230mm naar 256mm rem upgrade Polo 6R achteras

iichel

Exclusive lid
12,858
4
8,071
283
Achterremmen upgrade… part 1: onderzoek.


Goed, ik heb al een tijdje de pest erin dat m’n achterremmen niet echt lekker de handrem vasthouden. De laatste tijd heb ik overal redelijk de pest in overigens. Depressie is een bitch in daily life. Maargoed, handrem, heuvels, niet prettig. Om deze reden heb ik al ooit de achterremmen van 200mm trommels ge-upgrade naar 230x9mm schijfremmen.


Helaas is het toch niet altijd helemaal voldoende, vooral m’n betere helft zakt nog wel eens door de handrem heen. Zelf kom ik vaak wel weg met het middelste pedaal en wat heel-and-toe actie.


Op het 5x100 onderstel zijn wel wat autos geleverd met grotere achterste schijven:
  • Audi TT
  • Golf 4 V5/R32
  • Seat Leon R
  • VW Polo 6R WRC

Wat hebben we nu op de achteras zitten:

  • 230x9mm volle schijven
  • 5x100 steekmaat
  • Lucas 38mm remklauwen met enkele zuiger
  • Handrem via kabel
  • Klauwen met ribbels op de achterzijde

Voor een upgrade hebben we nodig:


Het probleem is dat er veel setjes te koop zijn, compleet, van een Audi TT Quattro. Dat past eigenlijk niet, je hebt een 6mm spacer nodig tussen de remklauw dragers en de remklauw zelf. Dat vind ik niet zo mooi. Je moet dus remklauw dragers hebben van een voorwiel aangedreven auto.

ATE maakt die dingen origineel voor VW, en je hebt de volgende referenties: BDA526/BDA525 (niet gelakt) en BDA1146/BDA1147 (rood).

Daarnaast heb je nog remklauwen nodig. Die zijn anders, zie je het verschil Goed zoeken…


230x9mm:
395835_x800.jpg


256x22mm:
rear01.jpg


(dank Skateboy918 voor je foto… wie je ook bent, lol)


Je ziet, de oude klauwen zijn niet herbruikbaar. Helaas…

Sinds de techniek op de achteras van de Polo nog uit de steentijd komt, kunnen we met deze guide heel mooi zien hoe de rem upgrade zelf werkt:

http://uk-mkivs.net/topic/46118-18t-golf-mk4-gti-256mm-full-rear-brake-diy-upgrade/

Gereedschap om in te slaan:
  • 30mm 12-kant
  • Pulleytrekker
  • Rem ontluchter
  • Doppenset + ratel
  • Schroevendraaier
  • Remvloeistof (bv ATE typ 200)


Binnenkort rapport + fotos van de Rosa Line bij deze ombouw.

Twee vragen waar ik zelf naar benieuwd ben:
  • Remt het beter? (m.a.w. doel bereikt??)
  • Past eem 15” velg nog?

Ik wil je op het hart drukken, om alleen hiermee aan de gang te gaan als je weet wat je aan het doen bent. Remmen zijn een belangrijk onderdeel van je veiligheid.
Informatie uit de officiële fabrieksvoorschriften gaat duidelijk boven mijn aanwijzingen als enthousiasteling.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Polovl, Durban en Maik
Ik moet die eerste stap nog doen.....van trommel naar schijf. Er blijft vast wel materiaal over. [emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Daar zit ik ook al een tijdje over na te denken, niet eens om de remkracht maar het ziet er gewoon niet uit zo een trommelrem... aan de andere kant blijven de achterste velgen wel mooi schoon..

ONTOPIC: klinkt als een hele mooie upgrade en niet denken aan of er nog 15" op passen, gewoon overstappen naar 17" winterbanden lol


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik merkte zelf wel een vooruitgang in de handrem 'kracht' van trommels naar schijven. En ik vind 't gewoon mooier. Trommels horen niet op een auto meer...
Als alles goed gaat heb ik een bijna complete set te koop voor ombouw naar 230x9mm schijven... maar dat later. Dit topic is voor 256mm schijfjes op de achteras
 
  • Leuk
Waarderingen: Korsser
1. Ja een 15 inch velg past nog. Een mk1 leon topsport heeft de zelfde achterklauwen, en daar past 15 inch ook prima (op de achteras, voor past niet ivm 312mm schijven).
2. Je gaat geen verschil merken in remkracht. Enigste voordeel is meer oppervlakte van je remblok, dus in theorie meer rem vermogen. Meer oppervlak van je remschijf, dus meer koelend vermogen. Of je dit op je polo gaat merken... ik ken jou rijstijl niet, maar denk van niet. Overgens wel een leuke upgrade gewoon om te hebben:mrgreen:
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Efu een stomme vraag maar zit er geen hillholt op Rosa Line. Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad dat ik met draaiende motor terug zakte. Wel merk ik als ik hem op een helling parkeer dat hij wel is wat door zijn rem zakt. Ik heb geen ketting dus zet hem lekker ook in z'n versnelling.
 
Vw  Polo  1,6 tdi 90pk 6R/ 1.2 9N 
Mocht je het nog gekker willen doen, van een mk4 R32 zijn de achterste schijven 256mm geventileerd...:rolleyes: hier zijn ook adapters voor om naar 280mm te gaan:cool:
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
230x9 mm Polo standaard schijfremmen:

2017-05-20 20.43.28.jpg

256x22mm zimmermann geventileerde EN geperforeerde remschijven (full petje power YOLO POLO)

2017-05-20 20.42.38.jpg

2017-05-20 20.42.42.jpg

Heeft er iemand nog een slotbout sleuteltje voor aliexpress slotbouten? Ik ben de mijne kwijt... :mrgreen::mrgreen:

Remsysteem is vers ontlucht en voorzien van ATE Type 200 remvloeistof. Het remt wel super moet ik zeggen. Voor zitten de 312mm grote broers van deze schijven met rondom ATE Ceramic remblokjes. Nu nog een ABS computer die het allemaal aan kan...
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!