2014 Polo 1.4 TDI Koelvloeistof lekkage

In december 2019 heb ik mijn eerste eigen auto aangeschaft, zijnde deze VW Polo 1.4 TDI.
Op het moment van aanschaf stond de kilometerstand op ca. 118.500km en heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad.
Ik heb er op het moment van schrijven ruim 18.000 geweldige kilometers mee gereden en ben ook zeer content met de aanschaf van deze wagen.

Helaas begon in juni dit jaar, 2020, de ellende. Voordat ik op vakantie zou gaan naar onze zuiderburen, leek het mij wijs om mijn auto na te kijken of alle waarden in orde waren (bandenspanning, remvloeistof etc.). Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de hoeveelheid koelvloeistof in het reservoir was gedaald tot ver onder het minimum. Ik heb hier overigens geen indicatie van gekregen in de cockpit. Ik heb toen het reservoir bijgevuld met koelvloeistof en hoopte hiermee klaar te zijn. Eenmaal aangekomen op bestemming in Frankrijk bleek er wederom koelvloeistof te zijn verloren. Momenteel verliest de auto ca. 500ml op 1000km. Na de vakantie in direct naar de garage gegaan om te onderzoeken waar de lekkage zich bevindt. Na het systeem onder druk te hebben gezet en wat kleine inspecties te hebben gedaan, was de oorzaak nog niet gevonden. Dit resulteerde in een tweede, meer uitgebreide inspectie enkele dagen later. Eveneens is er tijdens de tweede inspectie geen oorzaak gevonden. Tijdens telefonisch contact met de garage werd gemeld: "... we hebben het sterke vermoeden dat het de koppakking zou kunnen zijn.". De enige aanduiding die zij hiervoor konden geven was de witte aanslag laag op de gloeibougies.

Om een lang verhaal kort te maken:
- Auto verliest ca. 500ml koelvloeistof op 1000km
- Er komt geen witte rook uit de uitlaat
- De temperatuur van de koelvloeistof blijft op 90 graden en nooit hoger
- Er zit een witte aanslag laag op de gloeibougies
- De kleur van de olie is onaangetast (zwart)
- Er is geen zichtbaar verlies van koelvloeistof (auto heeft een bodemplaat)

Aangezien de kosten hoog op lopen om de auto verder te onderzoeken, zou ik graag informatie van jullie willen winnen. Alle informatie is meer dan welkom!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 TDI 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!