Regeneratie probleem

Hallo beste mede forumers,

sinds 2 weken toch een probleem met mijn roetfilter(DPF) ik rij dagelijks 160km woonwerkverkeer snelweg,
en rij op zich wel stevig door als hij warm is,hij regenereert meestal rond de 800 tot 900 km, handhaaf terugschakelen 120 in zijn 4 en rijd zo wel een 20 tot 30 min, zou genoeg moeten zijn, mooi niet dus maar je moet hem een keer uitzetten en het circus begint opnieuw, lamp brand inmiddels en we gaan weer 80 km naar huis s'avonds met een 140 a 150 nadat hij op temp. is, na 6x ben je dus klaar na de garage waar ik hem gekocht heb (goede kennis) uitlezen roet filter boven zijn waarde , auto 2 dagen daar geweest geforceerde regenratie,aarde is terug tot 11% verder geen storingen gevonden, preventief druk sensor vervangen( bij het dieselfilter) zaterdags de auto opgehaald nog maals met mijn kennis alles doorgepraat,hoe te handelen !!! dinsdag avond naar huis merk ik dat het proces weer wordt opgestart na 342 km !!! veel te vroeg dus, ff eten en 1 uur de autobaan duitsland bezocht.......160 erop ongeveer na een 3 kwartier gat hij uit....100 km verder ,wordt wel een schadelijke busniss opdeze manier.... nu vandag na weer 600m verder hetzelfde het proces start weer op auto is al warm ,had al een poosje gereden even van weert naar eindhoven om hem af te ronden mooi niet dus en de lamp brand al weer......wordt er een beetje moedeloos van ,mijn garagist kan het ook niet meer helemaal volgen en de BCM geeft geen storingen behalve dat hij weer verzadigd is,

mijn garagist heeft hem laten chippen waar hij zijn auto,s allemaal laat doen, en is betrouw baar EGR is weggeschreven,
maar de stecker is niet aangesloten !!! en volgens mij is dit niet goed ??? want bij het proces zou de EGR toch open moeten dacht ik zo, zou er nog een van de andere sensoren defect zijn zou dit met uitlezen toch eruit moeten komen lijkt mij, maar hij geeft verder geen meldingen wie o wie heeft er mss een suggestie bij voorbaat dank,

gr Hennie
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 tdi 
lijkt mijn een hoogstwaarschijnlijk een temperatuursensor probleem
controleer tijdens de regeneratie de waardes van de 3 temperatuur sensors in het uitlaat systeem
deze moeten alle tijdens de regeneratie ongeveer de zelfde waarde aangeven zo rond de 600 graden Celsius
wat wel eens gebeurt dat 1 sensor een lagere waarde aangeeft hierdoor denk het motor management dat de regeneratie temperatuur nog niet is bereikt met als gevolg dat de motor blijft te regenren
wat je zelf ook al opmerkte kan dit zeer schadelijk voor de motor zijn met name olie verdunning
groet donna
 
  • Leuk
Waarderingen: David97
lijkt mijn een hoogstwaarschijnlijk een temperatuursensor probleem
controleer tijdens de regeneratie de waardes van de 3 temperatuur sensors in het uitlaat systeem
deze moeten alle tijdens de regeneratie ongeveer de zelfde waarde aangeven zo rond de 600 graden Celsius
wat wel eens gebeurt dat 1 sensor een lagere waarde aangeeft hierdoor denk het motor management dat de regeneratie temperatuur nog niet is bereikt met als gevolg dat de motor blijft te regenren
wat je zelf ook al opmerkte kan dit zeer schadelijk voor de motor zijn met name olie verdunning
groet donna

Hoi Donna,
thx voor het meedenken ik zou dit ff na moeten vragen deze waardes hebben ze wel gemeten, maar of deze allemaal hetzelfde waren weet ik niet, deze sensoren vervangen een optie ??
zo ja een duur grapje denk ik, pdf

gr Hennie
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 tdi 
Hallo beste mede forumers,

sinds 2 weken toch een probleem met mijn roetfilter(DPF) ik rij dagelijks 160km woonwerkverkeer snelweg,
en rij op zich wel stevig door als hij warm is,hij regenereert meestal rond de 800 tot 900 km, handhaaf terugschakelen 120 in zijn 4 en rijd zo wel een 20 tot 30 min, zou genoeg moeten zijn, mooi niet dus maar je moet hem een keer uitzetten en het circus begint opnieuw, lamp brand inmiddels en we gaan weer 80 km naar huis s'avonds met een 140 a 150 nadat hij op temp. is, na 6x ben je dus klaar na de garage waar ik hem gekocht heb (goede kennis) uitlezen roet filter boven zijn waarde , auto 2 dagen daar geweest geforceerde regenratie,aarde is terug tot 11% verder geen storingen gevonden, preventief druk sensor vervangen( bij het dieselfilter) zaterdags de auto opgehaald nog maals met mijn kennis alles doorgepraat,hoe te handelen !!! dinsdag avond naar huis merk ik dat het proces weer wordt opgestart na 342 km !!! veel te vroeg dus, ff eten en 1 uur de autobaan duitsland bezocht.......160 erop ongeveer na een 3 kwartier gat hij uit....100 km verder ,wordt wel een schadelijke busniss opdeze manier.... nu vandag na weer 600m verder hetzelfde het proces start weer op auto is al warm ,had al een poosje gereden even van weert naar eindhoven om hem af te ronden mooi niet dus en de lamp brand al weer......wordt er een beetje moedeloos van ,mijn garagist kan het ook niet meer helemaal volgen en de BCM geeft geen storingen behalve dat hij weer verzadigd is,

