BlueGT EPC, Motormanagement & Start-Stop error

Hi motormaten,

Dit is mijn eerste post dus alvast mijn excuses als het niet helemaal goed gaat.

Lang verhaal kort, ik heb onze Polo gekocht zo’n 2 a 3 jaar geleden bij Hollandia Automotive in Beverwijk. (Ik zeg dit express, omdat het echt een ruktent is waar je echt voor moet oppassen! Meer daarover lees je onderaan deze post.)

Het is een Polo BlueGT 1.4 150PK uit 2016 uit mn hoofd 212.000 KM ongeveer

Al een jaar krijg ik meerdere meldingen betreffende: - Storing werkplaats, zet in P (fixed)
- Start-Stop die soms niet wilde werken (gebeurde ook wel eens als ik ruitenvloeistof liet vallen op een bepaald onderdeel in de motorruimte onderin of als het kouder werd)
- Sindskort de EPC en het Motormanagement lampje die behooorlijk vervelend zijn. Het gebeurde voor het laatst in het spekgladde weer toen ik stilstond om mijn vriendin op te pikken. De ANWB had iets gelezen over misfires tijdens hun SmartDriver check een maand hiervoor, dus ik moest langs de dealer. Dealer zag geen errors meer, die waren verwijderd volgens hen :) Nu dus laatst weer terug naar de dealer en wéér niks bijzonders! Ik liet ze zien wat ik heb opgenomen, zie bijlagen. (Ik kan geen video toevoegen, maar het EPC lampje was statisch en motormanagement was knipperend.

Wat is er “groots” vervangen dit jaar?
1. Accu door de ANWB (er zat een accu in vanaf de eerste km’s namelijk)
2. Distributieriem (en waterpomp natuurlijk)
3. DSG Microschakelaar

Onderhoud was sinds onze aankoop echt stipt netjes bijgehouden. Daarvoor ook opzich wel, maar bij onze aankoop waren de service tellers gereset :) Vandaar mijn irritatie aan de autohandelaar.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Ik heb echt niet zoveel technisch verstand op het gebied van auto’s en wil hem het liefst nog zo lang als mogelijk kunnen enjoyen:)

Groetjes,

Ashray
 

Bijlagen

  • 1CF9718D-03A1-4D64-96F7-BDA5DF356F35.jpeg
    1CF9718D-03A1-4D64-96F7-BDA5DF356F35.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 33
Volkswagen  Polo 6R BlueGT 2015  1.4 TSI 150PK 
Dat start-stop soms niet werkt is waarschijnlijk geen storing, maar hoe het systeem hoort te werken. Er zijn een aantal parameters waaraan voldaan moet worden voor het functioneren van start-stop (staat in de gebruikershandleiding van je auto wat die parameters zijn).

Het knipperen van het motormanagement lampje wijst vaak op misfires, dit gaat dan soms gepaard met het EPC (electronic pedal control) lampje omdat de ECU dan de input van het gaspedaal uitschakelt of limiteert. Merk je op het moment dat de storing voorkomt ook dat de auto niet reageert op het gas, of ‘overslaat’ / bokt / inhoudt? Als er bij uitlezen niks is opgeslagen in het storingsgeheugen dan zal er live data uitgelezen moeten worden op het moment dat de storing voorkomt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: ashrayvano en iichel
Dat start-stop soms niet werkt is waarschijnlijk geen storing, maar hoe het systeem hoort te werken. Er zijn een aantal parameters waaraan voldaan moet worden voor het functioneren van start-stop (staat in de gebruikershandleiding van je auto wat die parameters zijn).

Het knipperen van het motormanagement lampje wijst vaak op misfires, dit gaat dan soms gepaard met het EPC (electronic pedal control) lampje omdat de ECU dan de input van het gaspedaal uitschakelt of limiteert. Merk je op het moment dat de storing voorkomt ook dat de auto niet reageert op het gas, of ‘overslaat’ / bokt / inhoudt? Als er bij uitlezen niks is opgeslagen in het storingsgeheugen dan zal er live data uitgelezen moeten worden op het moment dat de storing voorkomt.
Zo daar ben ik weer. Er is van alles gebeurd de laatste tijd, te beginnen met de ANWB.

Januari: Het is vaker gebeurd en heb toen de ANWB weer opgeroepen, met als resultaat dat er de eerste keer van de 4 cilinders, 3 cilinders misfires hadden. Te gek voor woorden. Keer daarna 2 misfires. Heb daar niet veel meer mee kunnen doen ivm geldkwesties helaas.

