ANWB: vervangen halogeenlampen door led-lampen moet worden toegestaan

Cruz

Bekend lid
883
315
72


Ik had OSRAM H7 led goedgekeurd in Duitsland maar ze maakten voor mij teveel herrie dus teruggestuurd. Binnen en buiten de auto hoor je de ventilatoren van de lampen. Daarnaast werden de lampen zo heet dat er een soort aanslag bleef plakken in de koplamp behuizing.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: lennaert720


Ik had OSRAM H7 led goedgekeurd in Duitsland maar ze maakten voor mij teveel herrie dus teruggestuurd. Binnen en buiten de auto hoor je de ventilatoren van de lampen. Daarnaast werden de lampen zo heet dat er een soort aanslag bleef plakken in de koplamp behuizing.
Ik heb ook Osram H7 led's maar deze hebben geen ventilator?

Daarnaast vind ik dat dit legaal moet worden, er zijn fabrikanten (zoals Volvo vroeger) die ook gewoon Xenon in projectorbehuizingen stopte. Enige voorwaarde vind ik wel dat je flink bekeurd mag worden als je mensen gaat verblinden. Hoe veel mensen ik zie rijden met koplampen die ergens richting het wilde weste schijnen is gewoonweg absurd. Dan hebben deze mensen meestal nog geen eens LED peertjes gemonteerd, anders was het helemaal een drama.

Ik hoop daarnaast ook dat fabrikanten de meerprijs van LED koplampen eens gaan verminderen, het was vroeger een extreem dure upgrade want nieuwe technologie etc. maar tegenwoordig is de LED technologie zo ver gevorderd dat dit echt het prijsverschil niet rechtvaardigt.
 
Ik heb ook Osram H7 led's maar deze hebben geen ventilator?

Daarnaast vind ik dat dit legaal moet worden, er zijn fabrikanten (zoals Volvo vroeger) die ook gewoon Xenon in projectorbehuizingen stopte. Enige voorwaarde vind ik wel dat je flink bekeurd mag worden als je mensen gaat verblinden. Hoe veel mensen ik zie rijden met koplampen die ergens richting het wilde weste schijnen is gewoonweg absurd. Dan hebben deze mensen meestal nog geen eens LED peertjes gemonteerd, anders was het helemaal een drama.

Ik hoop daarnaast ook dat fabrikanten de meerprijs van LED koplampen eens gaan verminderen, het was vroeger een extreem dure upgrade want nieuwe technologie etc. maar tegenwoordig is de LED technologie zo ver gevorderd dat dit echt het prijsverschil niet rechtvaardigt.
Ik had deze ece goedgekeurde in Duitsland. https://www.amazon.nl/dp/B08DNZMC11/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_A4SHW6ZQ26NE2TA082Y3?_encoding=UTF8&psc=1
Dit zijn de enige goedgekeurde leds met ventilatoren ingebouwd.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Peet_B en lennaert720
‘LED-verlichting verbetert de lichtopbrengst van oudere voertuigen met halogeenlampen aanzienlijk.’

Als je het gaat vergelijken met halogeenlampen van €2 kan dat kloppen, maar anders echt niet in geval van de in Duitsland goedgekeurde Osrams.
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 
Ik ben voor! Ik wilde eerst origineel LED/Xenon, laten inbouwen maar ik merk dat daaraan flink wat halen en ogen zitten. (Ook vrij storingsgevoelig zoals ik het lees). Dus ga ik voor de U-LED units en laat ik daar H7 groot en dimlicht in plaatsen. Ziet er dan ook erg OEM uit.
 
Volkswagen  Polo 6C r-line/Highline  DSG 1.2 TSI 110pk 
  • Leuk
Waarderingen: Cruz en MaartenAW
Nadeel is dat oem led koplampen erg duur zijn bij vervanging bv door beschadigingen etc.
 
Volkswagen  POLO AW Comfortline Business Executive  1.0 TSI 95pk 
Ik had deze ece goedgekeurde in Duitsland. https://www.amazon.nl/dp/B08DNZMC11/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_A4SHW6ZQ26NE2TA082Y3?_encoding=UTF8&psc=1
Dit zijn de enige goedgekeurde leds met ventilatoren ingebouwd.
Hmm dit vind ik wel jammer. Mijn Osram H7's zijn van dit (linkje hier!) type, en zijn "maar" 14 watt. De Osrams die jij had zijn 19 watt, vandaar denk ik ook de actieve koeling i.p.v. de passieve koeling. Ik had wel wat meer lichtsterkte gewild aangezien ik fatsoenlijke projectorkoplampen heb gemaakt met een mooie snijlijn. Moet zeggen dat toen ik deze Osrams gebruikte in mijn toen nog reflectorkoplampen, het een flinke upgrade was. Qua levensduur zijn ze trouwens ook echt top, zitten er meer dan een jaar in en rijd voornamelijk in het donker.
 


Ik had OSRAM H7 led goedgekeurd in Duitsland maar ze maakten voor mij teveel herrie dus teruggestuurd. Binnen en buiten de auto hoor je de ventilatoren van de lampen. Daarnaast werden de lampen zo heet dat er een soort aanslag bleef plakken in de koplamp behuizing.

Eerst zeiden ze nog dat ze tegen waren op Led-verlichting, dat veel mensen hier hinder van onder vinden en verblindend werkt. Nu zijn ze er ineens voorstander van. Althans dat was de ANWB dacht ik.

Dat het voor beter zicht zorgt voor oude voertuigen klopt. Bij mijn Polo uit 1997 met van die oude niet-transparante koplamp units was halogeen echt bagger. Op onverlichte wegen zag je met grootlicht zelfs nog niet veel. Met Led verlichting er toen in zie ik ongeveer net zoveel als met halogeen in mijn huidige auto. Aanzienlijk beter dus. Of Led voor een beter zicht zorgt voor mijn huidige auto betwijfel ik. Het verschil zal niet zo groot zijn als met de niet-transparante koplamp units verwacht ik.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Lekker verboden laten.. LED's in halogeen koplampen levert alleen meer strooilicht op en meer hinder voor het overige verkeer. Er zijn ook niet voor niets speciale LED koplampunits.
 
.  .  . 
  • Leuk
Waarderingen: Cruz
Lekker verboden laten.. LED's in halogeen koplampen levert alleen meer strooilicht op en meer hinder voor het overige verkeer. Er zijn ook niet voor niets speciale LED koplampunits.
Het hoeft geen probleem te zijn als je led pitjes hebt die licht stralen op exact dezelfde plaats als halogeen lampjes, deze zijn prima te vinden. Alleen.. tsja... zolang ome aliexpres dit soort lampjes verkoopt........

20210303_170927.jpg
 
Polo  6c  Verkocht 
Ik heb zelf ooit nog een setje van dezelfde Osram LED’s in een Volvo XC60 ingebouwd, en de snijlijn van de verlichting was echt perfect, en zelfs minder strooilicht dan halogeen. Zit ook verschil qua reflectorbehuizing per fabrikant in, want die van mijn 9n3 waren bij lange na niet zo goed als die van de XC60 qua snijlijn. En zoals @BlackDiesel al zei, LED’s met de chips zo dicht mogelijk bij waar de gloeispiraal van een halogeenlamp zit heb je meestal geen problemen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!