Bandengeluid Brescia 18" (Conti 215/40/18)

Sinds januari dit jaar heb in een Polo 6 (AW) Comfortline. Als extra heb ik daar de originele Brescia lichtmetalen wielenset op laten monteren met Continental SportContact 5 FR XL, (215/40 R18 89W). Ik weet dat je met 18 inch en een 40-band een stukje comfort inlevert maar dat is niet het probleem. De banden reageren erg gehorig op sommige stukken asfalt. Het is zelfs storend als ik over een snelweg rijd met grof (open) asfalt wat erg veel bandengeluid geeft binnen in de auto. Bij minder grof asfalt is het geluid minder maar nog steeds wel erg gehorig. De dealer heeft er naar gekeken en de auto iets uitgelijnd. Dit gaf wel iets verbetering maar op stukken grof asfalt is het nog steeds erg gehorig. Deze wielenset zit vanaf fabriek standaard onder de Polo GTI maar daar vind ik op diverse internetfora geen klachten over.

Mijn vraag is of het bij sommige van jullie herkenbaar is en daarna wat eraan te doen? Ik kan wel terug gaan naar een 17" wielenset maar is het probleem daarmee opgelost? Zou een hogere band (45) de oplossing zijn? Ik heb altijd lichtmetalen wielensets op mijn voorgaande auto's gehad dus ik weet hoe het zou moeten rijden/aanhoren maar dit heb ik nog niet eerder gehad. Mogelijk is de combinatie van de comfortline met 18" iets te enthousiast en zou 17" de max zijn.

Ik hoor het graag als er ideeën zijn
 

Bijlagen

  • 2G0CON498FZZ-18-inch-lichtmetalen-zomerset-brescia-1-605.jpg
    2G0CON498FZZ-18-inch-lichtmetalen-zomerset-brescia-1-605.jpg
    52.4 KB · Weergaven: 7
Volkswagen  Polo 6  1.0 TSI (95 pk) 
Ik heb conti banden op m’n 17 inch wielen. Die maken ook veel herrie.
De wielmaat zal mogelijk enige invloed hebben. Maar het zijn vooral de continental banden over het algemeen die veel herrie maken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Ik heb ze ook, en nu gehad met Bridgestone, Conti sp5 en nu Michelin pilot sport 4, wat jij hoort en waar je je aan stoort ga je niets aan kunnen doen zo is het gewoon. een auto uitlijnen gaat daar niks bij helpen. een setje 14inch staal met 75 hoogte band wel
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Ik heb conti banden op m’n 17 inch wielen. Die maken ook veel herrie.
De wielmaat zal mogelijk enige invloed hebben. Maar het zijn vooral de continental banden over het algemeen die veel herrie maken.
Dank voor je reactie @guus6r ! Ik heb altijd Conti gehad maar zo veel herrie als nu is voor mij nieuw. 17 inch zal dan ook niet de oplossing zijn.
 
Volkswagen  Polo 6  1.0 TSI (95 pk) 
Ik heb ze ook, en nu gehad met Bridgestone, Conti sp5 en nu Michelin pilot sport 4, wat jij hoort en waar je je aan stoort ga je niets aan kunnen doen zo is het gewoon. een auto uitlijnen gaat daar niks bij helpen. een setje 14inch staal met 75 hoogte band wel
@JM89 ja een 14 inch met een 75-band zal zeker anders zijn dat geloof ik Big Grin. Wel goed om te horen dat het niet aan mij ligt want als je er eenmaal op gaat letten kom je er niet meer vanaf. Een ander merk banden zal dus ook niet helemaal het probleem oplossen. Het valt mij nu pas op omdat ik altijd wel grotere wielensets heb gehad (Up met 16", Golf met 17" en een Tiguan met 19") allen met een Conti band eronder. Het is nu voor het eerst met de Polo dat het bandengeluid met zo opvalt/stoort.

Ik heb nu met de dealer afgesproken dat ze er een set 17 inch onder gaan leggen die ik dan mag uitproberen. Als het geen verschil maakt moet ik er maar aan wennen.
 
Volkswagen  Polo 6  1.0 TSI (95 pk) 
Ben wel benieuwd wat je beleving is met de 17 inch!
Ik ben op m’n 6r terug gegaan van 17 naar 16 ivm comfort, maar ik ervaar niet minder geluid.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Ik vind dat er ook veel rolgeluid te horen is in de AW. Band zal zeker wel iets uitmaken maar de Polo is eenmaal minder gedemt dan bv een Golf of Tiguan.
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Ik vind dat er ook veel rolgeluid te horen is in de AW. Band zal zeker wel iets uitmaken maar de Polo is eenmaal minder gedemt dan bv een Golf of Tiguan.
Dank voor je reactie @Singer ! Ik zie dat jij dezelfde combinatie hebt (mooi!) De Polo is inderdaad minder geluidsdicht dan de Golf of Tiguan. Ik had onder mijn Up een 16 inch velg met een 45serie Conti die minder gehorig was dan de Polo nu. Als ik alle reacties zo lees zal een 17 inch niet veel verschil maken. Ik ga nog wel die proefrit doen.
 
