Bart's Polo 6R 1.2 TSI Comfortline op LPG

Hallo allemaal,

Sinds november vorig jaar heb ik een Polo 1.2 TSI Comfortline (2010), op LPG. Hij had al wel behoorlijk wat ervaring, met reeds 237.000km op de klok, maar ik heb hem inmiddels al naar 256.000 gereden. Op LPG rijden is in elk geval een prettige ervaring, ik rijd ca. 1 op 14-15 op LPG en met de huidige prijzen is dat dus iedere keer weer lachen aan de pomp!

Ondertussen heb ik de thermostaat vervangen (koelvloeistof was nooit vervangen, dus had her en der wel wat aanslag), nieuwe schokbrekers voor en verder wat klein onderhoud.

ik had al een review op autoweek geschreven; https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volkswagen-polo-1-2-tsi-105pk-comfortline-2010/

en ook te vinden op spritmonitor, ik zal het in dezer dagen wel aanvullen met foto's :)

 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
"total asshole modus activated" Gas hoor je op te koken, niet op te rijden!
"total asshole modues deactivated" cool! werkt het een beetje probleemloos een turbomotor op LPG? aangezien de verbranding van LPG veel warmer is dan van benzine?

mooie kmstand ook trouwens!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Haha
Waarderingen: BlackDiesel
"total asshole modus activated" Gas hoor je op te koken, niet op te rijden!
"total asshole modues deactivated" cool! werkt het een beetje probleemloos een turbomotor op LPG? aangezien de verbranding van LPG veel warmer is dan van benzine?

mooie kmstand ook trouwens!

De vorige eigenaar heeft er eigenlijk geen problemen mee gehad, behalve bougiekabels die aangevreten werden door marters... De hogedrukpomp is ooit een keer vervangen en de bobine, maar de bobine krijgt sowieso een opdonder als je kabels vaak stuk gaan. Dit heb ik zelf overigens ook al een keer gehad.

Verder gaat het als de brandweer, voor mijn gevoel loopt hij stiller op LPG en qua verbrandingstemperaturen... Deze heeft het Vialle LPdi systeem, dus spuit LPG vloeibaar in. Daardoor verbrandt hij heel schoon (uitlaat zit geen spatje roet in) en qua temperatuur, ik zie via mijn OBD uitleesapparaat geen verschil in katalysator temperatuur, nu ben ik zelf een vrij rustige rijder (af en toe een keertje 180+ en flink doortrekken) maar uit wetenschappelijke literatuur zie ik met directe vloeibare LPG injectie weinig verschillen.

Ik heb vooralsnog geen olie bij moeten vullen, de vorige eigenaar heeft het ook niet hoeven doen, zoals ik hem heb horen vertellen. Kortom, ik ben een tevreden man! De ketting is natuurlijk wel ooit vervangen, maar dat hebben volgens mij al deze motoren wel gehad in de beginfase. Ik sta in elk geval altijd vrolijk te tanken, ik tank regelmatig in Belgie en dan is het om en nabij de 3 euro per 100 km :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Ik heb vandaag eens mijn stoeltjes gereinigd... Iemand anders die ook zulke gore stoelen heeft? Ik had mijn Polo met 237.000km gekocht, inmiddels sta ik al bijna op 261.000km, dus hij schreeuwde wel om een goede reinigingsbeurt. Vorige eigenaar heeft de techniek goed onderhoud gegeven, maar optisch was er weleens wat vergeten. Zie hier het resultaat! (Ja om de stoel heen is het nog een rommeltje, maar restoring to it's former glory is up to come) :mrgreen:
 

Bijlagen

  • photo5958702636104528751.jpg
    photo5958702636104528751.jpg
    188.8 KB · Weergaven: 79
  • photo5958702636104528753.jpg
    photo5958702636104528753.jpg
    208.4 KB · Weergaven: 75
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
For those interested: inmiddels mooie temperatuurtjes getrotseerd hier, koude starts met -11°C gehad - geen centje pijn. De auto start als een zonnetje (ja zelfs met temperaturen van ca -10°C op LPG - feilloos).

Nog even en we zitten aan de 275.000km, de TSI hobbelt vrolijk door, met flussig eingespritztes propaan!

Additioneel op dit; benzine verdampt bij lage temperaturen slecht, dus vooral bij koude starts heb je met directe inspuiting nog benzine nevel die de cilinderwanden raakt, dit is slecht voor je oliefilm wat meer slijtage veroorzaakt. Verder heb je ook roetdeeltjes die je hierbij krijgt, omdat druppels niet ontbranden. Damp wel :) (nog een voordeeltje dus)
In het begin startte dit systeem niet altijd lekker koud bij mij, de vorige eigenaar probeerde dit te voorkomen door jaarlijks bougies te vervangen. Mijn ervaring is dat iedere tank ca. 10-15km op benzine rijden dit al voorkomt; de bougies heb ik er nu al bijna dubbel zo lang in zitten - LPG heeft een dusdanig hoog octaangetal dat je het direct zou merken met de koude start, dan zou je motor amper aan willen. Nog meer positiviteit dus, anyways, ik zal het afkappen.. Ik wil niet te veel fans van het koken houden! :mrgreen:
 

Bijlagen

  • da83f79c-015a-4359-a32b-14cc72f48483.jpg
    da83f79c-015a-4359-a32b-14cc72f48483.jpg
    83.9 KB · Weergaven: 34
  • dc8ed622-905c-4045-9a8c-56407deb61ef.jpg
    dc8ed622-905c-4045-9a8c-56407deb61ef.jpg
    112.2 KB · Weergaven: 33
  • abc29453-eb11-45d9-9aa0-b29d348bb71f.jpg
    abc29453-eb11-45d9-9aa0-b29d348bb71f.jpg
    56 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: jolo
Vandaag de 300.000km aangetikt, een TSI op LPG. Fantastisch! Gaat nog steeds als de brandweer, recentelijk af en toe een zware (geremde, met lading) aanhanger getrokken. Ook nog de 200 aangetikt, geen centje pijn. Over het algemeen ben ik een rustige rijder, ik rij 'm rustig warm, laat hem altijd even uitlopen en vervang tijdig de olie. Ik ben benieuwd of ie de 500.000km kan halen! :mrgreen: 300.000km begint in elk geval al ergens op te lijken!
 