mijn garagist heeft hem laten chippen waar hij zijn auto,s allemaal laat doen, en is betrouw baar EGR is weggeschreven,
maar de stecker is niet aangesloten !!! en volgens mij is dit niet goed ??? want bij het proces zou de EGR toch open moeten dacht ik zo, zou er nog een van de andere sensoren defect zijn zou dit met uitlezen toch eruit moeten komen lijkt mij, maar hij geeft verder geen meldingen wie o wie heeft er mss een suggestie bij voorbaat dank,

gr Hennie
 
Volkswagen  Polo  1.6 tdi 90 pk blue motion 
Hoi BlackPolo,
volgens mij is het verhaal toch duidelijk, of staat er teveel in een keer, ik wilde alleen duidelijk maken hoehet is begonnen........
dank voor je reactie trouwens
Het verhaal is duidelijk, wat BlackPolo bedoelt is dat de grammaticale opzet van het bericht niet prettig lezen is, de zinnen lopen niet lekker en er staan meer leestekens dan letters in de tekst. Om het verhaal te begrijpen moest ik regelmatig zinnen 2 keer lezen. Geen kritiek, gewoon een opmerking, omdat ik zag dat je niet helemaal begreep wat BlackPolo probeerde over te brengen.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Mijn auto regenereert sinds ik hem heb al om de 300 km ongeveer. (Sinds 115k). Staat nu op 180k. Ben maar gaan geloven dat het zo hoort bij de 1.4 tdi want ik heb verder geen problemen hiermee. Wel vaak eigenlijk he?
 
Polo  6c  Verkocht 
Ik weet nog dat wij tijden geleden een Renault diesel in Suzuki Grand Vitara's hadden, deze kregen daarmee als advies mee het roetfilter na 120.000 te vervangen omdat deze dan "op" zou zijn. Zou goed kunnen dat de werking bij jullie al minder is dus!

Overigens vandaag ook gelezen dat ze bij proeven met deeltjes tellers al 11% van de nog wat recentere auto's al APK zouden moeten afkeuren waar nog een roetfilter op aanwezig is.. gaat wat worden nog is mijn idee..
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
Mijn auto regenereert sinds ik hem heb al om de 300 km ongeveer. (Sinds 115k). Staat nu op 180k. Ben maar gaan geloven dat het zo hoort bij de 1.4 tdi want ik heb verder geen problemen hiermee. Wel vaak eigenlijk hed
Die van mij regenereerde in het begin met 0 km's op de teller om de 1000 km. En tot voor kort met 459 000 om. de 760km. Maar nu dus om 100. Ik kom er wel achter.
 
Vw  Polo  1.2 tdi 2012 
@Illiass heb je nog een origineel roetfilter? of is deze al een keer vervangen?

Gemiddelde levensduur van een roetfilter zit op de 150-200.000 kilometer. Het zou mij niks verbazen dat jou roetfilter gewoon aan het einde van zn levensduur is en daarom vervangen moet worden.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Illiass heb je nog een origineel roetfilter? of is deze al een keer vervangen?

Gemiddelde levensduur van een roetfilter zit op de 150-200.000 kilometer. Het zou mij niks verbazen dat jou roetfilter gewoon aan het einde van zn levensduur is en daarom vervangen moet worden.
Hoe verklaar je een auto die om de 300km regenereert, maar dit al ruim 70.000km volhoudt en voor de rest totaal geen symptomen of problemen geeft.... ? Haha. Als de mijne vol zou zitten, zou die dit dus ook 70k km geleden al geweest zijn, en zou ik nu in theorie niet meer kunnen rijden. Misschien een sensor ofzo? Of misschien hoort het bii de 1.4tdi? Ik hoor mensen wel eens over intervallen van 1000+ km, dan heeft die van mij al 3x geregenereerd haha
 
Polo  6c  Verkocht 
Sja, Mijn 1.2TDI regenereerde om de 650-750km. Deze had 210.000 gelopen bij verkoop.

om de 300km regenereren lijkt mij echt niet jovel. De kans is heel groot dat jou auto nog gewoon elke keer onder de drempel waarde zit van een "vol melding" van jou roetfilter. Maar het is een feit dat de meeste roetfilters tussen de 150-200k vol zitten. Regenereren betekend NIET dat het filter volledig word schoongebrand. Het roet word grotendeels uit het filter gebrand maar er blijft een residu achter. Dit residu zorgt ervoor dat jou roetfilter vol raakt en de auto, na verloop van tijd, een foutmelding geeft van een roetfilter dat vol is.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!