1997 Volkswagen Polo (pick-up)

Ik heb zojuist een aantal windtunnel-simulaties uitgevoerd om te kijken hoeveel turbulentie een open bak geeft:

51af90f4d7edd-Tunnel.png


Links de pick-up, rechts de normale polo.
Re3000 = ~30 km/u
Re10000 = ~100 km/u

Zoals te zien is ontstaat er een onderdruk in de open ruimte, hierdoor wordt er veel lucht de bak in gezogen wat voor veel turbulentie op de achterwielen kan zorgen.
Ik ben nu bezig met het ontwerpen van een kleine spoiler om de turbulentie te verminderen.
Het stilstaande beeld is natuurlijk niet zo duidelijk als het bewegende, maar ik was te lui om er een .gif'je van te maken :wink:

Ik zal binnekort een spoilertje erop zetten en de simulaties nog eens laten draaien. Hopelijk maakt een spoilertje van een aantal centimeter een groot verschil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb besloten dit project een klein beetje om te gooien. Als ik dit namelijk met deze polo ga doen moet ik heel wat laswerk erin zetten om dit voertuig door de APK te loodsen. Daarom ga ik snel een caddy uit '99/2000 kopen. Deze haalt namelijk veel minder stevigheid uit het dak en heeft bovendien een grotere laadbak.

I'll keep you updated!
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!