Welkom op MyPolo!


Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.

Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.

Aanhoudende problemen (P0106)

Discussie in '(1999-2001) Volkswagen Polo 6N2' gestart door Rene Potse, 14 mrt 2018.

  1. Rene Potse

    Rene Potse Member

    Lid geworden:
    4 mrt 2018

    46
    14
    8
    Hallo mede forummers,

    Al enige tijd ben ik bezig om de polo van mijn vriendin storingsvrij te krijgen, maar helaas tot nu toe zonder succes. De "Blue Devil" (bijnaam van haar Polo), weigert om beter te worden.

    De foutcode die ik kon uitlezen en ook iedere keer terug komt is P0106
    - De wagen start zeer moeizaam en slaat naar een paar keer starten pas aan.
    - Zodra de auto loopt duurt het enkele seconden en dan "hikt" de motor en gaat de MIL-status aan (P0106)
    - Na het rijden van +/- 80km p/uur naar kruispunt, moet je afremmen, motor slaat dan af en start weer naar 3 a 4 start pogingen.


    Tot nu toe heb ik de volgende dingen gedaan en vervangen:
    * MAP Sensor vervangen
    * Carter ontluchtingslang vervangen (was compleet af en poreus)
    * Vacuum ventiel vervangen
    * Gasklephuis gereinigd

    Helaas, na het resetten, komt na het starten binnen een seconde of 3 gelijk de P0106 code weer terug.

    Heeft iemand meer ervaringen hiermee? De Polo heeft nog geen 144.000km gelopen en ze zou heel graag nog een tijd blijven rijden in haar "Blue Devil".


    GEGEVENS VW POLO 1.4 16v 6n2 AUA (AUTOMAAT)
    Kenteken: JV-683-J
    Motorcode: AUA
    AUTOMAAT


    Alvast bedankt voor het delen van jullie informatie..... hoop er van te kunnen leren!

    Groet,
    Rene
     

    VW Polo 1.4 16v

  2. Google AdSense Advertenties



    Word om alle Google Adsense reclame te verbergen.
  3. VM407

    Premium member

    Lid geworden:
    26 mei 2017
    Locatie:
    Utrecht

    271
    87
    28

    Volkswagen Polo 6C Lounge 1.2 TSI 90PK

    Robin-1991 vindt dit leuk.
  4. Syste

    Premium member

    Lid geworden:
    6 dec 2010
    Locatie:
    Eindhoven

    566
    451
    63
    Heb je het gasklephuis opnieuw ingeleerd na reiniging?
    Dit is belangrijk.
    Verder kan het nog lekkage op inlaat zijn of defecte druksensor op inlaat.
    Google even op “P0106 Gerrit Speek” dan vind je op zijn website nog een stappenplan om te checken of sensors nog ok zijn.

    Edit: ik zie dat @VM407 al de link naar Gerrit heeft gezet.
     

    VW Polo BlueGT 1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm

  5. Rene Potse

    Rene Potse Member

    Lid geworden:
    4 mrt 2018

    46
    14
    8
    DIe link had ik inderdaad gevolgd, en zo ook op het laatste deel terecht gekomen om uiteindelijk ook het vacuumventiel te vervangen. Ook de druksensor is vervangen door een nieuw exemplaar.....

    Zou dit nog kunnen komen door een miniscuul lekje in de uitlaat? (bij de ophangbeugel v/d demper)?
     

    VW Polo 1.4 16v

  6. Robin-1991

    Premium member

    Lid geworden:
    18 aug 2017

    708
    146
    43
    Dat denk ik niet,

    Heb je mogelijkheid om meetwaardes ect uit te lezen?
    anders ben ik bang dat je toch even naar de dealer moet en hun even te laten zoeken/testen.

    Op die link bij gerrit speek staat de meetwaardes moeten zijn.
    Als die niet kloppen of je geen waardes krijg zit het of in de sensor of in de bedrading.

