ABS en ESP lampje gaan sporadisch aan. Wielsensor reeds vervangen. 6R , 2010

Hoi,

Bij mijn VW ¨Polo 6R (2010, 5 deurs, 1.2 Benzine 51kW/70PK) gaan de lampjes van de ABS en ESP regelmatig aan tijdens het rijden. Eerst gebeurde dit max 1 keer per 1 à 2 maand en maakte ik me er niet al teveel zorgen over aangezien het na het stilleggen en terug starten weer in orde was. Maar de laatste tijd begon het steeds meer en meer te gebeuren. Meestal als er door een put of over een drempel wordt gereden bijvoorbeeld.
Dan maar eens het foutgeheugen uitgelezen met een Launch OBD2 scanner, en als resultaat fout op de linker achter sensor: Fout 00290, Elektrische fout in het circuit, en Implausible signal.

Mijn eerste gevoel was dus de sensor zelf. Deze heb ik dan vandaag vervangen. En op het eerste zicht alles in orde, ging niet meer aan op weg naar huis. Tot daarnet, wanneer ik terug in de wagen stapte en door een put reed (Wat wil je met die Belgische wegen :angry:) en "PING". Wederom de lampjes aan op het dashboard...

Dus nu lijkt me een kabelbreuk het meest plausibele? Indien het de ABS module/pomp zelf zou zijn, denk ik dat deze een andere foutcode zou moeten geven in principe?
Of is er nog iets anders dat het nog zou kunnen zijn en ik over het hoofd zie?

Indien een kabelbreuk, best gewoon een andere kabel kopen om te testen denk ik dan? Die zal waarschijnlijk niet veel kosten, after market (en indien tips waar te bestellen, is ook altijd mooi meegenomen). Aangezien het probleem zich ook maar soms voor doet, gaat de kabel nog niet volledig kapot zijn (hypothetisch gesproken), en valt dit dus moeilijk uit te meten met de multimeter natuurlijk....

Alvast bedankt voor het meedenken Big Grin

(Al lang lid van het forum, en al veel informatie op terug kunnen vinden (y)(y)(y) Maar deze toch wat moeilijker schijnbaar :/ )
 
Kan ook zijn dat de motortoerental sensor deffect is, dit euvel kwam bij mijn schoonvader ook naar voren (weliswaar met een touran) tijdens het rijden wanneer de motor warm werd en aldoor het ESP lampje begon te branden. Uitgelezen en kwam foutcode P0321 inbeeld.
Gister gebeurd en zoals het nu lijkt is het de sensor van de motortoerental.
Misschien kun je iets met deze info aangezien bij jou dus ook het ESP lampje regelmatig aanspringt tijdens het rijden
 
Volkswagen  Polo 6C R-line  1.2 TSI 
Corrosie in de stekker lijkt het me alvast niet, alle contactpunten zijn nog mooi zonder oxidatie, rubber afdekking op de stekker is ook nog volledig in orde en de kabels onder de afdekking aan de stekker ook.

Kabelbreuk heb ik net even nagekeken, maar optisch kan ik zo niets zien. Waar deze de polo binnenkomt zit ook net onder het hitteschild van de uitlaat, dus valt bijna niet te zien zonder dat de wagen omhoog staat en een brug of put heb ik spijtig genoeg niet

Enig idee waar de aansluitingen van de wielsensoren bij elkaar komen? Of lopen deze allemaal rechtstreeks van de stekker bij het wiel, naar de connector op de abs module? Momenteel heb ik deze nog maar gevolgd tot aan de stijl tussen de deur achter en deur vooraan.

Beste manier om te testen of het een Kabelbreuk is gewoon de kabel vervangen dan vermoed ik? Uitmeten van een Kabelbreuk is vaak een ramp wanneer de kabel niet volledig door is...
 
Kan ook zijn dat de motortoerental sensor deffect is, dit euvel kwam bij mijn schoonvader ook naar voren (weliswaar met een touran) tijdens het rijden wanneer de motor warm werd en aldoor het ESP lampje begon te branden. Uitgelezen en kwam foutcode P0321 inbeeld.
Gister gebeurd en zoals het nu lijkt is het de sensor van de motortoerental.
Misschien kun je iets met deze info aangezien bij jou dus ook het ESP lampje regelmatig aanspringt tijdens het rijden
De foutcodes in het geheugen zijn enkel voor de abs sensor en elektrisch circuit van de abs sensor. Geen foutcode op andere modules of dergelijke. Motortoerental sensor lijkt me dus niet zo heel waarschijnlijk, maar bedankt voor het meedenken
 
  • Leuk
Waarderingen: 6CRline
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!