Brommende uitlaat en piepende bandjes: dé Polo 9N3 GTI

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hallo iedereen,

De oplettende lezer had het al in mijn handtekening kunnen zien. Ik ben recentelijk van auto gewisseld naar een Polo 9N3 GTI met een vier-in-lijn 1800cc turbo twintigklepper: 150pk/220Nm stock, maar deze is gechipt en bevat maarliefst 200pk/300Nm!

De auto is gelakt met 'silverbird'-lak. Dit is een zilvertint, uiteraard met metallic flakes. De foto's spreken voor zich denk ik. Hij is uitgerust met cruisecontrol, regensensor, automatisch dimbare binnenspiegel, climate control en een lederen interieur (stuur, schakelpook, stoelen en deurpanelen).


Na een beurtje en een vervangen distributieriem kan hij er weer meerdere jaren tegenaan!
Enkele dingen die ik graag nog wil doen komende tijd:
  • Spiegels veranderen naar de verwarmde elektrische variant
  • Nieuwe velgen (incl nieuwe zomerbanden)
  • Polijstbeurtje (in het voorjaar)
  • Enkele interieurdelen vervangen (i.v.m. slijtage)

Ik ben van plan de Polo weer technisch en esthetisch op orde te krijgen. Vind dit een erg lekker autootje en wil hier eigenlijk nog wel lang in rijden. In ieder geval tot de benzinekosten me te duur worden of ik veel lange afstanden moet rijden (wellicht maak ik het dan een projectauto).
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Auto's die hoge snelheden kunnen halen moeten gewoon in orde zijn. Anders loop je onnodig risico, vind ik. Daarom staat er een grote verbouwing gepland om de auto weer in oude glorie te herstellen:

  • Grote beurt (+brandstoffilter)
  • Vervangen distributieriem
  • Vervangen remvloeistof, koelvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof (wellicht ook de versnellingsbakolie)
  • Spoorstang en stuurkogel rechts vervangen (ietswat scheef) en opnieuw uitlijnen
  • Balanceren van alle wielen
  • Stabilisatorstangen + stabilisatorrubbers vervangen
  • Controle en eventuele vervanging van draagarmrubbers

Onderzoek doet vermoeden dat de uitlaat lek is aan het flexibele stuk. Ach wat jammer, dan maar een downpipe installeren. Het kan helaas niet anders.... Stick Out Tongue
Ik hou jullie op de hoogte.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@Rosinfield Ben ik met je eens, maar ik zie een wezenlijk verschil tussen mensen die 250 rijden op een Duitse autobahn of mensen die alleen 50-wegen zien. In beide gevallen is veiligheid belangrijk, maar de impact als er iets mis gaat is enorm verschillend.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Het eerste avontuur is al geweest...

Tijdje terug naar een garage geweest om de auto te laten uitlijnen. Daar 0 op m’n rekest gekregen aangezien de spoorstang behoorlijk scheef stond: uitlijnen was niet mogelijk.

Vandaag met de auto terug van werk: motormanagement-lampje. Uitlezen van de auto doet geeft ‘8 foutcodes’, maar bij het inzien blijkt het een lijst van 42x foutcode C0848. Geen eenduidig antwoord te vinden op internet over wat hiervan de oorzaak is, morgen de volkswagendealer maar even bellen dan.

OBD poort reageert erg traag, ben bang dat deze kapot is dus morgen, als ik dan toch de dealer bel, even vragen wat het kost om die na te kijken/te repareren.

Dat alles ondanks een aankoopkeuring. Geweldig.


Vandaag een afspraak gemaakt voor €800 aan onderhoud. Morgen langs een vriend met een ‘professioneel’ OBD-apparaat hopelijk een nuttige code achterhalen of de boel resetten.

Zaterdag controleren of m’n uitlaat lek is.
Jeetje wat een begin. Voel me niet meer prettig in de GTI en hoop ook dat dit snel achter de rug is. En dat zo kort voor m’n tentamens, kan er ook nog wel bij :(

ik hou jullie op de hoogte.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
@Rosinfield Ben ik met je eens, maar ik zie een wezenlijk verschil tussen mensen die 250 rijden op een Duitse autobahn of mensen die alleen 50-wegen zien. In beide gevallen is veiligheid belangrijk, maar de impact als er iets mis gaat is enorm verschillend.

Sinds wanneer gaat je polo 250 dan? inb4 dat je zegt hey ik zei niet mijn polo, nee dat impliceer je wel

Jeetje wat een begin. Voel me niet meer prettig in de GTI en hoop ook dat dit snel achter de rug is. En dat zo kort voor m’n tentamens, kan er ook nog wel bij :(

ik hou jullie op de hoogte.

Het is niet voor niks een auto met wel al wat jaartjes erop he.. dus ik zou er niet al te verrast om zijn, aangezien gti's nou eenmaal afgetrapt worden
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Sinds wanneer gaat je polo 250 dan? inb4 dat je zegt hey ik zei niet mijn polo, nee dat impliceer je wel



Het is niet voor niks een auto met wel al wat jaartjes erop he.. dus ik zou er niet al te verrast om zijn, aangezien gti's nou eenmaal afgetrapt worden

Gechipte polo haalt ~245km/h.
En ja, die verwachting had ik ook, juist daarom een aankoopkeuring gedaan. Dit zijn allemaal zaken die geconstateerd hadden kunnen worden.

Dat is schandalig. Lijkt mij dat ze bij zo'n keuring toch ook de computer uitlezen. Zo ja, zou ik zeker verhaal gaan halen.

Hoop dat je snel zorgeloos kan rondrijden.

Ja, ga ik ook doen.
Nog even doorbijten: voordeel is wel dat de auto achteraf weer in orde is, voor een groot deel dan.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!