Cursus draad schemas lezen

iichel

Exclusive lid
12,822
4
8,052
283
Dames, heren, Hendri,

Na deel 1 (cursus onderdelen zoeken) zijn we vandaag op deze mooie Allerheiligsten dag aangeland bij deel 2: de cursus draad schemas lezen.

Draadschemas (stroomloopschemas, current flow diagrams, Stromlaufpläne) worden veelvuldig gebruikt bij het uitzoeken van hoe bekabeling loopt. Dit is nuttig bij het opzoeken van fouten (kabelbreuken, foute bekabeling) of het maken van nieuwe kabelbomen (mods).

De grootste bron van deze schemas is het VW programma ELSAWin. Dit is een programma dat uitsluitend door VW op licentie uitgegeven wordt. Er zin wel illegale versies in de omloop maar uiteraard gaan we daar hier op mypolo niet dieper op in. Een legaal alternatief is Erwin. Daar kun je voor een uurtje rondneuzen naar PDF'jes voor 7 euro of een hele dag voor 30 euro.

We gaan vandaag eens wat closer focussen op het schema van @Jacko en zijn affaire met zijn voorgloei module, als een praktisch voorbeeld. Dit draadschema komt uit ELSAWin, maar in Erwin zijn ze in principe hetzelfde.

JhBCnBL.png


Hij is in het Engels, want mijn brein werkt nou eenmaal beter in het Engels. Sorry. Das mijn eerste verontschuldiging. De tweede verontschuldiging is dat het niet perfect is en soms nog wel een update zal krijgen.

Dus, wat zien we? Linksonder zien we voor wat voor auto dit is:
B (modeljaar B, 2011)
6R1 = Polo 6R1 = Polo tussen 2009 en 2014
Polo (obviously)
CFWA = 1.2 TDI common rail motor met 55Kw

Rechtsboven staat een titel met wat we kunnen verwachten in dit plaatje:
- standkachel
- voorgloei module
- gloeispiraal 1, 2 en 3 (immers, 3 cylinders)

Daaronder zien we een kolom met de elementen die terugkomen in dit plaatje. Vaak een letter, een getal en soms nog een letter.
E.. = ?? = knopje (bv E229 = alarmlicht schakelaar)
F... = Fuhler = Schakelaar (contact switch) (bv F = remschakelaar, F321 = handrem)
G = Geber = sensor (druksensor, potentiometer, PDC sensor)
J = ?? = module / regelapparaat, bv J519 = BCM
L.. = Leucht = indicatie lampje
M.. = ?? = Lamp (MX2 is je dimlicht rechtsvoor)
T = Terminal = contacthuis / stekker
V = Versteller = stelmotor of ventilatormotor (V49 is je hoogteregeling motor rechtsvoor)
Q = ?? = warmte element (elec. verwarming)
Z = Zuzatz... = extra (bv extra verwarmingselement in je Lambda sonde)

Het mooie is dat deze dingen in een VAG auto altijd hetzelfde zijn. Een J519 in een Polo is een BCM, maar ook in een Audi R8 of een Seat Léon. Een G515 is een verschikdruksensor bij iedere dieselmotor.

We gaan nu eens kijken naar de J179, dat is een automatic glow period control unit. Die zit in ons schema links, in het midden van de pagina.
De de module zit zo te zien vast met 1 stekker, namelijk T11. Lieve kijkbuiskindertjes, T11 heeft een T van Terminal dus het is een stekker. De 11 betekent in dit geval dat de stekker 11 pinnetjes heeft. Op de stekker zullen ook getallen staan ter indicatie van welk gat voor welke positie bedoeld is.

In het schema kunnen we precies zien welke pin waarheen loopt. Kijkt u mee?
T11/1 gaat naar een T14/9 en naar Q10 (helemaal linksonder).
Dus dat betekent: pin 1 van de 11 polige stekker van de voorgloeimodule, die reist via een andere stekker (T14, pin 9) naar voorgloei element Q10 van cylinder 1.
Akkoord?

Pin 2 gaat op dezelfde manier via T14/8 naar Q11
Pin 3 via T14/7 naar Q12
etc etc

De kabel voor gloeispiraal 1 is zwart/rood en heeft een doorsnee van 1,5 vierkante millimeter. Bij het repareren van kabels is het aan te raden om zeker de doorsnee te behouden en voor je eigen gemak de kleur in ieder geval benaderen. De doorsnee van een kabel heeft alles te maken met hoeveel stroomsterkte een kabel aankan. Een dunne kabel kan een lage stroomsterkte prima aan, maar als je 100A door een dun kabeltje laat lopen, dan loop je kans op brand. Minimale kabeldiktes zijn dus te respecteren. Let daarop.

Als we nu eens kijken naar T11/10, die loopt niet naar een 'eindstation' maar die gaat naar J623, wat we zelf vaak de ECU noemen. Niet geheel correct, een ECU is immers een electronic control module en daar heeft een Polo er wel meer van. De J179 is technisch gezien ook een ECU.
T11/10 loopt met een paars/gele kabel van 0.35mm^2 naar T94/81. Dus die komt uit op de 94-polige stekker van het motor regelapparaat, op pin 81.

Dan hebben we nog kabels die wel ergens heen lopen maar niet op dit plaatje staan. T11/11 heeft een rood/witte kabel van 6.0mm^2 (dikke kabel) die het beeld uitloopt naar [13]. Dat betekent dat deze vanuit een ander kabel diagram komt. Hij komt wel uit het 'grote' schema van de motor, maar op een plaatje waarvoor je in ELSAWin of ERWIN iets naar boven moet scrollen.

Niet alle autos hebben dezelfde uitrusting. Rechtsboven zien we bij F268 een sterretje staan. Dat sterretje wordt in de rechterkolom verduidelijkt, * = according to equipment. Niet iedere polo heeft zo'n extra standkachel.
Het kan ook inhouden dat er verschillen zitten in de modeljaren of maanden. Rechtsonder lopen er twee rood/zwarte of blauw/zwarte kabels naar J359 en J360 (sorry ze staan niet op de screenshot). In autos gebouwd voor November 2010 zijn ze zwart/rood, na November zijn ze blauw/zwart.
Soms hebben benzine- en dieselmotoren andere kleurtjes, andere stekkers of andere pin bezettingen. Dit wordt aangegeven met de sterretjes.

En het laatste is de horizontale strepen met een B of een D erbij. Dat zijn 'connections'. Het is een samenvoeging van kabels, ergens in de kabelboom. D182 (midden, onder) is een blauw witte kabel van 2,5mm^2 die zich opsplitst in 3 kabels van 1,5mm^2 doorsnee. Niets meer, niets minder :)
Waar die precies zit is lastig te vinden en daarvoor moet je vaak een hele kabelboom opensnijden.

Goed, ik hoop dat ik jullie enigszins door een draadschema heb geloodsd. Het is een beetje abstract denken, maar met wat moeite hoop ik dat het voor iedereen toch begrijpelijk te maken is.
 
Lang verhaal kort, maar iets langer, onenigheid tussen leden wie trouwens niet gebanned zijn maar die handige jongen toch wel.

Consequenties van daden :tongueout:.
 
Volkswagen  Caddy  @ 102 Pk / 250 Nm DSG | Ex: Audi RS3 2.5L TFSI 5-Cil @ 367 Pk / 465 Nm | Ex: VW Polo 6R 1.2 TDI Bluemotion @ 101 Pk / 232 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!