9n schokt stationair

Hallo forumleden,

Wie o wie kan mij helpen met het oplossen van een probleem?

Mijn Polo 9N Highline 2002 Benzine 1.4 16V schokt bij stationair toerental. Hij loopt op 3 cilinders. Boven de 1000 toeren loopt ie goed.
Uitlezen resulteert in: cilinder 4 overslag - permanent.

Hele verhaal:
Al geruime tijd brandt bij mij af en toe het ABS-lampje. Geen 'probleem'. Doet ie vaker, zou storing zijn. (is meerdere keren gereset, oorzaak onbekend) Toen hoorde ik van 2 mensen die vonden dat mijn auto schokte. Weken later ging plots het motormanagment lampje branden. Omdat ik dat in relatie zag tot het ABS lampje heb ik er eerst niks mee gedaan. We rijden niet veel met de Polo dus ja.
Totdat ik soms zag dat de klok en dagteller gereset waren. Uiteraard eerst de vrouw de schuld gegeven maar dat bleek onterecht.
Ik dacht aan de accu, dus bij een automaterialenzaak de accu laten doormeten. Niks aan de hand. Ook de dynamo niet.
Zij lazen hem uit: cilinder 4 liep niet. Storing gaf aan EGR-klep stuk. Volgens hen liep door kapotte EGR cilinder 4 niet.
EGR laten vervangen. Tijdens dat vervangen zagen ze dat de kabelboom onder accu in een plas water lag. Ook de paravan vol troep dus zij dachten: water in kabelboom is storing in computer.
Nadat ze alles weer werkend hadden reed ik terug. Kosten 400,-
Een dag later liep ik naar mijn stationair lopende auto en ik hoorde ploffend geluid uit uitlaat. Nadat ik instapte knipperde motormanagment weer. Auto schokte heen en weer en optrekken ging niet lekker.

Dus maandags weer naar garage. In het weekend online naar verklaringen gezocht en de garage mogelijke oorzaken gemaild. Ook aangeven dat ik niet dacht aan een kabelboom-oorzaak, maar een mechanische.
Dat dachten zij ook. Ze dachten aan bobine. Ze hebben bobine van cilinder 4 op 3 gezet en visa versa om kapotte bobine uit te sluiten. Volgens garage liep de auto goed en kon ik testen. Kosten: gratis!
Dit Paasweekend mocht ik testen en Paasmaandag bemerkte ik weer dat ie stationair schokt.
Samen met een buurman gekeken en we merkten op:
- stationair schokt ie, maar boven 1000 toeren loopt motor ok en schokt niet in de motorkap.
Het hele weekend geen management lamp gehad.

Moeders de vrouw vertelde me dat zij vorig jaar de ANWB nodig had voor iets en dat hij toen aangaf dat er iets met de bobine was.

Vanochtend begon klachtenpatroon opnieuw: plots begon motormanagment lamp weer te branden, ploft de motor, schokt stationair.
Ik heb de garage gebeld, die hebben hem weer uitgelezen en ze zagen:
- cilinder 4 overslag - permanent. Foutcode heb ik gemist.

De garage wistte de storing. Motormanagmentlampje doet nu niks, maar monteur vertelde dat lampje dus gaat branden als motor warm is. Het schokken gebeurd ook bij koude motor, maar eenmaal boven de 90 graden gaat lampje permanent branden. Auto uit- aan zetten helpt niet.

Dit garageverhaal speelt sinds 2 weken. Ze helpen me keurig, gratis leenauto en al, maar de kabelboom lijkt mij vergezocht en ze lijken me maar niet de oorzaak te kunnen vinden.

Samengevat:
- motor schokt bij stationair toerental
- cilinder 4 werkt niet
- boven 1000 toeren bij koude motor verdwijnt dit, cilinder 4 doet het weer???
- ploffend geluid uit uitlaat onder 1000 toeren
- motor schokt bij koude en warme motor
- bij eerste keer motor warm (90 graden) gaat motormanagement lampje branden, gaat daarna niet meer uit
- bobine cilinder 4 is goed (omdat deze op 3 zat en uitlezen alsnog cilinder 4 als storing gaf)

Of het een verband heeft weet ik niet maar de lichtverklikker doet het sinds dat de klachten ontstonden ook niet meer. Speaker is ok want dit weekend deed hij het plots 1x weer. Toeval of niet?

Affijn, wie weet een mogelijke oorzaak van het schokken?

PS Omdat ik geen dergelijk topic mbt een 9N online kan vinden deze topic hier gestart.
En wie een oorzaak voor de ABS-lampje weet: graag!
 
