Accu loopt leeg

Goedemiddag,

Alvast excuses voor de volgende zonden; ik ga het over een Seat Ibiza hebben...
Dit is namelijk het beste forum / topic wat ik vond bij mijn problemen en onderhuids lijkt het veel op de Polo dus ik hoop dat jullie mij willen helpen.

Bij mijn Seat Ibiza 2010 6J (3cilinder 1.2 zonder turbo) loopt de accu steeds leeg als ik 2weken niet rij ondanks dat de accu nieuw is.
Ik vermoed dat het komt door nieuwe Radio die in 2018 is geplaatst aangezien er verder weinig opties op zitten.

In Pioneer MVH-X580DAB handleiding wordt zelf gewaarschuwd dat bij een auto zonder ACC contactslot (bij mij het geval) de Rode draad op een geschakelde plus moet worden aangesloten.
Dit heb ik gecontroleerd en lijkt netjes het geval te zijn, de radio gaat ook gewoon volledig uit voor zover ik kan zien.

Gele draad constante plus van auto zit op gele draad radio aangesloten
Rode draad geschakelde plus van auto zit op rode draad radio aangesloten

Handleiding is het hier mee eens maar zegt dat bij sommige auto's dit omgewisseld moet worden echter lijkt mij dat niet aangezien de kleuren kloppen met "geschakeld of niet" volgens handleiding.

Het aanleggen van een "andere" geschakelde plus lijkt mij ook niets toe te voegen aangezien deze rode netjes 1mV geeft na uitschakeling contactslot.

Kan iemand mij vertellen of de radio toch de boosdoener kan zijn en ik hier wat mee moet doen?

Alvast hartelijk dank,

Niek
 
Laatst bewerkt:
Seat  Ibiza  1.2 
Goedemiddag,

Alvast excuses voor de volgende zonden; ik ga het over een Seat Ibiza hebben...
Dit is namelijk het beste forum / topic wat ik vond bij mijn problemen en onderhuids lijkt het veel op de Polo dus ik hoop dat jullie mij willen helpen.

Bij mijn Seat Ibiza 2010 6J (3cilinder 1.2 zonder turbo) loopt de accu steeds leeg als ik 2weken niet rij ondanks dat de accu nieuw is.
Ik vermoed dat het komt door nieuwe Radio die in 2018 is geplaatst aangezien er verder weinig opties op zitten.

In Pioneer MVH-X580DAB handleiding wordt zelf gewaarschuwd dat bij een auto zonder ACC contactslot (bij mij het geval) de Rode draad op een geschakelde plus moet worden aangesloten.
Dit heb ik gecontroleerd en lijkt netjes het geval te zijn, de radio gaat ook gewoon volledig uit voor zover ik kan zien.

Gele draad constante plus van auto zit op gele draad radio aangesloten
Rode draad geschakelde plus van auto zit op rode draad radio aangesloten

Handleiding is het hier mee eens maar zegt dat bij sommige auto's dit omgewisseld moet worden echter lijkt mij dat niet aangezien de kleuren kloppen met "geschakeld of niet" volgens handleiding.

Het aanleggen van een "andere" geschakelde plus lijkt mij ook niets toe te voegen aangezien deze rode netjes 1mV geeft na uitschakeling contactslot.

Kan iemand mij vertellen of de radio toch de boosdoener kan zijn en ik hier wat mee moet doen?

Alvast hartelijk dank,

Niek
als de draden verkeerd zijn aangesloten, dan zou je alle instellingen na het uitzetten kwijt zijn. Meten is weten, kijk eens of de spanning op de rode draad zakt, bij het uitzetten en hoe lang er spanning op blijft staan. Eerlijk vind ik 2 weken, dat de auto niet meer start, nog niet zo gek. Er zit maar een kleine accu in een Ibiza / polo. Zijn wel andere auto merken, die na 2 weken ook niet meer starten.
 
Volkswagen  Polo Aw1 highline  1.0 TSI 95pk 

Zie het laatste deel van deze video om uit te sluiten welk onderdeel de accu van je auto leeg trekt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ja de canbus kast zou er mee te maken kunnen hebben.
Ik had die echter ook in mijn 9N3 en nooit last van leeglopende accu.

