Auto trekt naar rechts bij hogere snelheden

JeroenT

Premium lid
198
111
93
Beste forumleden,

Na een paar maanden geleden rechtsvoor een putdeksel te hebben geraakt op lage snelheid (5 km/h) heb ik het idee dat de auto graag naar rechts wil. Zeker op hogere snelheden (100km/h+) kan ik het stuur niet los laten en gaat de auto direct richting de vangrail.

Nu ben ik vandaag bij de garage geweest om de auto te laten uitlijnen, waarbij de auto reeds bijna perfect bleek uitgelijnd (0.05 L en 0.05 R). Ook trilt het stuur niet bij verschillende snelheden. De garage heeft ook gekeken of er iets in de ophanging verbogen was, maar ook dit bleek niet het geval. Volgens de garage zou het canvas/karkas in de band RV gescheurd zijn en daardoor naar rechts trekken.

De banden zijn nu een jaar oud en hebben er ongeveer 12.000 km op zitten.

Is het mogelijk dat dit effect inderdaad door de band wordt veroorzaakt?


Groet,
Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Hou er rekening mee dat de meeste wegen in nederland naar rechts aflopen vanwege de afwatering.

Jij weet uiteraard zelf het beste of die dat eerst wel of niet deed.

Daar ben ik mij van bewust, echter kon ik voorheen op de A1 bijvoorbeeld het stuur gewoon los laten, zonder duidelijke voorkeur van richting ;)

Maar kan deze voorkeur komen door een band alleen?
 
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Bandenspanning is ook een optie en die waardes zijn die van je sporing? Want je wielvlucht kan ook verkeerd staan door een klap en dat kan ook een trek aan de auto geven.

Bandenspanning kan ik uitsluiten, die zijn absoluut gelijk. De waardes zijn van de sporing inderdaad, ik mag misschien ontwetend klinken, maar wielvlucht is een nieuwe term voor mij. Staat dit los van de uitlijning? Het is voor mij vrijwel onuitsluitbaar dat de klap met het putdeksel tegen de velg direct in verband staat met de afwijking naar rechts.

Edit:
Sporing is 0.05 en 0.05, wielvlucht is 0.07 en 0.08 op de voorwielen.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
Als je iets hebt geraakt en sindsdien is het laat hem dan idd uitlijnen en ga niet gissen. Dan weet je zeker dat het goed is. Anders kan het in je banden zitten en moet je gaan wisselen
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!