    En met de testkast die vw gebruik kan je ook sensors testen ect
     

    Vw Polo 6r 1.2 tsi

  7. Rene Potse

    Rene Potse Member

    Lid geworden:
    4 mrt 2018

    46
    14
    8
    Helaas nog niet op het moment ben voornemend om het VAG programma (vcds) aan te schaffen maar is nogal prijzig he.... oke oke eerlijk is eerlijk, ik had een vag versie... maar die krijg ik niet draaien met mijn elm327 obdII kabel.
     

    VW Polo 1.4 16v

  8. Johan

    Administrator VCDS Support

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Locatie:
    Purmerend

    3.685
    208
    63
    Ik zou toch als eerst de meetwaarde blokken nazien, grote kans dat je er dan achter komt welke richting je het moet zoeken!
     

    Volkswagen Golf GTI Pirelli 1.8 8v

    Robin-1991 vindt dit leuk.
  9. Rene Potse

    Rene Potse Member

    Lid geworden:
    4 mrt 2018

    46
    14
    8
    Ik ga komende week de meetwaardes nazien. Inmiddels voorzien van een VAG kabel met bijbehorende software (VCDS Full Version). Komende week zal ik de Polo van de vriendin weer enkele dagen hebben en dan kan voor mij het zoeken (lees uitdaging) beginnen. Ik hou jullie op de hoogte! Dank jullie wel voor de opmerkingen en de tips tot zover Big Grin
     

    VW Polo 1.4 16v

    Sal en Robin-1991 vinden dit leuk.
  10. bq1

    bq1 New Member

    Lid geworden:
    27 mrt 2018

    4
    2
    3
    I would focus on the timing belt.
    If he jump over one 'tooth' than ignition take place in different moment. Because of that, problem while starting polo.

    Reason why it happened might be worn belt tensioner , incorrect timing setting.

    Driving a car with such a failure is not safe for the engine
    I hope that above will help you somehow.

    Regards
    Luk
     

    Volkswagen Polo 6n2 AKK

  11. Rene Potse

    Rene Potse Member

    Lid geworden:
    4 mrt 2018

    46
    14
    8
    Helaas nog geen tijd gehad voor de Polo om me er verder in te verdiepen door ziekte van mezelf en in de familie (moeder). Hopelijk binnenkort toch meer info of ik de werkelijke oorzaak heb gevonden.
     

    VW Polo 1.4 16v

  12. Sal

    Sal
    Premium member

    Lid geworden:
    5 dec 2017

    275
    125
    43
    Netjes dat je iets van je laat horen, sterkte met jullie gezondheid.
     

    Volkswagen Polo 6C First Edition 1.2 TSI 140PK by JD Engineering.

    Rene Potse vindt dit leuk.
  13. Google AdSense Advertenties



    Word om alle Google Adsense reclame te verbergen.
  14. Rene Potse

    Rene Potse Member

    Lid geworden:
    4 mrt 2018

    46
    14
    8
    Poosje geleden, maar inmiddels weer redelijk goed in de familie, geheel off-topic maar moeder heeft poosje in gesloten psychiatrische inrichting voor ouderen gezeten, en inmiddels gelukkig weer thuis en maakt het naar omstandigheden redelijk goed.

    Oke...de Polo...... inmiddels een kabel en vcds aangeschaft en die geeft de melding bij het uitlezen dat hij niet kan communiceren met de ECU. Bij het verder zoeken op interpret duikt relais 109 vaak naar voren als de boosdoender. Nu zoek ik me helemaal rot naar relais 109, waar die hoort te zitten zit hij niet (volgens mij). Ene pagina zegt, de polo is een 6n en andere pagina een 6n2... Wat ik me nu afvraag, hebben deze 2 uitvoeringen alle 2 een relais 109 hebben? De polo slaat bij het afremmen steeds af..... behoorlijk hinderlijk in het verkeer als je ineens stil staat........
     

    VW Polo 1.4 16v

  15. Syste

    Premium member

    Lid geworden:
    6 dec 2010
    Locatie:
    Eindhoven

    566
    451
    63
    Jouw Polo is zeker weten een 6n2. Ik heb eenzelfde gehad met zelfde motor.
    Ik weet niet meer precies waar het relais zat maar ik dacht links in het dash achter de zekeringkast. Was volgens mij een lastig plekje om bij te komen.
    Maar pin me er niet op vast, het is al een aantal jaar geleden.
     