Blijft meten=weten ;)
ik zeg niet dat bij TS het canbuskastje de oorzaak is, ik geef TS een manier mee om zelf te gaan meten in zn auto ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Garage waar ik APK deed had reeds gemeten en zij geen lek te hebben gevonden maar ik vertrouw hen niet dus zal het zelf nog even doen.
Met Amperetang ging het niet, te kleine stroom.

Heb nu een paar dagen zekering van radio eruit getrokken kijken of de accuspanning nog instort.

Wat is het verhaal met die CAN waar iedereen het over heeft?
Is dat mbt radio? of andere accesoires?
Zolang de geschakelde plus netjes afschakelt gaat deze vlieger niet op toch?
Of zou de gele (niet geschakelde plus) teveel kunnen blijven trekken door uitgeschakelde radio?

@MDV: zoals ik aangaf gaat radio gewoon netjes uit, de instellingen blijven er ook in en de rode draad schakelt spanning netjes af tot 1mV.
Dus volgens mij zit het qua aansluiting goed.

@Issam: geen andere opties, zie eerste post.
 
Seat  Ibiza  1.2 
Ik had hetzelfde euvel, maar bij mij dus al na 1 week, zelfs na 5-6 dagen begon hij al zachter te gaan branden in het dashboard terwijl de startmotor rond ging. Ik rijd alleen in het weekend met mn auto dus moest het wel opgelost worden.

Bij mij was het de radio, maar deze zat toen ik hem kocht al niet bij op het contact, inmiddels wel overigens! Probleem was daarmee opgelost.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Met een multimeter meten hoeveel volt je accu per dag terugloopt met en zonder de zekering van je radio er in.
Neemt de openklemspanning dan dusdanig snel af? Ik zou dan eerder zeggen gewoon 1 week laten staan terwijl je de zekering v.d. radio eruit hebt. Klinkt wwel als een goede tip!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Lek stroom kan je pas meten als de auto een tijdje echt op slot staat met alle deuren dicht motorkap dicht ect.
Als een van die dingen open staat is er een regelapparaat actief en ze moeten allemaal in slaapstand gaan.
Dus hoe ik het meestal doe: motorkap open, slot handmatig op slot drukken met een schroevendraaier.
Deur open zetten en deze ook weer op slot drukken met een schroevendraaier.
Zo kan je meten met een ampère tang wat de accu terug loopt en als dit te hoog is zekering treken.
Houd er wel rekening mee als je een zekering er weer terug in doet dan is regelapparaat weer “actief” dus weer ff wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MDV en iichel
Auto parkeren. De volgende ochtend (of als je de auto niet nodig hebt) elke 24 uur meten hoeveel volt de accu nog over heeft. Stuk rijden zodat de accu weer geheel opgeladen is, doe de meting nog een keer als je de zekering er uit hebt gelaten. Als de radio je accu leeg trekt , zal je na 2 a 3 dagen al onder de 50% zitten. Let er op hij niet helemaal leeg getrokken wordt, dat is niet goed voor je accu.

1674417892945.png
 
Laatst bewerkt:
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Laatste update:
- Radio aansluitingen omgewisseld, dan werkt geheugen niet meer goed dus hij zat zoals reeds vermoed wel goed aangesloten.
- Lekstroom gemeten is direct na afsluiten auto 0.6A en zakt na paar minuutjes naar 0.005A dus helemaal prima.
Ik meet in serie tussen minpool, ik neem aan dat er geen verbruikers zijn die hier niet doorheen gaan.
- Na een paar dagen is de accu richting 12.3V, niet geweldig dus, met of onder accu aangesloten lijkt weinig verschil te maken bij korte proef (1nachtje)

Enige conclusie die ik kan trekken is dus slechte accu van 1jaar oud.
Het zou mogelijk zijn dat ik kort na aanschaf misschien een keer lichten heb aangelaten en hem om zeep heb geholpen.
 
Seat  Ibiza  1.2 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!