Analoge temperatuur meter vs digitaal...

Orrie

Bekend lid
333
122
49
Leden, welke temperatuur meter is correct. De analoge meter staat vrij snel op 90 graden, echter de digitale meter heeft meer tijd nodig om de temperatuur te kunnen lezen. Als de digitale meter dan een waarde meet dan is dat meestal pas 50+ graden ipv 90 zoals vermeld op de analoge meter.

Ik ga er vanuit dat als de digitale meter op 90 graden staat dat de motor voldoende warm is om wat meer gas te geven. Correct?
 
VW  Polo AW  1.0 TSI 135pk (by VAG Techniek) 
Ze zijn allebei correct, maar meten niet hetzelfde:

De analoge meter meet de temperatuur van het koelvloeistof, die is vrij snel op temperatuur inderdaad vanwege het ge-integreerde uitlaatspruitstuk (die spaghetti die van 3 cylinders naar 1 uitlaat gaat, die is ge-integreerd in het motorblok, en gekoeld). Dit zorgt voor koelere uitlaatgassen wat beter is voor de turbo en catalysator, en de verwarming is lekker snel op gang daardoor.

De digitale meter, die meet de temperatuur van de olie. Dat duurt toch nog ff wat langer, want die dragen samen met het blok toch meer hitte, en worden niet versneld verwarmd bijvoorbeeld door de uitlaatgassen.

Maar je hebt gelijk: inderdaad op de digitale meter wachten voordat je meer gas geeft. De olie is pas het beste in z'n werking wanneer deze boven circa 85 graden komt, en ook pas bij die temperatuur zijn alle metalen delen van de motor uitgezet naar hun juiste specificatie (alles is net iets kleiner wanneer het koud is). Pas wanneer de olie goed op temperatuur is is de slijtage van de motor op het laagst, dus inderdaad. Als het blok nog koud is werkt de olie niet lekker, en kan het nog door de kiertjes glibben. dit zorgt voor versnelde slijtage van het blok en krijg je olieverbrandingsproblemen door. (ja, meer mensen moeten dit weten).

Zelf wacht ik tot ongeveer 85 graden olietemperatuur voordat ik 'm harder instamp. Duurt ongeveer minuutje of 10, of zo'n 10km voor mij meestal.
 
Volkswagen  Polo AW Full R-Line  1.0 TSI 135PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: VM407, Orrie en HoMi
Ze zijn allebei correct, maar meten niet hetzelfde:

De analoge meter meet de temperatuur van het koelvloeistof, die is vrij snel op temperatuur inderdaad vanwege het ge-integreerde uitlaatspruitstuk (die spaghetti die van 3 cylinders naar 1 uitlaat gaat, die is ge-integreerd in het motorblok, en gekoeld). Dit zorgt voor koelere uitlaatgassen wat beter is voor de turbo en catalysator, en de verwarming is lekker snel op gang daardoor.

De digitale meter, die meet de temperatuur van de olie. Dat duurt toch nog ff wat langer, want die dragen samen met het blok toch meer hitte, en worden niet versneld verwarmd bijvoorbeeld door de uitlaatgassen.

Maar je hebt gelijk: inderdaad op de digitale meter wachten voordat je meer gas geeft. De olie is pas het beste in z'n werking wanneer deze boven circa 85 graden komt, en ook pas bij die temperatuur zijn alle metalen delen van de motor uitgezet naar hun juiste specificatie (alles is net iets kleiner wanneer het koud is). Pas wanneer de olie goed op temperatuur is is de slijtage van de motor op het laagst, dus inderdaad. Als het blok nog koud is werkt de olie niet lekker, en kan het nog door de kiertjes glibben. dit zorgt voor versnelde slijtage van het blok en krijg je olieverbrandingsproblemen door. (ja, meer mensen moeten dit weten).

Zelf wacht ik tot ongeveer 85 graden olietemperatuur voordat ik 'm harder instamp. Duurt ongeveer minuutje of 10, of zo'n 10km voor mij meestal.

Goed uitgelegd GoodMouse! En inderdaad wat je ( meer mensen moten dit weten.)
Helaas zie je het te vaak, bestuurders die koude motoren op z’n staart trappen, doet me pijn in de ogen omdat te zien. Dan denk ik soms, je zal die auto maar gebruikt kopen, hè daar wil je toch niet aan denken....

Goede en nuttigen informatie is inderdaad eigenlijk iets wat elke gebruiker zou moeten weten, alleen is het helaas niet altijd algemeen bekend.
Zo zou elke auto eigenlijk een olie temperatuur meter moeten hebben. Maar helaas, gelukkig zie je het bij de meeste Volkswagen producten van de laatste jaren wel terug in de cockpit infotainment.
 
mm Ik ben het met jullie eens, maar vraag mij toch af hoe zwaar het opweegt, mn pa rijd een Renault Megane op LPG, heeft m nu 2 jaar en ongeveer 60k gereden met dat ding (klok staat inmiddels op 300.000), warmrijden staat niet in zn woordenboek dus sochtends meteen VOLgas weg en HUPS de snelweg op! auto doet het nu al 2 jaar probleemloos, krijgt wel zn onderhoud maar olie verbruikt ie nauwelijks...

Overigens rijd ik mn dieseltje wel gewoon warm hoor, ben gewoon benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn :tongueclosed:
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@GoodMouse thnx voor het zeer uitgebreide antwoord. Weer wat geleerd vandaag!!!!!
Misschien ook leuk om te weten dat de koelvloeistofmeter niet de echte temperatuur toont, maar gewoon keurig op 90 graden blijft staan, terwijl de daadwerkelijke temperatuur wat meer schommelt. De wijzer zal pas van de 90 af gaan als de echte temperatuur rond de 100 graden komt. De olietemperatuurmeter daar in tegen toont altijd de echt gemeten waarde (y)
 
Misschien ook leuk om te weten dat de koelvloeistofmeter niet de echte temperatuur toont, maar gewoon keurig op 90 graden blijft staan, terwijl de daadwerkelijke temperatuur wat meer schommelt. De wijzer zal pas van de 90 af gaan als de echte temperatuur rond de 100 graden komt. De olietemperatuurmeter daar in tegen toont altijd de echt gemeten waarde (y)
Het is me trouwens opgevallen ook dat als ik vrij snel de snelweg op ga (met rustig gas geven, gelukkig maakt de polo niet zo veel toeren op snelheid), dat het alsnog vrij lang duurt voordat de olietemperatuur op 85-90 staat. Een paar keer gas los lijkt dit te versnellen... alsof de olie wel warm word, maar bij het constante 2100tpm er een soort cold pocket onstaat rond de sensor, welke vrij snel bijtrekt bij gas los of variabele toerentallen.

kan aan mij liggen.
 
Volkswagen  Polo AW Full R-Line  1.0 TSI 135PK DSG 
Misschien ook leuk om te weten dat de koelvloeistofmeter niet de echte temperatuur toont, maar gewoon keurig op 90 graden blijft staan, terwijl de daadwerkelijke temperatuur wat meer schommelt. De wijzer zal pas van de 90 af gaan als de echte temperatuur rond de 100 graden komt. De olietemperatuurmeter daar in tegen toont altijd de echt gemeten waarde (y)
Bij mij komt de meter alleen van de 90 graden af als het 30 graden plus is en ik over een lange afstand 180 rij.
En de olie temperatuur gaat richting de 120 graden
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!