Aanwezigen,

Ik rij sinds 2011 een 2e hands polo 9N3 bouwjaar 2007. In 2013 heb ik de originele conti's vervangen door identieke banden bij een kilometerstand van 74000km. Destijds was de profieldiepte voor niet meer toereikend en zaten in alle banden wat droogte scheuren.

Nu heb ik sinds de vervanging in 2013 ruim 82000km op de banden gereden. De voorbanden kunnen niet echt lang meer mee, de achterbanden kunnen denk ik nog wel even mee. Ook zijn bij geen van de banden droogte scheuren zichtbaar.

Mijn vraag is, wat is wijsheid?
1 Voorbanden naar achter en achterbanden naar voren;
2 Voorbanden vervangen, achterbanden naar voren en achter nieuwe banden;
3 Voorbanden vervangen, achterbanden op de huidige plek laten en voor dus nieuwe banden;
4 Alle banden vervangen;
5 Iets anders...

Ik hoor graag jullie advies, alvast bedankt.

Groeten.
 
Ik zou zeggen 4 omdat mij nu niet bekend is wat de profieldiepte van de achterbanden is. Mocht deze boven de 2.6mm (liefst boven 3mm) liggen dan zeg ik keuze 3.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Overigens, als je nog top service wilt en banden die over het algemeen goedkoper zijn dan bij dealers en autoboeren.

www.bandenthuis.nl << Nu al drie maal van hun diensten gebruik gemaakt en werkt top, netjes op locatie, vakkundig werk en banden van elk merk en type. Niet driemaal voor mijn Polo Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Ik kies voor 4. Maar dat is omdat je denkt dat de achterbanden nog wel even meekunnen. Denken, dat vind ik te vaag.

Men zegt ook wel eens dat de beste banden (nieuw) achter moeten.
Achter? Weet je het zeker? Ik zou de beste banden op de aangedreven wielen zetten en volgens mij is de Polo nog steeds een voorwielaangedreven auto.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Ik kies voor 4. Maar dat is omdat je denkt dat de achterbanden nog wel even meekunnen. Denken, dat vind ik te vaag.

Achter? Weet je het zeker? Ik zou de beste banden op de aangedreven wielen zetten en volgens mij is de Polo nog steeds een voorwielaangedreven auto.

Inderdaad denken is misschien niet goed ik ga vanavond even proberen de profieldiepte te meten. Ik had ooit een foldertje van Continental met een soort lineaaltje voor dit soort dingen. Anders probeer ik het even met de schuifmaat
 
Inderdaad denken is misschien niet goed ik ga vanavond even proberen de profieldiepte te meten. Ik had ooit een foldertje van Continental met een soort lineaaltje voor dit soort dingen. Anders probeer ik het even met de schuifmaat

Of je koopt een metertje voor een paar euro bij de lokale bouwmarkt. Of online bijvoorbeeld bij: https://www.hbm-machines.com/produc...beGcpZtR4H_TmjDgvT7wq2QONE3vP9IRoCicEQAvD_BwE

Is altijd handig om te hebben voor die paar euro.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Ik zou de voorbanden oprijden tot richting de indicatoren, een set nieuwe banden kopen en deze vervolgens achter monteren. Ik heb persoonlijk de mindere banden op de vooras, simpelweg omdat onderstuur eenvoudig te corrigeren is en overstuur de meeste mensen de das omdoet.

Als je wilt dat de voor- en achteras ongeveer gelijk slijten, zit er niets anders op dan de wielen af en toe te verwisselen van as.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Goedenavond allemaal,

Ik heb even met de schuifmaat de profiel diepten van mijn achterbanden opgemeten:

Rechts achter buiten: 4,5mm
Rechts achter midden: 5,0mm
Rechts achter binnen: 6,0mm

Links achter buiten: 5,0mm
Links achter midden: 6,0mm
Links achter binnen: 6,5mm

Valt me nog mee na 4 jaar en ruim 80000km. Ik weet echter niet wat de originele profiel diepte was.
 
Als je wegglijd over je achterwielen dan ben je al een grens overgegaan lijkt mij. Bij normaal woon- werkverkeer krijg je dat m.i. niet snel voor elkaar. Als ik in een voorwielaangedreven wagen een beetje wild deed dan gleed ik n.l. altijd over de voorwielen weg.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Je moet het in de meeste gevallen inderdaad heel bont maken, wil zoiets gebeuren tijdens droog weer. Omstandigheden zoals een nat of vuil wegdek kunnen een groot gripverschil tussen voor en achter wel gauw openbaren.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!