Welke benzine in GTI

@mausie : dan is de jouwe gewoon op 95 gechipt, neem ik aan? Chippen op 98 levert wel substantieel wat meer vermogen op, maar dan moet je dat daarna wel blijven tanken.

Mijn polo heeft na het chippen een aanzienlijk verschil in vermogen, chippen op 98 zegt mij niet zoveel tenzij tussen 95 en 98 ook nog merkbare extra power zou zitten..
 
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
Wanneer je auto op 98 wordt gechipt, is er wat meer uit te halen. Check de verschillende data en vermogenskrommen voor 95 en 98 op de site van JD bv
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ik tank 95. Voor een moderne auto zit er volgens mij weinig verschil tussen 95 en 98. Bij chippen kan ik mij er wel iet bij voorstellen dat je dit ook op 98 doet. VAGtechniek adviseert dit ook op hun website. Jammer dat de ECU van de nieuwe generatie GTI nog niet gekraakt is.
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Zover ik weet heeft het octaangehalte van de brandstof zeker impact op een turbo motor. Het volgende filmpje van Engineering Explained zegt hetzelfde (vanaf 5:11)

Sinds ik dit filmpje heb gezien ben ik Euro98 gaan tanken (bij BP). En wat ik tot zover heb gemerkt is dat ik veel langer op een tank rij.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.2 TSI 140pk 7DSG 
Sinds ik dit filmpje heb gezien ben ik Euro98 gaan tanken (bij BP). En wat ik tot zover heb gemerkt is dat ik veel langer op een tank rij.

Hoeveel is "veel langer". Heb je dat bijgehouden via Spritmonitor? Ik wel ooit. Het scheelde wel iets, maar niet echt veel. Eén of twee decimalen
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
3F78A572-D2C0-4582-AF4E-9488B7027F28.jpeg
Hoeveel is "veel langer". Heb je dat bijgehouden via Spritmonitor? Ik wel ooit. Het scheelde wel iets, maar niet echt veel. Eén of twee decimalen

Precies!
Filmpje is ook gemaakt door een gast in een “ dikkere auto met opgeblazen turbo motor”
Fabrikanten van sportauto’s adviseren ook 98 omdat hun motoren ook hierop afgesteld en ontworpen zijn.
Wij hebben gewoonweg de simpelste 1.2 tsi motoren waarbij er een minimaal verschil is tussen 95 en 98.
Bevestiging blijkt wel uit het volgende stukje..
 
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Jij rijd hoofdzakelijk met je slOPEL van de zaak;)
Bij dagelijks gebruik woon/werk verkeer én prive word het wel een dure grap die Vpower;)
Achja ik heb tenminste een auto van de zaak:rolleyes: toen ik die nog niet had kon ik die paar cent per liter ook al missen. Wil niet zeggen dat iedereen die paar euro cent kan missen natuurlijk :confused:
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Nou, ik kreeg dus de tip om eens bij Firezone (hier om de hoek) de competition brandstof met 102 octaangehalte te tanken.

Het gekke is, ik heb t idee dat ie dr juist niet beter door loopt... maar goed, dat zal wel aan mij liggen, gezien alle positieve verhalen.

Iemand hier ervaring met de Competition brandstof?

https://competition102.com/
 
Volkswagen  Polo 6 AW - GTI 2.0 TSI  200PK - 2.0TSI 
Nou, ik kreeg dus de tip om eens bij Firezone (hier om de hoek) de competition brandstof met 102 octaangehalte te tanken.

Het gekke is, ik heb t idee dat ie dr juist niet beter door loopt... maar goed, dat zal wel aan mij liggen, gezien alle positieve verhalen.

Iemand hier ervaring met de Competition brandstof?

https://competition102.com/

Denk ook niet dat de compressie van een Polo hoog genoeg is om voordeel te halen uit 102.
Het enige verschil dat je merkt is bij het afrekenen aan de pomp.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Denk ook niet dat de compressie van een Polo hoog genoeg is om voordeel te halen uit 102.
Het enige verschil dat je merkt is bij het afrekenen aan de pomp.

Van de GTI niet bedoel je? Zou kunnen hoor, ik heb er geen verstand van.

Qua prijs geloof ik 3ct duurder dan 98
Ik denk dat ik t maar gewoon bij 95 ga houden. ;)
 
Volkswagen  Polo 6 AW - GTI 2.0 TSI  200PK - 2.0TSI 
vaak merk je dat de motor wat soepeler loopt, maar zolang je er nog niks aan heb laten tunen hoef je echt niet 98 er in te gooien. ding is 9 van de 10 keer op 95 (de meest gangbare brandstof afgesteld) ik heb zelf nog een Ibiza cupra 1.8 20VT met 250pk die bij JD wel op 98 gechipt is op de bank, daar zag je duidelijk het verschil ook toen we er nog wat bio-ethanol in gooide ging het vermogen nog verder omhoog. hierbij verhoog je het octaan nog meer. met je 1.0 hoef je echt geen 98 te tanken die motortjes gaan nooit mooi lopen :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: mausie en Rosinfield
Ik ben blijkbaar een leek, maar wat is: "pingelen" precies?

Tevens tank ik ook 98 met mijn GTI.
Een aantal maanden terug JD gebeld om informatie te winnen betreft een mogelijke ECU tuning. Helaas was deze toen nog niet beschikbaar.
Wel wist de beste man mij te vertellen dat de auto wel degelijk PK winst kan boeken door 98 te tanken.
 
VW  Polo GTI  2.0 TSI 
Ja, ik blijf het ook maar doen (98). Pingelen is wanneer hij agv te laag octaan benzine begint te sputteren/stotteren
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ja, ik blijf het ook maar doen (98). Pingelen is wanneer hij agv te laag octaan benzine begint te sputteren/stotteren
voor een nu niet aangepaste ECU die niet perse 98 verwacht is het zo goed als zinloos, dan kan je prima 95 van de shell of bp ofzo er in gooien.
Het wordt wat anders als ze hem afstellen op 98 en hem er specifiek op tunen, als je dan 95 tankt ga je in vermogen idd achteruit.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
@JBurn Pingelen betekend simpel gezegd: Dat de benzine zelfontbrand, en niet aangestoken wordt door de bougie.

Het is zo ontzettend slecht voor de motor omdat er tijdens de compressieslag de ongecontroleerde "explosie" plaatsvind .
Die druk in de motor wordt ontzettend hoog.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!