Ik kreeg steeds meer Start-Stop gedoe en uiteindelijk kreeg ik de auto niet meer aan. Accu bleek binnen 1,5 jaar een gezondheidsverlies van dik 50% te hebben. Niet normaal… maar gelukkig onder garantie van hen vervangen. Sindsdien leek het probleem opgelost… tot deze maand (paar weken na de accu vervanging). Opeens was mijn stationaire toerental minstens 1000rpm en voelde je hem toch wel soort van trillen/schokken.

Sinds Maart 2023 begint de auto niet meer zelfstandig op te starten als deze in StartStop modus is. Dan sta je 16x je contact om te draaien bij een stoplicht om te hopen dat er toch nog wat gebeurd want “Start motor handmatig”. Dát was vandaag pas echt een groot drama. Bij het eerste gebruik vandaag begon het al, dus na dat gedoe meteen naar de garage voor een olie- en inspectieservice + nieuwe remblokken die ik 2 maanden na de melding heb kunnen uitvoeren. Opeens leek het probleem niet meer te bestaan, ik heb het 1x gehad toen ik bij de garage wegreed en daarna werkte alles weer… wij zaten thuis toch te denken aan een elektrisch probleem/bobines/bougies. Voorlopig hoop ik de storing niet meer te krijgen en kan het verhaal mysterieus eindigen, maaar mocht er meer info komen laat ik het zeker weten!
 
Volkswagen  Polo 6R BlueGT 2015  1.4 TSI 150PK 
Allen, heel erg bedankt voor de reacties! Hier is het eindstuk van het verhaal.

Het hele pakket kwam steeds vaker voor vorige week en het ergerde me dood. Start-Stop, EPC, startproblemen en trillingen in de auto. Dit keer viel me wel op dat de interieurverlichting (die ik heb geplaatst van AliExpress) dimde als ik probeerde handmatig te starten en ik een flinke tik hoorde als ik het contact draaide. Dus ik heb zitten opzoeken naar typische startmotor problemen. Tot zover geen oplossing gevonden.

Eind van de week weer de ANWB laten komen en die heeft uitgelezen dat Cilinder 4 wéér misfires had, die raadde me aan om die Bobine te vervangen of te verwisselen met een andere Bobine van een andere Cilinder. In lange tijd waren die dingen niet vervangen sinds wij in bezit zijn van de auto. Zogezegd, zo gedaan. Bobine van Cilinder 4 vervangen, toevallig woon ik om de hoek van een expertisecentrum van de ANWB en die hebben de error codes verwijderd. Helaas merkten zij al meteen dat het probleem zeker aanwezig is bij de startmotor en waarschuwde mij dat ik eigenlijk direct naar de monteur moest. Ik ben eerst naar huis gegaan en toen ging het van kwaad naar erger, want de auto wilde niet meer starten.

Wegenwacht kwam er weer aan te pas en op eerste het eerste opzicht zag het er slecht uit, maar toen zag hij dat de kabel van de pluspool van de accu naar de startkabel was beschadigd. Een kabelbreuk! Dit zou mogelijk zijn gebeurd toen één van de garages de kabel heeft verdraaid en verkeerd heeft teruggeplaatst. De kabel was met 2 vingers te breken, dus hij heeft hem uiteindelijk gestript en een nieuwe pool aangebracht. Alles nagelopen en geloof het of niet, maar alles werkt weer! En dat door een strontvervelende kabelbreuk... Eindelijk zijn de maandenlange problemen voorbij!

Komende tijd ga ik voor de zekerheid de resterende 3 bobines vervangen en alle bougies, want wat rijdt het nu al lekkerder na vervanging van de bobine zeg! Nogmaals dank allemaal!
 
Volkswagen  Polo 6R BlueGT 2015  1.4 TSI 150PK 
  • Leuk
Waarderingen: kawazxr
Dan waren er foutcodes met een spanningsgerelateerd probleem zichtbaar in de computers. had, zeker na het vervangen van de accu door de ANWB, bij de monteur een belletje moeten laten rinkelen!
Ja precies, dachten wij ook... maar daar was écht helemaal niks van te zien raar genoeg :-( Tijd voor mij om ook een OBD scanner te kopen voor de zekerheid hahaha
 
Volkswagen  Polo 6R BlueGT 2015  1.4 TSI 150PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!