Autopech. Waar moet ik het sleepoog er in draaien?

Vanochtend op de snelweg met 120km/u viel de motor van mijn Polo 9n3 uit. Gelukkig net voor een afslag dus heb de auto daar naar een veilige parkeerplek kunnen rollen en duwen. Bij het starten slaat de motor niet aan. Naar werk gegaan met de OV en nu wil ik alles voorbereiden om de auto vanmiddag naar een garage te slepen.

Nu probeer ik uit te zoeken welk kapje ik op de bumper moet lostrekken om een sleepoog in te draaien maar ik kan nergens vinden welke het moet zijn. (ik ben niet bij de auto dus instructieboekje kan ik niet inzien)

Moet de kleine grille aan de passagierskant er uit of de sierstrip die er boven zit?

Ik hoop maar dat het juiste sleepoog in m'n auto ligt...

UPDATE: Voor de mensen die hier ook naar zoeken; de opening voor het sleepoog kan je inderdaad achter de kleine grille vinden aan de bijrijderskant.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90pk 
zit een vierkant kapje in je bumper (vaak rechts voor) deze kun je eruit wippen met je sleutel enof schroevendraaier uit je kofferbak.
Je sleepoog ligt in je reservewiel. Deze draai je in het gemaakte gat (kans is aanwezig dat dit links draad betreft, schiet niet in de stress als het niet lijkt te werken maar draai em eens de andere kant op)

Daarna ga je slepen, LET WEL:
Remmen is haast onmogelijk -> geen rembekrachtiger
Sturen gaat heel zwaar -> geen stuurbekrachtiger
JIJ moet remmen voor degene die je sleept -> om de kabel strak te houden, als deze slap hangt en de persoon voor je trekt op, is er kans dat de kabel knapt door piekkrachten in de kabel.

Tip: Rem met je handrem om de kabel strak te houden bij constante snelheid, rem met handrem EN gewone rem als je op een kruizing aan komt rijden.

Dan wens ik je nog heel veel succes met het slepen! Houd ons op de hoogte van het probleem!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N en Badr Arie
zit een vierkant kapje in je bumper (vaak rechts voor) deze kun je eruit wippen met je sleutel enof schroevendraaier uit je kofferbak.
Je sleepoog ligt in je reservewiel. Deze draai je in het gemaakte gat (kans is aanwezig dat dit links draad betreft, schiet niet in de stress als het niet lijkt te werken maar draai em eens de andere kant op)

Daarna ga je slepen, LET WEL:
Remmen is haast onmogelijk -> geen rembekrachtiger
Sturen gaat heel zwaar -> geen stuurbekrachtiger
JIJ moet remmen voor degene die je sleept -> om de kabel strak te houden, als deze slap hangt en de persoon voor je trekt op, is er kans dat de kabel knapt door piekkrachten in de kabel.

Tip: Rem met je handrem om de kabel strak te houden bij constante snelheid, rem met handrem EN gewone rem als je op een kruizing aan komt rijden.

Dan wens ik je nog heel veel succes met het slepen! Houd ons op de hoogte van het probleem!

Vriendelijk bedankt voor de info, Ik kan alleen op foto's van 9n3 voorbumpers geen vierkante kapjes vinden. Ik gok er dan maar op dat de kleine grille verwijderd moet worden.
1580721736008.png

Verder ben ik wel bekend met slepen en gesleept worden maar alsnog bedankt voor de info.

Zoals hierboven staat :)

Toevallig in onderhoud bij de VW dealer? Want dan heb je recht op mobiliteits garantie, betekent dat vw je auto bij de dichtbijgelegen dealer brengt

Niet in onderhoud van dealer, m'n pa en ik doen onderhoud samen in de VW garage waar hij werkt. Dus nee, geen mobiliteitsgarantie :)
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90pk 
Ohja! dat is zo'n model, inderdaad het rechtermistlampkapje verwijderen. Daarachter zit de bevestiging voor het sleepoog! Kapje kan goed vast zitten!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ohja! dat is zo'n model, inderdaad het rechtermistlampkapje verwijderen. Daarachter zit de bevestiging voor het sleepoog! Kapje kan goed vast zitten!

Nou inderdaad, de opening zat achter die kleine grille. Auto is zonder problemen naar de garage gesleept. In de loop van de week gaan we hem uitlezen en zal dan nog wel even een berichtje doen wat er aan de hand is.

In de tussentijd maar met de bus i.c.m. Onewheel
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90pk 
Ik heb te horen gekregen dat de distributieriem er af gelopen is, wat bijzonder is want vorig jaar is dat ook al gebeurd en toen is er een nieuwe riem + spanrol op gekomen. Ik hoop dat de kleppen niet krom zijn nu, maar als ze nog intact zijn is het ook geen prettig idee dat het zomaar met een jaar weer zou kunnen gebeuren.

I'll keep you posted
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90pk 
  • Wow
Waarderingen: Ruud9N
Distributieriem er af gelopen? Heb ik nooit eerder gehoord, wel dat die gebroken is maar als die vorig jaar vernieuwd is, is dat wel erg snel. Succes!
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
eraf gelopen?! hoe hebben ze m dan gemonteerd? scheve spanrol? kromme as? kapot lager? foutieve waterpomp?
Weet je zeker dat t niet je "multiriem"is?

Distributie die eraf loopt (zeker bij een 16v) betekend 100% zeker kromme kleppen! Laatst een 1.4 16v gehad waarvan het riempje tussen de in en uitlaat nokkenas kapot was gelopen, we hadden precies 8 kromme uitlaat klepjes en 8 halve maantjes in de 4 zuigertjes staan... motor ligt nu bij t oud ijzer...

