6R - Fan keihard blazen als airco aanstaat

Vandaag kwam ik er bij toeval achter dat de koelfan regelmatig aanslaat als de airco aanstaat. In de auto hoor je het bijna niet, zeker niet met muziek aan, maar toen ik vandaag de auto even liet draaien viel het mee op. In onderstaand filmpje kun je het duidelijk horen, en met deze regelmaat blijft het doorgaan.


Is dit normaal?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Bizar! Ik heb dit mijn Passat nog nooit horen doen hèhè. Vinden jullie het niet erg hard dan, dat geluid? Nouja, zal wel een producteigenschap zijn dan...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Klopt, dit hoort zo. De condenser aan de radiator moet afgekoeld worden, zodat het airco gas terug vloeibaar wordt. Als je rijdt koelt de wind deze al af, als stil staat is er geen airflow en wordt het aircogas onvoldoende terug omgezet van gas naar vloeistof (condenseren). Wanneer dit het geval is springt de ventilator aan om meer airflow te creëren. Elke wagen doet dit, alleen de ene wagen wat sneller dan de andere.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Tarabass
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!