Volkswagen  Polo 6  1.0 TSI (95 pk) 
Ik vind dat er ook veel rolgeluid te horen is in de AW. Band zal zeker wel iets uitmaken maar de Polo is eenmaal minder gedemt dan bv een Golf of Tiguan.
ja idd, dit is mij ook fel opgevallen dat de polo AW een veel minder dempend wagen is, naar mijn mening vooral geluid langs achter. standaard had ik 16" met 195 en nu 17" met 215 en merk ik bijna geen verschil in, men 17" met 215 is wel van een zachter type band en dat merk ik wel op maar over het geheel bekeken is het vooral de wagen zelf die op vlak van geluidsdemping minder scoort.
en moet bekennen, als ik dit vergelijk met mijn vorige wagen, en Japanner die dan ook nog es 8 a 10K minder koste nieuw verbaasd mij dat eigenlijk wel sterk.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
  • Leuk
Waarderingen: HansH
Dank voor je reactie @Singer ! Ik zie dat jij dezelfde combinatie hebt (mooi!) De Polo is inderdaad minder geluidsdicht dan de Golf of Tiguan. Ik had onder mijn Up een 16 inch velg met een 45serie Conti die minder gehorig was dan de Polo nu. Als ik alle reacties zo lees zal een 17 inch niet veel verschil maken. Ik ga nog wel die proefrit doen.
die 18 inch brecia met een hogere band dan er op hoort dat ziet er niet uit, of aan wennen of terug naar wat je had
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Dank voor je reactie @Singer ! Ik zie dat jij dezelfde combinatie hebt (mooi!) De Polo is inderdaad minder geluidsdicht dan de Golf of Tiguan. Ik had onder mijn Up een 16 inch velg met een 45serie Conti die minder gehorig was dan de Polo nu. Als ik alle reacties zo lees zal een 17 inch niet veel verschil maken. Ik ga nog wel die proefrit doen.
Ik heb zelf Michelin Pilot Sport 4 eronder en als winterband Pirelli Sottozero. Ik vind de een niet veel luidruchtiger dan de ander waardoor ik toch vooral denk dat het aan de auto ligt. Ik ben bang dat je er inderdaad aan moet wennen, en anders helaas afscheid nemen van je mooie velgen en een maatje kleiner gaan
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
Sinds januari dit jaar heb in een Polo 6 (AW) Comfortline. Als extra heb ik daar de originele Brescia lichtmetalen wielenset op laten monteren met Continental SportContact 5 FR XL, (215/40 R18 89W). Ik weet dat je met 18 inch en een 40-band een stukje comfort inlevert maar dat is niet het probleem. De banden reageren erg gehorig op sommige stukken asfalt. Het is zelfs storend als ik over een snelweg rijd met grof (open) asfalt wat erg veel bandengeluid geeft binnen in de auto. Bij minder grof asfalt is het geluid minder maar nog steeds wel erg gehorig. De dealer heeft er naar gekeken en de auto iets uitgelijnd. Dit gaf wel iets verbetering maar op stukken grof asfalt is het nog steeds erg gehorig. Deze wielenset zit vanaf fabriek standaard onder de Polo GTI maar daar vind ik op diverse internetfora geen klachten over.

Mijn vraag is of het bij sommige van jullie herkenbaar is en daarna wat eraan te doen? Ik kan wel terug gaan naar een 17" wielenset maar is het probleem daarmee opgelost? Zou een hogere band (45) de oplossing zijn? Ik heb altijd lichtmetalen wielensets op mijn voorgaande auto's gehad dus ik weet hoe het zou moeten rijden/aanhoren maar dit heb ik nog niet eerder gehad. Mogelijk is de combinatie van de comfortline met 18" iets te enthousiast en zou 17" de max zijn.

Ik hoor het graag als er ideeën zijn
 
VW  Polo 6R  1.2 TSI 6R 16_V CBZC 130 pk 
Er zijn div mogelijkheden, geluid kun je dempen door isolatie aan te brengen, zelf heb ik anti dreun aangebracht in de reserve wielkast, onder de achterbank, en onder de kunststof beplating van de wielkasten, scheelt enorm, Er zijn een aantal bandenmerken die onder de 70 DB liggen ,2 DB scheelt ook al veel. Comfort lever je altijd in bij een lager profiel, dus je zou kunnen kiezen voor een 215 /45 meestal blijf je binnen de snelheid op de meter, nadeel is dat je dan vaak in niet gangbare maten komt, en dus duurder uit bent. Zelf heb ik gekozen voor een 205/50 x 16 band, is iets smaller dus ook minder afrol geluid, en door de grotere hoogte maat ook comfortabeler,ook visueel staat het mooi door een vollere wielkast.
 
