Bosbesblauw Uppie

Rosinfield

Bekend lid
Spritmonitor.de
2,368
1,279
132
Laatst een elektrieke Citigo meegekregen als leenauto. Leuke ervaring en het bracht mij en mevrouw R op het idee van een klein tweede autootje voor haar en voor de boodschappen, zodat de GTI ook wat gespaard wordt wat betreft korte ritjes. Gisteren proefritje gemaakt met een net de dag daarvoor binnengekomen Up!Move up! (sorry, maar dat heet zo). Vonden het een prima ding (2016; 62 000km). Heeft ASG, navi, PDC achter en CC. Dus meteen de knoop doorgehakt, want het is een schaars goed met ASG.
Het is natuurlijk heel wat anders dan mijn GTI en ook merk je dat het een gerobotiseerde handbak is en geen DSG. Maar daar vat wel relatief soepel mee te rijden door ondersteuning met de rechtervoet (even liften tijdens de schakelmomenten).
Fotootje heb ik nog niet, maar komt wanneer hij er is (ze brengen hem thuis!)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Asg is een automatische schalt getriebe. Dsg met 1 koppeling

Geen DSG, dat betekend: Direct Schalt Getriebe.
Bij een DSG worden de schakelvorken direct bedient vanaf de mechatronicsunit. Per schakelvork assembly (vaak 2 versnellingen) zit 1 (hydraulische) actuator die deze bedient.

Bij de ASG gebeurd dit (hydraulisch en soms elektrisch) doormiddel van een robot die op een handbak vast geschroefd zit. Deze robot maakt dezelfde bewegingen die jij normaal met je hand maakt om de versnellingspook te bewegen. Hierdoor word er niet rechtstreeks geschakeld en moet de robot de voorselectie ook maken. Dit is een goedkopere manier om een automatische versnellingsbak te maken. de koppeling word vaak ook afzonderlijk met een hydraulische/elektrische actuator bedient.

de ASG lijkt in de verste verte nog niet op een DSG. Het enige wat overeenkomt is het gebrek aan een koppelomvormer en planertair stelsel.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Lekker wat gereden en na 8 jaar ging het best goed vond ik. Als je na zo'n tijd opnieuw begint, scheelt het een hoop mentale ruimte met zo'n automaatje.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!