Ze zijn allebei correct, maar meten niet hetzelfde:
De analoge meter meet de temperatuur van het koelvloeistof, die is vrij snel op temperatuur inderdaad vanwege het ge-integreerde uitlaatspruitstuk (die spaghetti die van 3 cylinders naar 1 uitlaat gaat, die is ge-integreerd in het motorblok, en gekoeld). Dit zorgt voor koelere uitlaatgassen wat beter is voor de turbo en catalysator, en de verwarming is lekker snel op gang daardoor.
De digitale meter, die meet de temperatuur van de olie. Dat duurt toch nog ff wat langer, want die dragen samen met het blok toch meer hitte, en worden niet versneld verwarmd bijvoorbeeld door de uitlaatgassen.
Maar je hebt gelijk: inderdaad op de digitale meter wachten voordat je meer gas geeft. De olie is pas het beste in z'n werking wanneer deze boven circa 85 graden komt, en ook pas bij die temperatuur zijn alle metalen delen van de motor uitgezet naar hun juiste specificatie (alles is net iets kleiner wanneer het koud is). Pas wanneer de olie goed op temperatuur is is de slijtage van de motor op het laagst, dus inderdaad. Als het blok nog koud is werkt de olie niet lekker, en kan het nog door de kiertjes glibben. dit zorgt voor versnelde slijtage van het blok en krijg je olieverbrandingsproblemen door. (ja, meer mensen moeten dit weten).
Zelf wacht ik tot ongeveer 85 graden olietemperatuur voordat ik 'm harder instamp. Duurt ongeveer minuutje of 10, of zo'n 10km voor mij meestal.