VW  Polo 6R  1.2 TSI 6R 16_V CBZC 130 pk 
  • Leuk
Waarderingen: HansH
Er zijn div mogelijkheden, geluid kun je dempen door isolatie aan te brengen, zelf heb ik anti dreun aangebracht in de reserve wielkast, onder de achterbank, en onder de kunststof beplating van de wielkasten, scheelt enorm, Er zijn een aantal bandenmerken die onder de 70 DB liggen ,2 DB scheelt ook al veel. Comfort lever je altijd in bij een lager profiel, dus je zou kunnen kiezen voor een 215 /45 meestal blijf je binnen de snelheid op de meter, nadeel is dat je dan vaak in niet gangbare maten komt, en dus duurder uit bent. Zelf heb ik gekozen voor een 205/50 x 16 band, is iets smaller dus ook minder afrol geluid, en door de grotere hoogte maat ook comfortabeler,ook visueel staat het mooi door een vollere wielkast.

Ik denk ook na om ipv 215-45-16 eventueel 205-50-16 te plaatsen. Heb je misschien een paar goede foto hoe dat staat op de auto en velg? (Of kan ik dit in een ander topic wellicht zien?) en eventueel de breedte van je velgen. Kan op schade aan de velgen neemt natuurlijk ook weer toe.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: HansH
De inchmaat zal niet veel uitmaken voor het geluid. Wel een band met een lagere DB waarde maar dat is ook overall maar een minimaal verschil.
Heb dat bij onze andere auto ook uitgeprobeerd door een band met 2DB minder te kiezen, is natuurlijk stiller maar toch niet het gewenste effect.
Blijft toch een Polo daar wordt dan toch minder aan gedaan dan bij een grotere klasse auto.

Bij de GTI trouwens geen last van gehad en niet opgevallen, heb ook een tijdje de Brescia gereden.
Maar ja daar hoor je natuurlijk de uitlaat meer in de sportstand.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: HansH
Ik rij met dezelfde combinatie polo met brescia velgen
Er is inderdaad een beetje rolgeluid hoorbaar
In deze combinatie en op het ene stuk asfalt
Meer als het andere stuk
Maar ik vind het niet storend en ik denk
Dat het meer aan de isolatie van de auto ligt
En ook omdat het een hatchback is en niet een auto met gesloten kofferbak dus het werkt natuurlijk ook als een klankkast
Ik had hiervoor een station met 19 inch velgen en een kennis van mij een insignia met 20 inch die maakten beiden en ook wel aardig wat rolgeluid
Ik stoor me er verder niet aan ik vind de brescia juist mooi staan en het oog wil ook wat
 
Volkswagen  Polo aw  1.0tsi 
  • Leuk
Waarderingen: HansH
Er zijn div mogelijkheden, geluid kun je dempen door isolatie aan te brengen, zelf heb ik anti dreun aangebracht in de reserve wielkast, onder de achterbank, en onder de kunststof beplating van de wielkasten, scheelt enorm, Er zijn een aantal bandenmerken die onder de 70 DB liggen ,2 DB scheelt ook al veel. Comfort lever je altijd in bij een lager profiel, dus je zou kunnen kiezen voor een 215 /45 meestal blijf je binnen de snelheid op de meter, nadeel is dat je dan vaak in niet gangbare maten komt, en dus duurder uit bent. Zelf heb ik gekozen voor een 205/50 x 16 band, is iets smaller dus ook minder afrol geluid, en door de grotere hoogte maat ook comfortabeler,ook visueel staat het mooi door een vollere wielkast.
@L Jonker dank voor je reactie! De isolatie is zeker een optie. dank voor je tip!
 
Volkswagen  Polo 6  1.0 TSI (95 pk) 
De inchmaat zal niet veel uitmaken voor het geluid. Wel een band met een lagere DB waarde maar dat is ook overall maar een minimaal verschil.
Heb dat bij onze andere auto ook uitgeprobeerd door een band met 2DB minder te kiezen, is natuurlijk stiller maar toch niet het gewenste effect.
Blijft toch een Polo daar wordt dan toch minder aan gedaan dan bij een grotere klasse auto.

Bij de GTI trouwens geen last van gehad en niet opgevallen, heb ook een tijdje de Brescia gereden.
Maar ja daar hoor je natuurlijk de uitlaat meer in de sportstand.
@pierreRS05 Ik heb van de dealer begrepen dat het ook een probleem kan zijn van de combinatie auto met banden. Een Polo GTI heeft een ander onderstel en zal minder rolgeluid van de platte (40 serie) 18 inch banden via de carrosserie doorgeven. Mijn Polo is een eenvoudige comfortline en dat icm een platte 40-serie band kan ook een van de oorzaken zijn van meer rolgeluid.
 
Volkswagen  Polo 6  1.0 TSI (95 pk) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!