Accu die snel en vaak helemaal leeg is.

Zoals ik in mijn voorstelrondje heb gemeld, heb ik sinds 2 maanden een VW Polo 6R 1.2 TSI 105pk Bluemotion uit 2013. Hij rijdt en schakelt fantastisch, alleen een ding komt behoorlijk vaak terug en dat is dat de accu vaak helemaal leeg is. De centrale deurvergrendeling werkt dan zelfs niet meer en ook het hele dashboard blijft zwart als ik het contact aanzet. Dat terwijl hij de dag ervoor nog een flink stuk gereden heeft.

Het lijkt erop dat het zich met name voordoet als het regent, op andere momenten is het vaak starten en lopen. Niet lang na de aankoop heb ik er een nieuwe accu in gezet, aangezien ik dacht dat de accu die erin zat versleten was.

Zijn er bij dit type Polo bepaalde punten die ik kan controleren of onderzoeken om te achterhalen waardoor de accu iedere keer helemaal leeg is.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en jullie info.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.2 TSI 105pk 
Heb je al gedacht aan het laten doormeten van de dynamo? Wellicht dat die niet goed werkt. Al zou je Polo dan de volgende nog wel iets een teken van leven moeten geven. Anders je radio die misschien aan blijft staan in een soort stand-by die vervolgens de accu leegtrekt?
 
Saab  9-3 Vector 2008  2.0T 235pk 
  • Leuk
Waarderingen: RBobeldijk
Heb je al gedacht aan het laten doormeten van de dynamo? Wellicht dat die niet goed werkt. Al zou je Polo dan de volgende nog wel iets een teken van leven moeten geven. Anders je radio die misschien aan blijft staan in een soort stand-by die vervolgens de accu leegtrekt?
Nog niet gedaan. Als ik hem met de startaccu weer aan de praat gekregen heb en een stukje van nog geen 8km gereden heb, start hij na 1-1/2 uur direct weer. Dus hij lijkt wel bij te laden. De radio gaat gelijk uit als ik het contact uit zet en de binnenverlichting gaat gelijk uit als ik de deuren vergrendel.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.2 TSI 105pk 
Eenmaal een accu leeg is eigenlijk gewoon weggooien, zeker in zo'n auto met energie management en AGM accu.
Heb je de nieuwe accu wel ingeleerd na het vervangen?
Dat ben ik volledig met je eens. Dat zou ik normaal gesproken ook doen, vandaar dat ik de accu die erin zat direct vervangen heb. Het rare is dat de accu eigenlijk gelijk weer springlevend is nadat ik er een klein stukje mee gereden heb.

Het inleren van een accu in een auto is even nieuw voor me, ik had hiervoor een 16 jaar oude Mini waar die techniek (nog) niet in zat. Hoe werkt zoiets, dat interen van de accu?
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.2 TSI 105pk 
Je moet met een diagnoseapparaat, bijvoorbeeld VCDS, in de batterij management module aangeven dat er een nieuwe accu in zit en de eigenschappen invoeren.
Dank je, Joosspekloos! Dat is nieuw voor me! Zo'n diagnose-apparaat heb ik niet, dus zal ik daarvoor bij mijn garage langs moeten gaan.

Wat gebeurt er op het moment dat ik alleen de accu verwissel (zoals ik dat gedaan heb) en die eigenschappen van de nieuwe accu niet in de batterij management module heb ingevoerd?

Het start-stop systeem werkt in mijn Polo in ieder geval niet. Deze geeft een foutmelding op het dashboard op het moment dat ik het systeem ingeschakeld heb en stil sta bij een stoplicht in zijn vrij zonder de koppeling ingetrapt te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 9959
Claxon die niet werkt staat los van een slechte accu deze moet altijd werken. Start/stop kan heel veel oorzaken hebben maar een slechte accu is zeker een van de hoofdzaken. Cruise control zou ook moeten werken normaal gezien. Benieuwd of er wat storingen naar boven komen.
keep us posted
 
  • Leuk
Waarderingen: RBobeldijk
ik verwacht dat het accumanagement systeem in de war is... of ergens een enorme lekstroom (door kortsluiting).

Je gaf ook aan dat dit met name tijdens regen voorkomt, ergens lekkage in de auto? blote stekkerverbindingen?

Wat je nog eens zou kunnen doen:
- accu afkoppelen
-multimetertussen accupool en accu aansluiting zetten
- multimeter op stroommeting zetten (10A)
- 10 min wachten en kijken wat dan de stroom is die door de multimeter vloeit. dit mag nagenoeg niks zijn.

Heb zelf eens gehad dat een radio stroom bleef trekken (20mA). De accu was na 4-5uur schoon leeg (nieuwe accu). na het vervangen van de radio was het probleem opgelost.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: RBobeldijk
als je batterij 44amp is dan is dat de oorzaak, bij de aanschaf van mijn nieuwe wagen bij de officieele dealer was de officiële batterij er uit gehaald en een varta 44amp er in gezet, stond deze 2 dagen stil zelfs in de zomer, dan was die plat.
ze kregen het nooit opgelost tot dat de auto part tot de conclusie kwam met ingaven van mijn chassis nr dat er van fabriek af normaal een zwaardere batterij in moest zitten.
Sinds dien geen problemen meer gehad wat dat betreft.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V - 105pk 
als je batterij 44amp is dan is dat de oorzaak, bij de aanschaf van mijn nieuwe wagen bij de officieele dealer was de officiële batterij er uit gehaald en een varta 44amp er in gezet, stond deze 2 dagen stil zelfs in de zomer, dan was die plat.
ze kregen het nooit opgelost tot dat de auto part tot de conclusie kwam met ingaven van mijn chassis nr dat er van fabriek af normaal een zwaardere batterij in moest zitten.
Sinds dien geen problemen meer gehad wat dat betreft.
Bedankt voor de informatie!

Helaas ben ik in de afgelopen maand een heel stuk wijzer geworden over mijn auto. Aangezien na het laten inlezen van de accu het probleem bleef bestaan heb ik hem naar mijn monteur gebracht. Onderweg naar hem toe viel ook de stuurbekrachtiging uit en na een uitvoerige inspectie kwam mijn monteur met het oordeel dat mijn Polo schade heeft gehad, tig elektronische foutmeldingen heeft en dat de bedrading een grote bende is.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dan mijn Polo in 2018 zware schade heeft gehad en de Polo is op zijn zachtst gezegd knullig gerepareerd is. Controle- en waarschuwingssystemen voor ABS, airbags, gordelspanners zijn. defect. Controlelampjes in het dashboard zijn met zwarte kit bewerkt, zodat je de lampjes niet ziet oplichten als je achter het stuur zit. De regeleenheid van de electronica is met een draad omzeild. Door alle foutmeldingen en storingen werken ook de claxon, cruise control, start-/stopsysteem en stuurbekrachtiging niet meer.

Van buiten een prachtige auto, maar daaronder zit een bak ellende verborgen! Ben er goed ziek van en ga met de garage die hem verkocht heeft aan de slag om mijn gram te halen. Wordt vervolgd.......
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!