Auto trekt naar rechts

Dag lezer,

Kortste intro ooit wellicht. Mijn naam is Nick, sinds kort ben ik eigenaar van een 6R 1.2 TSI polo automaat. Leuk ding!

Echter nog niet geheel na wens. Ik zal de frustraties besparen van de onnodig tijd en geld die ik heb moeten steken in de auto zonder oplossing, maar de garage waar ik de auto gekocht heb wil mij niet meer verder helpen. Terug ruilen voor de koopprijs is dan ook de optie die ons is aangeboden en wat wij nu overwegen.

Het probleem is dat de auto licht naar rechts trekt, dit deed de auto al bij het testritje de allereerste keer en dit is ook tijdens de verkoop besproken dat dit opgelost zou worden. Echter is dit tot op heden niet gelukt en geeft de garage aan dat dit normaal is voor polo's en dat zij alles hebben nagekeken en dat de auto verder mechanisch niets mankeert.

Wat is er allemaal gedaan gecheckt zover ik het weet:
- De auto is uitgelijnd
- De bandenspanning is gecontroleerd en gelijk
- De banden zijn gewisseld wat resulteerde in een getrek naar links (ipv naar rechts)
- Nieuwe banden met dezelfde batchnummer zijn erop geweest maar trekt de auto nog steeds (lichtelijk) naar rechts
- De banden achter met dezelfde batchnummer zijn naar voren geplaatst maar trekt nog steeds (lichtelijk) naar rechts
- Volgens de monteur staat het stuurkolom goed, de draagarmen zijn rechtgezet met uitlijnen daar kan het niet aan liggen

Ik ben geen automonteur maar aannemen en accepteren dat een (lichte) afwijking normaal is voor een auto en met name bij polo's gaat er moeilijk in bij mij. Als je het mij vraagt is er een dieper liggend probleem wat geld kost, kosten die de garage niet wilt maken omdat ze anders verlies lijden op de auto.

De vraag: ligt het aan mij of het bedrijf? En wat is wijsheid om te doen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Die van mij trekt ook behoorlijk naar rechts, ik wou ook binnenkort langs gaan om uit te lijnen. Misschien een second opinion bij een andere garage ivm uitlijnen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi Bluemotion 
1-5f26753654.jpg
Dit is het uitlijnrapport die door 2 monteurs van 2 verschillende bedrijven is bekeken en goed bevonden en beide monteurs zeiden dat uitlijnen eigenlijk niet nodig was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Mijn polo trekt niet naar links of rechts dus een polo probleem is onzin.
Terug ruilen tegen aankoop prijs zou ik doen.
Een auto moet goed zijn bij aankoop en zodra er echte mankementen zijn moeten die goed verholpen worden.
Als die garage jou van het kastje naar de muur schuift zou ik er niet meer mee in zee gaan.
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Rechts voor zat er lichte lak schade, dit hebben ze gespoten. Of het een schade auto is geweest heb ik ook zo mijn bedenkingen over mbt dit probleem. Echter was dit niet te zien. Ons werd alle beurten die de auto heeft gehad laten zien op een scherm, waaruit ik niet kon opmaken dat het schade heeft. Wellicht wat naïef om hier een conclusie uit op te maken.

@Johan kun je mij uitleggen wat je bedoeld met band velg combinatie en hoe dit te verhelpen is?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Ahaa zooo. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd in mijn topic post, maar er zijn nieuwe banden erop gelegd op basis van de wisseling van de banden. Eerst trokt de auto naar rechts, na de wissel iets naar links. En toen er nieuwe banden op kwamen trok die nog steeds iets naar rechts. Net zoveel zoals die nu naar rechts stuurt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Dan ben ik van mening dat het nog steeds in de banden zit.
Hebben ze hem ook met nieuwe banden uitgelijnd.
En staat het stuur wel recht met rijden?

En misschien een domme vraag.
Maar als de auto naar recht trek en draaid de auto om en je rijdt de zelfde weg terug.
Trekt die dan naar recht of naar links.

