Alarmsysteem VW Polo GTI 2011

Sinds gisteren ben ik bezitter van een VW Polo GTI uit 2011. Mét alarminstallatie, zo is me verteld, en dat was ook een van de redenen specifiek deze auto te kopen.

Maar: wanneer ik de auto met de afst.bed. op slot zet, even wacht, en de auto dan met sleutel open zonder vervolgens binnen 15 seconden de motor te starten, dan zou volgens het instructieboekje het alarm moeten klinken. Dat gebeurt echter niet.

Daarom twee vragen: hoe kan ik nu zeker weten óf ik inderdaad de alarminstallatie heb? Kan ik ergens een identificatieplaatje ervan zien of zo? Kun je het zien aan het knipperen van het rode ledje in het portier? Staat het op die voertuig identificatie nummers (stickertje in boekje)? Hoe anders? Overigens is het er een zonder interieur beveiliging zo te zien, want de schakelaar waar men over rept die ergens bij de deur van de bestuurder zou moeten zitten, tref ik daar niet aan.

Het zou een klasse 3 systeem moeten zijn, dus met luid alarm.

En de tweede vraag - als eenmaal vast staat dat er echt alarm in moet zitten - hoe zou ik hem werkend kunnen krijgen? Ik heb tijdens mijn zoektocht naar mogelijkheden het alarm te testen, ergens iets gelezen over loskoppelen van de accu voor 30min, maar kan dat topic niet terugvinden.
 
Volkswagen  Polo  1.4 TSI 
Je kunt op een aantal simpele manier testen of je alarm werkt. Ga in de auto zitten en sluit met je afstandbediening de auto af, beweeg in de auto. Na enkele seconden zou je alarm dan af moeten gaan. OF sta buiten de auto, sluit je auto af met de afstandsbediening en duw tegen de zijkant van je auto aan. Wederom zou je Alarm af moeten gaan.

Dat rode lampje dat knippert zegt alleen dat je een startonderbreking hebt. Succes!
 
@Ascari: maar stel nou dat er wél een alarminstallatie in zit, maar hij is defect. Hoe kan ik dan zeker weten dát er uberhaupt een alarminstallatie in zit?

Ik bedoel, het moet toch ook ergens op een andere manier vast te stellen zijn? Als ik hem met tegen de auto duwen of met in de auto zitten en bewegen niet af kan laten gaan, weet ik eigenlijk nog steeds niet of dat nou is doordat er een alarm in zit maar deze defect is, of dat er géén alarm in zit.

En alvast antwoord geven: met tegen de auto duwen of in de auto zitten met auto op slot gezet en een minuut gewacht toen flink bewogen: geen alarm af gegaan in beide situaties.
 
Volkswagen  Polo  1.4 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: stefantastisch
Voordat een alarm ingeschakeld is moet je een seconde of 19 wachten meen ik, verder kun je het inderdaad optisch zien aan de sensoren die bij je interieurverlichting zitten en 1 knopje om je interieur beveiliging uit te schakelen (voor als je een hond in de auto laat zitten), deze zit ergens bij je B-stijl (waar je gordel hangt)

Alarm testen kun je doen door het in te schakelen (en dus even wachten) en vervolgens je deuren met de sleutel te openen of je hand naar binnen steken (als je raam open staat).

Verder kun je het eventueel met VCDS testen..
 
Hoe zit het met het certificaat scm, moet je deze van de dealer ontvangen??
Of is het nodig om het alarm opnieuw te keuren ? Om de zoveel jaar
Hier nl een alarm maar heb het idee dat deze niet werkt........
 
Scm certificaat kun je bij de dealer of erkend scm bedrijf aanvragen. Zij testen dan ook of het alarm voldoet aan de eisen. Dit certificaat is 3 jaar geldig na inbouw datum en moet dan een periodieke keuring doorstaan. Daarna moet dit elk jaar. Je krijgt hier geen bericht van omdat verzekeraars maar al te graag smullen van verlopen certificaten.... verlopen betekent onverzekerd...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Motorkap openen zou ook alarm af moeten gaan dat is bij mij gebeurd.

Overigens merk ik op dat de alarm van mijn polo erg luide alarm heeft (irritante hoge toon die een golvend geluid maakt harder, zachter, harder.....). Ook binnen in de auto is de alarm goed hoorbaar tot aan gehoorbeschadiging aan toe als je te lang erin zit.

Mijn skoda heeft klasse 3 affabriek en die maakt een meer sirene achtig geluid.
Maar is lang niet zo hard en irritant als de polo.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.8 245pk + stage2 DSG 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!