Ik hoop voor je dat het je multiriem is (drijft je dynamo, stuurbekrachtiging en airco aan) als die eraf loopt, valt je motor ook vanzelf uit omdat het spanningsniveau in je accu te laag word...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511
Het blijkt dat de communicatie over een "er afgelopen distributieriem" niet helemaal klopte.

1580802594239.png

F*ck..
De riem lijkt ook absoluut niet alsof hij een jaar geleden vervangen is

Ik ben bang dat dit een duur grapje wordt.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90pk 
  • Grrr
Waarderingen: Ruud9N
Precies, dat ziet er uit als een gebroken distributieriem. Waarschijnlijk dus ook kromme kleppen etc.. Hoeveel heeft die motor gelopen? Misschien is het goedkoper om er een ander motorblok in te zetten, risico is dat je dan ook niet weet wat je koopt. Balen man! Houd ons op de hoogte van je vorderingen.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Precies, dat ziet er uit als een gebroken distributieriem. Waarschijnlijk dus ook kromme kleppen etc.. Hoeveel heeft die motor gelopen? Misschien is het goedkoper om er een ander motorblok in te zetten, risico is dat je dan ook niet weet wat je koopt. Balen man! Houd ons op de hoogte van je vorderingen.
Motor heeft 266k gelopen. Het is denk ik beter voor mij om het te laten repareren ipv andere motor er in te lepelen. Doordat m'n pa bij die garage werkt kan ik onderdelen tegen inkoopprijs krijgen en krijg ik korting op het uurloon.
Je weet bij een ander blok inderdaad niet wat je binnenhaalt, maar kan ook weer nieuw leven blazen in een hele nette auto zodat ie weer flink wat jaren mee kan.

Keuzes, keuzes..
Even afwachten wat ik vandaag te horen krijg, misschien heb ik die 1% kans dat het allemaal nog goed is. Ik hoorde namelijk geen aparte harde geluiden of getik ofzo, enkel een afslaande motor.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90pk 
Wie heeft de riem vorig jaar vervangen? en was dit de distributieriem?
Niet de multiriem?

Overigens heb ik laatst van een iets ouder model de motor vervangen. Mocht je in de buurt wonen, mn maat en ik klussen graag bij :innocent: we hebben zelfs nog een setje met nieuwe riem, spanrol en waterpomp liggen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Motor heeft 266k gelopen. Het is denk ik beter voor mij om het te laten repareren ipv andere motor er in te lepelen. Doordat m'n pa bij die garage werkt kan ik onderdelen tegen inkoopprijs krijgen en krijg ik korting op het uurloon.
Je weet bij een ander blok inderdaad niet wat je binnenhaalt, maar kan ook weer nieuw leven blazen in een hele nette auto zodat ie weer flink wat jaren mee kan.

Keuzes, keuzes..
Even afwachten wat ik vandaag te horen krijg, misschien heb ik die 1% kans dat het allemaal nog goed is. Ik hoorde namelijk geen aparte harde geluiden of getik ofzo, enkel een afslaande motor.

Het is mij en mn maat gelukt om een blok van de sloop te trekken die uit een hele nette (schade) auto kwam. blok had net een ton op de klok en de auto ongeveer 280.xxx. Blok koste iets van 250 euro incl versnellingsbak! (die laatste moest iets gemodificeerd worden om te passen, schakelmechanisme was ietsjes anders) maar de auto reed weer als nieuw!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511
Bevestigd gekregen, geen compressie dus kleppen krom. Ik en mn pa hebben beide niet de kennis om een blok over te zetten (hij is al een lange tijd geen monteur meer) Dus gaat één van de monteurs daar het blok repareren.


Wie heeft de riem vorig jaar vervangen? en was dit de distributieriem?
Niet de multiriem?

Overigens heb ik laatst van een iets ouder model de motor vervangen. Mocht je in de buurt wonen, mn maat en ik klussen graag bij :innocent: we hebben zelfs nog een setje met nieuwe riem, spanrol en waterpomp liggen!

Wie de riem heeft vervangen weet ik niet, dat vertelde de verkoper van wie ik de auto gekocht heb, voorgelogen dus.
Ik woon in Assen, en waardeer het aanbod maar kies er voor om het toch maar te laten repareren omdat ik de auto wel weer snel nodig heb. Als ik dan nog een blok moet vinden en dan risico loop dat daar wat mis mee kan gaan kies ik liever hiervoor.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90pk 
Revisie is een heel stuk duurder dan een sloopmotor. (vaak te koop met garantie).

Overigens vertrouw ik het niet als een verkoper mij verteld dat de riem net vervangen is. Ik inspecteer de riem altijd zelf. Mocht ik het niet vertrouwen, vervang ik de riem meteen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik denk ook dat een motor vervangen goedkoper uitkomt dan repareren. Maar dat is een eige keuze.

Ik denk dat ook, Maar gezien de extra tijd en kennis die nodig is daarvoor kies ik voor repareren. Ik moet best ver reizen voor werk en kosten OV is belachelijk hoog. Daarnaast carpool ik met mijn vriendin die dus ook met het OV moet nu.

Ik zal laten weten wat het totaalplaatje gekost heeft.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 90pk 
Het is makkelijker om een blok te wisselen dan een kop te reviseren. Overigens is het wisselen van een blok ook nog eens sneller dan de kop demonteren, weg brengen, laten reviseren weer monteren...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!