1.4 16v blokken echt zo slecht?

Dag, ik ben totaal nieuw wat het betreft met VW blokken maar na een grondige speurtocht zie ik eigenlijk alleen maar negatieve berichten over de 1.4 16v(100pk) blokken die in de Lupo, Polo en Golf worden gebruikt.

Zit nu zelf erg in twijfel aangezien ik een 6n2 kan kopen met dit type motorblok. Heeft 197.xxx gelopen en overal is een bon bij van de vervangende onderdelen/onderhoud. Bak schakelt wel goed alleen heel soms wilt de 1 even moeilijk doen maar kan wezen dat ie moet afgesteld worden. Tevens kon ik niks raars horen tijdens het rijden. Het blok had wel een hele hele kleine tik erin (kleppen?) maar was geen olie boot of wat dan ook en alles zag er schoon uit.

Maar is het verstandig om gewoon van dit type motorblok vandaan te blijven (slechte berichten: kantelende zuigers, versnellingsbak, dichtvriezen etc etc) of valt het allemaal wel mee?
 
Tja, wij hebben nu zo'n Polo als 2e auto, een paar maanden.. Tot nu toe rijdt het nog goed. Er is voordat wij hem kochten een of andere keerring in de bak vervangen, waar de garage behoorlijk werk aan heeft gehad.. Nu schijnt hij ergens lichtjes wat olie te lekken aldus de zomercheck bij VW... Ik vermoed de carterpan, maar zal het binnenkort eens nakijken. Het stroomt er niet uit...

Verder rijdt hij prima, en zaken zoals carterontluchting en gasklephuis, dat zijn dingen die je 1 keer per jaar gewoon ff moet aanpakken. Ik maak het binnenkort gewoon helemaal schoon, net als bij mijn andere auto(met turbo inlaat traject, is een diesel).

Ding heeft wel allerhande kleine dingetjes, maar wel makkelijk zelf te verhelpen. Zo heb ik de deursloten allebei met een reparatiesetje vernieuwd omdat de CV niet meer werkte. De stoelrubbers vernieuwd omdat hij niet goed meer te verstellen was. Parafaan verstopt met een half bos... Flikkerende dashverlichting(dimwieltje kapot)... Op zich wel leuke dingetjes om aan bezig te zijn als je van knutselen houdt..

De kleppen tikken licht, maar tot nu toe alle kleine motoren die ik heb gehad hebben hoorbare kleppen.. Kan verder geen kwaad, het klinkt haast schattig.
Ik denk dat je met deze auto's gewoon een beetje mazzel moet hebben, als het goed rijdt en de verkoper weet goed te vertellen wat er wel en niet is gedaan is er niets aan de hand.

Ik zit al jaren op forums, en luister niet echt naar de indianen verhalen van "laten staan" en "afblijven"...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!