Airbag foutmelding B102029

Ik heb al enige tijd problemen met mijn airbag. Ik heb de code al twee keer laten verwijderen (zie onderstaande log van eerste keer). De foutcode komt echter steeds weer terug. Sinds kort kan ik het ook zelf uitlezen en het is weer dezelfde foutcode: B102029. Hij is nog niet verwijderd - want las laatst dat je airbag foutcodes beter niet zomaar moet verwijderen - maar wil wel graag airbags aan hebben in de auto uiteraard.

Log van VCDS:

1 Fault Found:

9445417 - Key switch for deactivation of passenger-side airbag
B1020 29 [136] - Signal Implausible
MIL ON - Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 11
Mileage: 131736 km
Date: 2017.02.07
Time: 07:31:59

In Delphi krijg ik deze melding:
Airbag - VW 10 (1 Fault codes)
B102029
- Passenger airbag disable switch; implausible signal
- Intermittent

Wat ik al geprobeerd heb:
- Kabels goed aangedrukt bij passagiers-switch.
- Plug ingespoten met vloeistof voor beter contact.

Wat ik gevonden heb, maar nog niet geprobeerd:
- Zekering vervangen (lijkt mij ook niet het probleem: aangezien de melding niet direct terug komt)
- Kabels helemaal gecheckt/vervangen oid.

Hebben jullie suggesties wat het kan zijn en wat ik kan proberen? Ik kom de foutcode niet heel veel tegen. Zag wel iets op het AMT forum, maar daar kan ik niet op.

Na het verwijderen in VCDS kwam de code pas na een maand weer terug. = maart
Na het verwijderen in Delphi kwam de code binnen een week terug (toeval dat het eerder was?)

Geert
 
VW  6C  1.4 TDI 105PK 
Doormeten is niets iets wat ik zelf kan (qua apparatuur), dus dat zal ik moeten uitbesteden.

Het vervangen heb ik nog niet gedaan omdat ik dacht dat het wellicht ook iets anders kan zijn. Zo hoorde ik dat een airbag storing ook vaak onder de stoel vandaan komt. Komt er dan een soortgelijke melding naar boven, of krijg je dan een hele andere foutcode?
 
VW  6C  1.4 TDI 105PK 
Weet niet of het iets helpt maar je kan misschien gewoon de switch eens uitzetten. Auto starten en switch terug aanzetten. Misschien dat dat iets helpt. Heb je met vcds enkel de foutresultaten gewist of ook in de module zelf? Als je enkel de resultaten wist, vindt hij de volgende keer uiteraard de foutcode weer terug in de module ;)
De foutcode wis je in adres 15 airbag Stick Out Tongue
 
Lijkt me vrij duidelijk... zo'n schakelaar kost niet zo veel. Buiten dat, investeren in veiligheid (in dit geval je bijrijders airbag) is zeker geen slecht plan...
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Weet niet of het iets helpt maar je kan misschien gewoon de switch eens uitzetten. Auto starten en switch terug aanzetten. Misschien dat dat iets helpt. Heb je met vcds enkel de foutresultaten gewist of ook in de module zelf? Als je enkel de resultaten wist, vindt hij de volgende keer uiteraard de foutcode weer terug in de module ;)

Ik heb dit laten doen door iemand met een VCDS, hoe en wat hij precies gedaan heeft weet ik dus niet exact ;). Ik heb dit wel geprobeerd nu trouwens, maar een foutcode gaat sowieso niet meer weg nadat hij er eenmaal in is geslopen toch? Hoe dan ook, de code zat er nog wel in ;).

schakelaar defect
Lijkt me vrij duidelijk... zo'n schakelaar kost niet zo veel. Buiten dat, investeren in veiligheid (in dit geval je bijrijders airbag) is zeker geen slecht plan...

Ik heb een schakelaar besteld, plaats 'm zaterdag! Hopelijk is dat het - Keep you posted! Bedankt allen!
 
VW  6C  1.4 TDI 105PK 
  • Leuk
Waarderingen: Polovl
Hallo GvA,

Ik kwam bij dit topic omdat ik exact dezelfde fout en symptomen heb als jij (Polo 6R 2011, 1.2 TDI). Heeft het vervangen van de schakelaar bij jou het probleem opgelost?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow
Yes, na het vervangen heb ik de melding nooit meer gehad! Intussen al ca. 10K gereden, dus verwacht de melding ook niet meer :)!

Ik heb inmiddels de zelfde actie ondernomen. Onderdeel bij een lokale sloop gehaald voor 10 euro. Vervangen en door een bevriende garagehouder even de computer laten resetten.

Dezelfde foutcode zat er inderdaad in. Echter ook nog B1017 "Botssensor, zijairbag (G179), bestuurderszijde. Maar na reset kwamen deze niet terug. Vingers gekruisd.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion 
Mmh, jammer! Ik heb helaas ook geen andere suggesties ... Komt er een andere polo voor terug, of wordt het iets anders?

Misschien een MY'18 Polo. Ik ben volgende week voor mijn werk bij VW Pampalona (productielocatie) en heb ook gevraagd aan mijn contact daar of ik eens een stukje kan rijden.

Anders een maat groter buiten de VAG familie. Of.... Ik rij eigenlijk altijd alleen dus een 2 seater sport auto lijkt me wel wat. Een nieuwe MX-5 oid, eens iets wat minder sloom dan een Polo 6R BM.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion 
Zaterdag de schakelaar vervangen en de code gewist! Tot nu toe nog geen problemen... Hopelijk blijft het zo!
Hi GvA,

Ik heb dezelfde foutcode in mijn Polo. Fijn dat het probleem is verholpen bij je Polo. Kun je mij vertellen welk schakelaar je precies hebt vervangen?

Alvast bedankt!
 
Volkswagen Polo  6R  1.2 tdi Bluemotion 
Hi GvA,

Ik heb dezelfde foutcode in mijn Polo. Fijn dat het probleem is verholpen bij je Polo. Kun je mij vertellen welk schakelaar je precies hebt vervangen?

Alvast bedankt!

Ik heb de schakelaar in het dashboardkastje vervangen. Hier bleek mijn storing door te komen. Hopelijk is dat het bij jou ook, vervangen voor een paar euro van een auto van de sloop! Succes
 
VW  6C  1.4 TDI 105PK 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!