Bijlagen

  • photo1660375546.jpeg
    photo1660375546.jpeg
    95.7 KB · Weergaven: 28
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Misschien is het wel interessant om hem aan te melden voor Autoweek Klokje Rond. Die vinden TSI's met hoge km's altijd wel leuk en al helemaal als deze op LPG zijn.
 
Ford  Focus mk4  1.0 Ecoboost MHEV 150pk 
P0171.

Dat was waar ik de afgelopen dagen mee in mijn hoofd liep. Of ja, het beinvloedde mijn leven niet, ik dacht er niet heel de dag aan. Maar oplossen wilde ik het zeker.
Mijn trouwe 'polootje liep te arm. 26%+ fuel trims stationair. Dat kan niet goed zijn.

Ik had de MAF sensor (luchtmassameter) al vervangen, eerder dit jaar de O2 sensor (voorste lambda, die was toen ook echt stuk). Maar een P0171 en een motorstoring had hij me in de afgelopen jaren nog niet gegeven.

Ik was altijd skeptisch over injectorreiniger en ik rijd veel snelwegkilometers, dus in mijn optiek moest dat het zaakje wel redelijk schoon houden. Maar omdat de code niet weg ging, toch maar eens een poging gewaagd. Vervolgens een kleine 10-15L verse euro 98 van Total erbij gegooid, zo'n 60km (ik moest die toch al rijden) over de snelweg op benzine gereden. Fuel trims daalden weer als vanouds. Foutcode bleef weg.

Soms kan het leven zo simpel zijn, gewoon tanken, goedje erbij kwakken en hersenloos rijden met een muziekje aan. Inmiddels heeft de Polo alweer bijna 310.000km op de teller en weet ie op een druilerige dag als vandaag weer een lach op mijn gezicht te toveren. Heerlijk!

Conclusie, TSI, op LPG die de benzine injectoren gebruikt voor LPG (of op benzine met P0171), eerst even testen wat injectorreiniger met nieuwe euro 98 benzine

Ook nog even een fotootje van de uitlaat, vrij van roetdeeltjes. Door het lpg systeem Big Grin
doet!polotsilpg.JPGuitlaattsioplpg.JPG
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Oh en trouwens, keihard rijden op benzine (zonder reiniger) wat ik de week ervoor probeerde, dus gewoon 190kmh, dat hielp niet de fuel trims omlaag te krijgen... 200 tik ik nog zo aan op de teller met 3 ton op de klok hahaha:mrgreen:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Het probleem kwam later terug overigens. De fuel trims waren bij lange na niet wat ze altijd geweest waren. Dus de injectoren waren het niet. (stationair ineens van een paar % LTFT naar +26% schieten)

1 MAP sensor vervangen, andere gereinigd (MAP sensor "1" was dus niet kapot). Uiteindelijk ging de auto ook hoog stationair lopen (ofja 'hoger' zeg 900RPM waar dit normaal zonder AC 650rpm is)

Uiteindelijk was het een vacuumlek. Carterventilatieklep die recht op de nokkenas zit, met vacuum leiding naar inlaat turbo en ander verbindingsstuk naar een locatie NA het gasklephuis, was kaduuk. Bij deellast/stationair de ene keer hele hoge fuel trims, andere keer normaal. Duidelijk een haperende PCV valve. Na vervanging weer fuel trims van 2.34% (LTFT) en 0% (STFT) op de snelweg. Prima dus! Stationair 9.38% LTFT, 0% LTFT. Normaal voor LPdi :) Opgelost dus! PCV valve vervangen na flink wat kilometers is nooit een overbodige luxe! belangrijk component als het om vacuumregeling gaat.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Wat leuk om je verhalen te lezen! Zo als ik het lees ben je een rustige bestuurder die zijn auto technisch goed onderhoud! Chapeau! :cool:
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Most problems don't come on their own. Nu een kapotte waterpomp, waarschijnlijk omdat het vacuum systeem nu wel fatsoenlijk werkt. De Polo TSI heeft een waterpomp met vacuum aansluiting, om de motor sneller te doen opwarmen schuift er een 'sleeve' (mouw) over de impeller heen. Hierdoor is er minder koelvloeistofstroom in de motor waardoor hij sneller opwarmt.

Ik had nu op de snelweg continu een temperatuur van 102°C en hoger. Da's niet goed, zeker niet als je 100kmh rijdt in rustig verkeer, zonder tegenwind of heuvels. In de onderstaande foto kan je zien wat ik bedoel, boven is de 'sleeve' in normale stand, onderaan zoals het bij koude motor met vacuum wordt geregeld. dus nu maar weer de waterpomp vervangen. Zo blijven we wel onder de pannen :tearsofjoy:

Mogelijk is de impeller zelf kapot (zwart plastic ding), komt ook vaak bij VW waterpompen. Anyways, ik ga het proberen fixen. Momenteel moet hij toch maar weer even aan de kant staan helaas! :disrelieved:

Polo TSI waterpomp.JPG
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!