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
Heb zelf een soortgelijk probleem met een espace gehad, dat lag toen aan een injector, geen idee of dit in jou motor t geval kan zijn, probleem wat jij omschrijft lijkt er wel veel op.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI 105 PK by JD 
Storingsupdate!

De oorzaak lijkt gevonden! Ik kon vandaag vrij onverwacht de auto alweer ophalen.

Men dacht aan bougies, maar een compressietest leverde op dat cilinder 3 en 4 elk 17 bar leverden, normale waardes. Echter, cilinder 3 maar 12 bar en cilinder 4 maar 7! De ECU zet zich dan in een safe-mode en schakelt een cilinder, 4 in mijn geval, uit om verdere vernieling van de motor te voorkomen.
De garage heeft vervolgens de motor geflushed (Forte gebruikt?) om er voor te zorgen dat alle inwendige kleppen weer vrij kunnen bewegen en kanalen vrij zijn van troep.
Geheel zonder kosten mag ik de Polo 9N nu gaan testen.

Hopen dat dit werkt want mocht dat niet zo zijn dan is mij verteld dat de motor open moet om te kunnen zien waar de compressieverlies van de cilinders vandaan komt. Een bedrag van 1000 euro hoorde ik al......

Weet iemand meer over compressieverlies?
 
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
Wat betreft je ABS storing: check de zekering "plaatjes" boven op je accu, deze scheuren en maken dan soms wel en soms geen contact!
Zelf ook gehad en las toen op internet iedereen over de ABS pomp (a 1200 euro nieuw) dus schrok me toen rot, bleek een zekering van een kleine 2 euro ;)

Domme vraag: waar kan ik die vinden? Hoe ziet dat er uit?
Zou mooi zijn als dat het is zojuist brandde ie plots weer. Dan is 2 euro zeer goed besteed want ik irriteer me dood!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
Deze zekeringen zitten inderdaad boven de accu onder 3 kleine deurtjes die je naar boven open kan draaien.
Bij mij is ooit de zekering van de koelventilator eens doorgebrand omdat ik het ventilatormotor had die in kortsluiting lag.

Als het latje gebroken is (zoals links) dan is de zekering gesprongen. Is ze zoals rechts, dan is zo ok.
IMG_20160804_175624.jpg

Als ze gebroken is moet je de 2 moertjes losdraaien en kan je het latje eruit prutsen, en dan weer een nieuw plaatsen. Let er wel op dat je ze vervangt door eentje met dezelfde waarde dan die geïnstalleerd was. (in dit geval 40 Ampère)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Allen,

De Polo is inmiddels bij de garage geweest. Ze hebben hem dus geflushed en sindsdien loopt hij beter.
Persoonlijk vin dik de auto wel 'hobbelen' als ie stationair draait, maar het motormanagmentlampje heeft sindsdien niet meer gebrand. :)

De garage was ook nieuwsgierig en heeft gisteren weer compressie gemeten. Cilinder 4 loopt nu ipv 7 op 12 bar. Toch wil men nog een keer flushen om dit verder op te krikken. Dat doen ze volgende week.
Voor wat betreft die ABS: de auto kwam oorspronkelijk bij hen omdat de dagteller en klok soms uitvielen. Gisteren kreeg ik de mogelijke oorzaak te horen: tellerunit heeft mogelijk voedingsprobleem. Kan dit ook het ABS-lampje verklaren???
Unit moest opgestuurd worden a 175,- ex BTW. Ik wil gaan kijken of ik zelf wat kan ontdekken.

Tevens gekeken naar de zekeringsplaatjes zoals gesuggereerd door Johan.
Het zekeringsplaatje van zekering 5 is voor de helft ingescheurd. Kan dit eea verklaren? Plaatje is niet helemaal stuk dus lijkt mij dat hij gewoon contact blijft maken toch?

Zekeringen Polo.2.jpg

Zojuist naar de garage geweest om het plaatje direct te vervangen. Ik kreeg te horen dat nmr 5 vermoedelijk van een startmotor oid is gezien de 40Amp. Het plaatje was niet op voorraad dus dat wordt woensdag a.s.......
 
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
Allen,

Afgelopen woensdag de auto een 2e flush gegeven om de compressie beter te krijgen. Ook hebben ze het zekeringsplaatje nmr 5 vervangen.

Mijn hoop was enorm hoog maar helaas: zojuist gaf de Polo wederom motorstoring aan, nadat hij al stationair hobbelde. Ook het ABS lampje brand af en toe dus al met al zijn we terug bij af.
De tellerunit heeft zichzelf nog niet gereset maar goed: FUBAR. :mad:

Al met al ligt de rekening al op 700,00 en zijn we nog geen stap verder. :(:(:(:(

Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het graag.

