Airco blaast geen koude lucht meer

Hi iedereen,

Nu de warme dagen er weer aankomen wou ik de airco gebruiken. Deze winter zette ik deze af en toe aan en blies die nog goed koud. Sinds eergisteren blaast die geen koude lucht meer maar kamertemperatuur. Ik dacht dat die leeg was dus was ik deze laten gaan bijvullen en laten controleren bij Auto 5. Was maar 100 vd 500 uit, heel het systeem was dus in orde volgens hun. Airco sloeg niet meteen aan dus ze zeiden om even 5-10 km te gaan rijden zodat die zou aanslaan...

Ben ik dus even gaan rijden, slaagt die niet aan... Vandaag dus even OBD ELEVEN erbij genomen om de auto uit te lezen en geeft de volgende foutcodes:

08 Air Conditioning
Aanjager ventilatie
Fout code: 01273
Status: Sporadisch

19 Gateway
Climatronic-regelapparaat (geen signaal/communicatie)
Fout code: 01320
Status: Sporadisch

Had mijn auto 2 maanden geleden uitgelezen, toen kwamen deze meldingen nog niet naar boven...

Iemand enig idee in welke richting ik zou moeten zoeken? of hoe ik dit kan oplossen? en of het me veel zal kosten? :sweatsmile:
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
08 Air Conditioning:
Mogelijke verschijnselen:
  • Blower functioneert niet
  • Airco / Climatronic doet het niet
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Aanjager Ventilatie (V2) defect
  • Blower Frisse Lucht (V2) zit vast / vastgevroren / loopt zwaar / defect
  • Regelmodule voor de Fresh Air Blower (J126) defect



19 Gateway:
Mogelijke verschijnselen:
  • Climatronic doet het niet
  • Standverwarming doet het niet
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Climatronic Regelmodule (J255) defect
  • Er is een onjuiste verandering (Adaptation-10) aan de Climatronic Regelmodule (J255) aangebracht

 
  • Leuk
Waarderingen: Jurgen6R en Robin
Grote kans dat je control unit van je fresh air blower defect is, dat is de J126 (6Q1907521B) deze gaat nog wel eens kapot.
Hele grote kans als je die vervangt dat hij het weer normaal doet.
Wat je namelijk hebt is dat je regelapparaat niet communiceert met de J126, daarom krijg je die foutcodes.
Kijk eens op internet of je een goede 2dehands kan vinden of anders nieuwe bij VW dealer
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135PK 
Grote kans dat je control unit van je fresh air blower defect is, dat is de J126 (6Q1907521B) deze gaat nog wel eens kapot.
Hele grote kans als je die vervangt dat hij het weer normaal doet.
Wat je namelijk hebt is dat je regelapparaat niet communiceert met de J126, daarom krijg je die foutcodes.
Kijk eens op internet of je een goede 2dehands kan vinden of anders nieuwe bij VW dealer
Zo eentje bedoel je?
 
Zo eentje bedoel je?
Ja, echter is het natuurlijk geen garantie dat het iets oplost.
Zoals ik zei, het is vaak wel dat probleem maar niet altijd.

Hier kan je vinden waar die zit en hoe je hem moet vervangen (klik op mij)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135PK 
Zelfde probleem gehad, waardoor uiteindelijk zelfs de compressor is vastgelopen. Oorzaak; kapot regelpaneel:
1592568721804.png
Normaal als een airco aangaat bouwt deze druk op, waardoor de koelventilator aanslaat. Dat deed hij bij mij niet meer, vandaar compressor in de soep. Zat een foutcode in het regelpaneel (zelfde foutcode als jij) waardoor hij de aansturing van de koelventilator niet regelde. Hopelijk is je compressor nog in orde en is het een cheap fix (kun je makkelijk zelf). Als de compressor kapot is.. dan auw! :eek:
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
Bedankt voor de info iedereen!

Zelfde probleem gehad, waardoor uiteindelijk zelfs de compressor is vastgelopen. Oorzaak; kapot regelpaneel:
1592568721804.png
Normaal als een airco aangaat bouwt deze druk op, waardoor de koelventilator aanslaat. Dat deed hij bij mij niet meer, vandaar compressor in de soep. Zat een foutcode in het regelpaneel (zelfde foutcode als jij) waardoor hij de aansturing van de koelventilator niet regelde. Hopelijk is je compressor nog in orde en is het een cheap fix (kun je makkelijk zelf). Als de compressor kapot is.. dan auw! :eek:

Heb je iets gemerkt aan het paneel? bij mij werkt alles nog, scherm, verlichting (scherm blauw) en knopjes rood...
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
Bedankt voor de info iedereen!



Heb je iets gemerkt aan het paneel? bij mij werkt alles nog, scherm, verlichting (scherm blauw) en knopjes rood...
Merk je HELEMAAL niets aan. Alle standen werken, verwarming werkt netjes.. is gewoon een interne fout die daarvoor zorgt.
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
Ik ben erachter gekomen omdat ik via VCDS de foutcode niet kon wissen, kwam gelijk na het wissen terug. Dus heb toen op de gok mijn paneel vervangen (kost paar tientjes tweedehands). Daarna foutcode proberen te verwijderen en hij bleef toen weg. Helaas kwam ik er pas daarna achter dat mijn compressor al was overleden :rolleyes: gelukkig goed adres gevonden die er een nieuwe in hebben gezet voor een mooie prijs. Nu alweer ruim een jaar probleemloos koude lucht (y)
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
Ik ben erachter gekomen omdat ik via VCDS de foutcode niet kon wissen, kwam gelijk na het wissen terug. Dus heb toen op de gok mijn paneel vervangen (kost paar tientjes tweedehands). Daarna foutcode proberen te verwijderen en hij bleef toen weg. Helaas kwam ik er pas daarna achter dat mijn compressor al was overleden :rolleyes: gelukkig goed adres gevonden die er een nieuwe in hebben gezet voor een mooie prijs. Nu alweer ruim een jaar probleemloos koude lucht (y)

Je kreeg erna geen foutcode dat je compressor niet meer werkte?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
Nee, een vastgelopen compressor kun je niet via VCDS uitlezen. Aansturing van de compressor enzo werkt gewoon, alleen draait deze niet meer rond. Maar dat kun je helaas niet uitlezen.
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
Update: ik heb de foutcodes gewist, zijn niet terug gekomen (komt misschien omdat ik motor stationair heb laten draaien met airco op en niet ben gaan rijden)...

blaast nog steeds warme lucht/kamertemperatuur

ik ga vanavond gaan rijden en erna nog eens uitlezen

Normaal als je de airco inschakelt moet je toch een verandering in toerental waarnemen? ik merk niets...
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
De kans is aanwezig dat je paneel kapot is.
Maar zomaar iets blind vervangen is zonde van het geld.
Indien je zelf de apparatuur niet heb om te testen zou ik even langs een garage gaan en hun laten kijken.

Wat je zelf nog zou kunnen controleren is:
Motor stationair laten draaien, iemand bij de motor luisteren en dan je airco aanzetten.
Dan zou ie een soort tik moeten horen dat je airco aanlaat.
Dan weet je dat de aansturing naar de pomp goed is.
 
Heb een vriend er naar laten kijken die zelf ook monteur is, hij zegt dat de aircopomp niet aanslaat of draait zal dure kost worden, moet distributie ook veranderen, mss dat onregelmatig stationair dan ook meteen opgelost is dus maandag eens langsgaan voor afspraak!
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.6 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!