Edit: Toch als ik eerlijk ben stond de uitlijning vooraf beter namelijk bijde op 0.01 en achteraf op 0.06 en 0.04.
Dus hij staat niet 100% recht
 
mijn polo trekt ook lichtelijk naar rechts. eigenlijk alleen waarneembaar als ik op de snelweg rij en het stuur los laat, dan komt de vluchtstrook heel langzaam steeds dichterbij.
Banden slijten overigens alle 4 wel gelijk af.
Stuur staat iets scheef, met de klok mee, maar volgens de dealer was dit niet te corrigeren (zou niet scheef genoeg zijn).
Zij hebben ook gekeken of uitlijnen nodig was, maar dit was niet het geval.

Dus heb er mee leren leven.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Blue Motion 
Dan ben ik van mening dat het nog steeds in de banden zit.
Hebben ze hem ook met nieuwe banden uitgelijnd.
En staat het stuur wel recht met rijden?

En misschien een domme vraag.
Maar als de auto naar recht trek en draaid de auto om en je rijdt de zelfde weg terug.
Trekt die dan naar recht of naar links.

Edit: Toch als ik eerlijk ben stond de uitlijning vooraf beter namelijk bijde op 0.01 en achteraf op 0.06 en 0.04.
Dus hij staat niet 100% recht

Ze hebben de auto met de nieuwe banden niet uitgelijnd, dit omdat de wielen daar geen effect op hadden zei de monteur bij de bandenservice. Anders had hij het voor mij mogen doen. De kosten waren zoals afgesproken toch voor de garage waar ik de auto gekocht heb. Ik heb dit wel gevraagd of dit nodig was maar hij zei dat je de de as of draagarmen o.i.d. deed afstellen met uitlijnen en dat het geen effect had op de banden. Daarom doen zij alleen balanceren met nieuwe banden. Maar ik en of de monteur kan het mis hebben, hebben andere wel ervaringen mee met eerste laten uitlijnen, nieuwe banden erop en dat het dan pas weer recht rijdt wanneer die uitgelijnd is?

Het stuur staat ietsjes scheef naar mijn gevoel zo uit mijn hoofd. Dan zou ik dit eens moeten testen. Waterpas rechtzetten en dan rijden.

Wat betreft omdraaien en/of scherp sturen heeft geen effect op het trekken. Hij blijft naar rechts trekken.

Wat betreft uitlijnen en de cijfers is dit mij eerlijk gezegd abracadabra, maar is uit het rapport op te merken dat ie dan iets naar rechts zou moeten trekken of als de banden anders liggen iets naar links trekt? Ergens geloof ik wel dat het niet in het uitlijnen ligt...

[EDIT] zoals ik het rapport nader bekijk lijkt de sporing van 0.04 en 0.06 dichter bij normering van 0.05 ipv 0.01, of zie ik dit verkeerd?

Eerlijk is eerlijk ik zal niet snel weer kosten willen uitgeven aan uitlijnen mits dit duidelijk de oorzaak is. Want zoals ik het nu zie, wanneer die niet goed is uitgelijnd dan lijkt het mij nog steeds dat de auto naar rechts zou moeten trekken als je de banden wisselt, echter is dit niet zo en trekt de auto dan naar links. Of zie ik dit verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Als je problemen hebt met bandenslijtage en/of rijgedrag en er moeten nieuwe banden op, dan ga je pas daarna uitlijnen!

Een monteur die anders beweerd werkt vermoedelijk bij de kwikfit.. Ik denk ook dat we eerlijk gezegd niet verder met je kunnen meedenken zolang je niet een nieuw uitlijn rapport hebt laten maken.. (liefst bij een ander bedrijf, gezien ze wat mij betreft niet echt verstand van zaken hebben)
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
Het kan aan mij liggen maar ik zie nergens of de velgen al gewisseld zijn.
Het gaat steeds over banden. En mischien zaten die al op een andere velg.

Ik probeer maar mee te denken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
  • Leuk
Waarderingen: Johan
Graag wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar inbreng. Er zijn nogal wat discussie's geweest met Volkswagen dealer AutoArena Venlo maar het vertrouwen in de auto is dermate verdwenen door de shit load of onzin dat wij besloten hebben om de auto terug te brengen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!