terug kijk is het toch wel een flinke kostenpost geweest. Geld wat ik ook beter uit had kunnen geven aan de inrichting van mijn nieuwe appartement, want ja: ik heb sinds 1 januari mijn eigen plekje waar ik enorm lekker woon. Mijn eerste eigen appartement, blijft toch wel spannend, maar bevalt me ontzettend goed.

Vooruitzicht
Volgende maand maar kijken hoeveel ik bereid ben om op te geven van mijn vakantiegeld. Want hoe je het ook wendt of keert: opgelost moet het probleem toch. Misschien win ik wel iets met een kraslot. Dat zou in ieder geval dingen al een stuk makkelijker maken.

Giltix.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Verdrietig
Waarderingen: Johan
Wat Johan al zegt het is wel een vermakelijk stuk om te lezen.
Maar dat je uiteraard geen 2k waard.

Enigste wat ik kan zeggen is doe een goede diagnose, ga niet zomaar dingen vervangen.

Op Gerritspeek.nl staan heel veel foutcodes en problemen + oplossingen.

Zo had ik met mijn ibiza 1.8 20vt een probleem dat ik veel vermogen miste maar geen duidelijke fout code.
Via Gerritspeek ben ik achter de juiste waardes van bepaalde meetwaardes gekomen.
Zo kon ik dus uit die meetwaardes halen dat mijn luchtmassameter kapot was.
Klein voorbeeld maar het scheelt je veel geld met “gokken”

Je heb nu A gezegt dus je moet ook B zeggen.
Kortom je heb er al zoveel inzitten, maak hem ook weer tip top.

Succes man!
 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
Heb hier van mijn vorige auto, Seat Ibiza Cupra met motor code BBU, nog een originele divertervalve en luchtmassameter liggen. Destijds preventief vervangen en goed werkend gedemonteerd. Luchtmassameter is ook een bekend zwak onderdeel van de 1.8T 20V en kan ook onregelmatige loop van de motor veroorzaken. Als je wilt kan ik ze, tegen verzendkosten, wel naar je opsturen. Je kunt dan uitproberen of het aan die onderdelen ligt.

Stuur me maar een PC als je interesse hebt.
 
Volkswagen  Polo GTI 6C  1.8 TSI 252 pk (JD Engineering) 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
@Robin-1991 Ik probeer ook alle zaken zo goed mogelijk te diagnosticeren. Ik heb helaas geen VAG-COM dus ben afhankelijk van dingen die ik kan testen zonder live uit te lezen. Dat wordt wellicht een van de zaken waar ik op zeer korte termijn wel nog in ga investeren. Ik heb ondertussen al A tot en met Y gezegd, dus nu maak ik er ook een frisse, leuke, snelle auto van. Heb in ieder geval geen intentie om hem weg te doen (ookal scheelde het niet veel).

@Fz-errie Oh wauw, dankjewel! Ik zal je even een PB'tje sturen.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!