Auto gaat nu denk ik maar naar VW-garage, kijken óf en wat die er mee kunnen.
 
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
De auto naar een VW specialist of dealer brengen. Na 700 euro te hebben uitgegeven mag je toch wel verwachten dat er een fatsoenlijke diagnose is... Ik kan hier wel een hele lijst neer typen met mogelijke problemen voor alle probleempjes die je opnoemt, maar dat heeft simpelweg geen zin als je zelf niks kan repareren. Vandaar mijn advies.
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
De auto naar een VW specialist of dealer brengen. Na 700 euro te hebben uitgegeven mag je toch wel verwachten dat er een fatsoenlijke diagnose is... Ik kan hier wel een hele lijst neer typen met mogelijke problemen voor alle probleempjes die je opnoemt, maar dat heeft simpelweg geen zin als je zelf niks kan repareren. Vandaar mijn advies.

De auto is bij VW. Zie volgende post. Maar ben wel benieuwd over welke oorzaken van mijn problemen die jij bedoeld. Mochten die betrekking hebben op de ABS en de tellerunit problemen dan hoor ik het graag. Ik ben niet bang om te sleutelen aan mijn auto dus wie weet.
 
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
Zoals geopteerd staat de auto inmiddels bij de VW-garage.

Hun oordeel: zeer waarschijnlijk lekke kleppen cilinder 3 en 4 omdat de compressie daar laag is.

Nu hebben we de keus:
- motor vervangen a 2200,-
- auto in huidige staat verkopen (400,- werd dat geschat) en een nieuwe auto aanschaffen
- motor reviseren. Ik heb een offerte van 1500,- maar wil daar voor eerst even met revisie bedrijf overleggen of het daadwerkelijk lekke kleppen betreft en wat het kost omdat vast te stellen voordat zij op de gok maar mijn 1500, - stuk slaan terwijl de uitkomst niet vast staat.

Wordt vervolgt.....
 
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
Nou, heb de auto terug.

Vanuit VW afdruk compressie gekregen, cilinder 3 en 4 op 7.2, de rest 10.X.
Heb hem naar revisiebedrijf gebracht. Na endoscopie werd geen cilinderwand beschadiging geconstateerd dus kon alleen lekke kleppen oorzaak zijn. Na een lektest klopte dat idd.

Heb de Polo afgelopen donderdag en loopt als een zonnetje. Eindelijk.
Jammer dat ipv 1500 euro zij nog ongevraagd een grote beurt hadden gedaan, multiriem hadden vervangen etc etc. De vorige garage had al kleine beurt en APK gedaan.......
Dus dat werd 2000,- :mad::mad::mad::mad:.
Idioten hebben kersverse Long Life Oil van vorige garage ook meteen vervangen voor nieuwe :(:(:mad::mad:. Heb dus nu dubbel betaald voor olie.

Ik ga dinsdag terug om eea te bespreken + wie weet dat: hoort er aan de onderzijde van het dashboard zowel aan bestuurderszijde (waar aansluiting computer zit) en aan passagierszijde (onder voorvak) een kap die het mooi dicht maakt? Ik mis namelijk beide.
En ik weet 99,9999999% zeker dat ik die wel had. Ik zie de gaten voor de schroeven nml zitten, maar geen kappen. Ook niet in de auto.

Overigens is lampje ABS nog niet gaan branden en tellerunit is ook nog niet uitgevallen.....
 
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
Zo, duur grapje. Hopelijk is het nu in orde.
Wat is jouw km. stand?

In het voorvak zit wel een kapje, in ieder geval aan de bestuurderszijde.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Zo, duur grapje. Hopelijk is het nu in orde.
Wat is jouw km. stand?

In het voorvak zit wel een kapje, in ieder geval aan de bestuurderszijde.

Auto heeft 100.300km gedraaid. Erg weinig voor zijn leeftijd. Motor draait nu wel goed.
Volgens mij zijn het 2 grote kappen. Beide dekken elk de onderzijde van het dashboard af, daar bij de voeten. Volgens mij moet je die verwijderen om bij de interieurfilter te komen?
 
Volkswagen  Polo 9N Highline 2002  1.4 16V 
Wow, das een maagdelijke stand. Misschien meer geleden door stilstand dan door rijden.

Oke, écht helemaal onderop dus.
Voor het interieurfilter zit een afdekplaatje met een schuifje om deze los te maken maar dat is ook alles.
Aan de bestuurderskant zit bij mij niets.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Boven de pedalen is er geen afdekplaat. Vanaf daar kan je de BCM zien zitten. Aan de passagierskant is er alleen een smal zwart plaatje met schuivertjes om de interieurfilter op z'n plek te houden. Maar geen stukken afdekplaat dus [emoji5]️

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!