Aanhoudende problemen (P0106)

Hallo mede forummers,

Al enige tijd ben ik bezig om de polo van mijn vriendin storingsvrij te krijgen, maar helaas tot nu toe zonder succes. De "Blue Devil" (bijnaam van haar Polo), weigert om beter te worden.

De foutcode die ik kon uitlezen en ook iedere keer terug komt is P0106
- De wagen start zeer moeizaam en slaat naar een paar keer starten pas aan.
- Zodra de auto loopt duurt het enkele seconden en dan "hikt" de motor en gaat de MIL-status aan (P0106)
- Na het rijden van +/- 80km p/uur naar kruispunt, moet je afremmen, motor slaat dan af en start weer naar 3 a 4 start pogingen.


Tot nu toe heb ik de volgende dingen gedaan en vervangen:
* MAP Sensor vervangen
* Carter ontluchtingslang vervangen (was compleet af en poreus)
* Vacuum ventiel vervangen
* Gasklephuis gereinigd

Helaas, na het resetten, komt na het starten binnen een seconde of 3 gelijk de P0106 code weer terug.

Heeft iemand meer ervaringen hiermee? De Polo heeft nog geen 144.000km gelopen en ze zou heel graag nog een tijd blijven rijden in haar "Blue Devil".


GEGEVENS VW POLO 1.4 16v 6n2 AUA (AUTOMAAT)
Kenteken: JV-683-J
Motorcode: AUA
AUTOMAAT


Alvast bedankt voor het delen van jullie informatie..... hoop er van te kunnen leren!

Groet,
Rene
 
VW  Polo  1.4 16v 
Heb je het gasklephuis opnieuw ingeleerd na reiniging?
Dit is belangrijk.
Verder kan het nog lekkage op inlaat zijn of defecte druksensor op inlaat.
Google even op “P0106 Gerrit Speek” dan vind je op zijn website nog een stappenplan om te checken of sensors nog ok zijn.

Edit: ik zie dat @VM407 al de link naar Gerrit heeft gezet.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
Heb je het gasklephuis opnieuw ingeleerd na reiniging?
Dit is belangrijk.
Verder kan het nog lekkage op inlaat zijn of defecte druksensor op inlaat.
Google even op “P0106 Gerrit Speek” dan vind je op zijn website nog een stappenplan om te checken of sensors nog ok zijn.

Edit: ik zie dat @VM407 al de link naar Gerrit heeft gezet.

DIe link had ik inderdaad gevolgd, en zo ook op het laatste deel terecht gekomen om uiteindelijk ook het vacuumventiel te vervangen. Ook de druksensor is vervangen door een nieuw exemplaar.....

Zou dit nog kunnen komen door een miniscuul lekje in de uitlaat? (bij de ophangbeugel v/d demper)?
 
VW  Polo  1.4 16v 
Dat denk ik niet,

Heb je mogelijkheid om meetwaardes ect uit te lezen?
anders ben ik bang dat je toch even naar de dealer moet en hun even te laten zoeken/testen.

Op die link bij gerrit speek staat de meetwaardes moeten zijn.
Als die niet kloppen of je geen waardes krijg zit het of in de sensor of in de bedrading.

En met de testkast die vw gebruik kan je ook sensors testen ect
 
Helaas nog niet op het moment ben voornemend om het VAG programma (vcds) aan te schaffen maar is nogal prijzig he.... oke oke eerlijk is eerlijk, ik had een vag versie... maar die krijg ik niet draaien met mijn elm327 obdII kabel.
 
VW  Polo  1.4 16v 
Ik ga komende week de meetwaardes nazien. Inmiddels voorzien van een VAG kabel met bijbehorende software (VCDS Full Version). Komende week zal ik de Polo van de vriendin weer enkele dagen hebben en dan kan voor mij het zoeken (lees uitdaging) beginnen. Ik hou jullie op de hoogte! Dank jullie wel voor de opmerkingen en de tips tot zover Big Grin
 
VW  Polo  1.4 16v 
  • Leuk
Waarderingen: Sal en Robin
I would focus on the timing belt.
If he jump over one 'tooth' than ignition take place in different moment. Because of that, problem while starting polo.

Reason why it happened might be worn belt tensioner , incorrect timing setting.

Driving a car with such a failure is not safe for the engine
I hope that above will help you somehow.

Regards
Luk
 
Volkswagen  Polo 6n2  AKK 
Helaas nog geen tijd gehad voor de Polo om me er verder in te verdiepen door ziekte van mezelf en in de familie (moeder). Hopelijk binnenkort toch meer info of ik de werkelijke oorzaak heb gevonden.
 
VW  Polo  1.4 16v 
Poosje geleden, maar inmiddels weer redelijk goed in de familie, geheel off-topic maar moeder heeft poosje in gesloten psychiatrische inrichting voor ouderen gezeten, en inmiddels gelukkig weer thuis en maakt het naar omstandigheden redelijk goed.

Oke...de Polo...... inmiddels een kabel en vcds aangeschaft en die geeft de melding bij het uitlezen dat hij niet kan communiceren met de ECU. Bij het verder zoeken op interpret duikt relais 109 vaak naar voren als de boosdoender. Nu zoek ik me helemaal rot naar relais 109, waar die hoort te zitten zit hij niet (volgens mij). Ene pagina zegt, de polo is een 6n en andere pagina een 6n2... Wat ik me nu afvraag, hebben deze 2 uitvoeringen alle 2 een relais 109 hebben? De polo slaat bij het afremmen steeds af..... behoorlijk hinderlijk in het verkeer als je ineens stil staat........
 
VW  Polo  1.4 16v 
Jouw Polo is zeker weten een 6n2. Ik heb eenzelfde gehad met zelfde motor.
Ik weet niet meer precies waar het relais zat maar ik dacht links in het dash achter de zekeringkast. Was volgens mij een lastig plekje om bij te komen.
Maar pin me er niet op vast, het is al een aantal jaar geleden.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
Beste mede-denkers ;)

Fijn dat jullie allen zo vlot reageren! Ik zal eens kijken naar de website van gerritspeek, en zien wat de juiste waardes zijn. Wat mij wel opvalt / niet heb gedaan, is de zogenaamde 0-stelling (inleren), dit is ook nodig na het vervangen van o.a de luchtmassameter, mapsensor.....?
 
VW  Polo  1.4 16v 
Beste Rene wat BQ1 ook al aan gaf weliswaar in het engels kan ik wel in meegaan
ik vermoed dat er iets met je distributie aan de hand is
controleer met name je omloop rol en of spanrol ik vermoed dat het kunststof loopvlak er af is
wacht hier niet te lang mee ivm met mogelijke motor schade
groet Donna
 
Ik ben in bezig van een originele kabel gelukkig, apart aangeschaft icm vcds. Zal over een paar dagen of komend weekend pas weer verder kunnen met de polo van m'n vriendin, maar nu ik wat aan het graven en spitten ben, lees ik ineens dat relais 109 helemaal niet aanwezig is in deze polo, dat dit alleen voor dieselmotoren is? Wie kan dat bevestigen? Bij het nakijken van de zekeringen en relais lijst, kom ik wel relais nr 32 tegen

32- 357 906 381- Spanning Stuureenheden. (ECU) relaisplaats 3 voor 1P

Zou deze defect kunnen zijn? Zomaar een gedachtengang….. Als de ECU toch totaal geen voeding zou krijgen, dan slaat de motor ook niet aan, en dat doet hij wel, starten en rijden.... al slaat hij met regelmaat af bij het starten en staat dan even op blokkering, even wachten dus en dan weer starten
 
VW  Polo  1.4 16v 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!