    VW Polo BlueGT 1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm

  16. Emiel van Putten

    Emiel van Putten Active Member

    Lid geworden:
    17 feb 2017

    435
    107
    43
    ik gok, net als de lupo idd achter de zekeringen links naast je stuur.
     

    VW 6C 1.4TDI DSG

  17. Robin-1991

    Premium member

    Lid geworden:
    18 aug 2017

    708
    146
    43
    Ik heb bij mijn ibiza gehad dat deze ook uitviel/bijna.
    Dit is alweer een aantal jaar geleden.

    Maar bij mijn was de luchtmassa meter kapot.

    Je kan de waardes met een tester uitlezen ik had de juiste waardes toen via gerritspeek vergeleken.
     

    Vw Polo 6r 1.2 tsi

  18. Rene Potse

    Rene Potse Member

    Lid geworden:
    4 mrt 2018

    46
    14
    8
    Beste mede-denkers ;)

    Fijn dat jullie allen zo vlot reageren! Ik zal eens kijken naar de website van gerritspeek, en zien wat de juiste waardes zijn. Wat mij wel opvalt / niet heb gedaan, is de zogenaamde 0-stelling (inleren), dit is ook nodig na het vervangen van o.a de luchtmassameter, mapsensor.....?
     

    VW Polo 1.4 16v

  19. Donna

    Donna Member

    Lid geworden:
    11 dec 2011

    189
    9
    18
    Beste Rene wat BQ1 ook al aan gaf weliswaar in het engels kan ik wel in meegaan
    ik vermoed dat er iets met je distributie aan de hand is
    controleer met name je omloop rol en of spanrol ik vermoed dat het kunststof loopvlak er af is
    wacht hier niet te lang mee ivm met mogelijke motor schade
    groet Donna
     

  20. Johan

    Administrator VCDS Support

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Locatie:
    Purmerend

    3.685
    208
    63
    toch als je zegt dat het voor komt na/bij het afremmen zou ik toch ook nog verder zoeken in je vacuüm systeem, neemt niet weg dat het vreemd is van je communicatie probleem nu. heb je een china kabel of een originele?
     

    Volkswagen Golf GTI Pirelli 1.8 8v

  21. Rene Potse

    Rene Potse Member

    Lid geworden:
    4 mrt 2018

    46
    14
    8
    Ik ben in bezig van een originele kabel gelukkig, apart aangeschaft icm vcds. Zal over een paar dagen of komend weekend pas weer verder kunnen met de polo van m'n vriendin, maar nu ik wat aan het graven en spitten ben, lees ik ineens dat relais 109 helemaal niet aanwezig is in deze polo, dat dit alleen voor dieselmotoren is? Wie kan dat bevestigen? Bij het nakijken van de zekeringen en relais lijst, kom ik wel relais nr 32 tegen

    32- 357 906 381- Spanning Stuureenheden. (ECU) relaisplaats 3 voor 1P

    Zou deze defect kunnen zijn? Zomaar een gedachtengang….. Als de ECU toch totaal geen voeding zou krijgen, dan slaat de motor ook niet aan, en dat doet hij wel, starten en rijden.... al slaat hij met regelmaat af bij het starten en staat dan even op blokkering, even wachten dus en dan weer starten
     

    VW Polo 1.4 16v

  22. Robin-1991

    Premium member

    Lid geworden:
    18 aug 2017

    708
    146
    43
    Ik denk gewoon iets wat hier boven al diverse keren is vermeld.
    Timing krukas-nokkenas verkeerd.
    Lucht massa meter.
    Vacuum probleem.

    Of dealer..
     

    Vw Polo 6r 1.2 tsi

Deel Deze Pagina

XenForo/
  1. Deze site maakt gebruik van cookies om inhoud te personaliseren, uw ervaring te optimaliseren en om u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie