Auto geen vermogen.

Hallo allemaal, zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Kevin uit Enschede en heb sinds een klein jaartje een volkswagen polo.

Nu zat ik vanmiddag op de snelweg netjes 130 te rijden en toen verloor die in een keer zijn vermogen. Ik meende dat ik ook iets kapot hoorde gaan.

Nu is het geval zo dat die in de versnelling 1,2,3 en 4 gewoon netjes rijd zoals die altijd heeft gedaan. In de 5 is dit een heel ander verhaal. Dan kan ik gas geven wat ik wil maar er gebeurt niks, alleen de toeren gaan omhoog.

Is dit de oorzaak van een kapotte versnellingsbak of kan het wat anders zijn?
 
Volkswagen  Polo  .. 
Misschien eerst het schakelmechanisme na laten kijken, wellicht is er iets mis met de bowden kabels. Dat zal een stuk goedkoper zijn dan een nieuwe versnellingsbak.
52558_loekvansebillen_IMG_9245.JPG
 
Als het de kabels zou zijn, zou die dan niet in zijn vierde versnelling blijven terwijl hij naar vijf wil. Maw wel aandrijving, alleen verkeerde versnelling. Wat @iichel zegt, denk dat vijf geen vijf meer is. Volgens mij was er iemand hier die ook iets met zijn bak had recentelijk

Ik sluit dat ook niet uit maar het is het onderzoeken zeker waard. Één kabel is verantwoordelijk voor het inschakelen van de versnelling, de andere voor de keuze van de versnelling. De combinatie is verantwoordelijk voor bewegen van de schakelassen in de bak. Meestal zitten 1 en 2 bij elkaar, 3 en 4 en de 5 en achteruit. Hoe dat bij de polo zit weet ik niet
upload_2016-12-28_23-23-30.png
 
Als de kabels defect zijn dan werken de overige versnellingen ook niet of slecht. Het lijk mij dat de moer van de 5de is los gelopen. Advies is om de olie af te tappen, controleren op slijpsel, is dit ok dan de bak demonteren en controleren als de moer is los gelopen. Indien dit zo is dan dan dient de 5de versnelling vervangen te worden.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Tja,
Leuk al die antwoorden.

Maar.

Van welk jaar is de polo?
Wat is het type?

Ik vermoed dat het een polo is van voor 1999?
En dan klinkt het allemaal vrij logisch.
Want dan zit er een 085 bak onder.
En die gaan regelmatig de 5e versnelling van stuk. (standaard bak rond 120000km)
En het advies is dan: Een nieuwe of gereviceerde gemodificeerde versnellingsbak.

Vooral het stukje gemodificeerde is erg belangrijk.
Er word bij een standaard bak niet genoeg olie naar de 5e versnelling gevoerd,
waardoor die na de kilometers/jaren gewoon verbrand.
De gemodificeerde bak word een extra olie kanaaltje in geboord waardoor dat probleem minder is.

Ow, en een polo 6n (die dingen van vooooor 1999) hebben een stangen schakel systeem.;)
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!