EGR mogelijkheden 1.2 TDI BM

Ik heb problemen met mijn polo 6r (132000km) : regelmatig gaat het MIL lampje branden en af toe ook het spiraal lampje.
Als ik de auto uitlees krijg ik deze melding: EGR Sensor 1 P0405 00 [008] - Signal too Low
Dit lijkt op een probleem met de EGR. Ik weet dat de EGR een zwak punt was/is bij deze auto's en vele EGR's zijn dan ook al in het eerste jaar vervangen. Of ik nog een originele heb weet ik niet, dat ding is niet bepaald toegankelijk.

En nu?
- Naar de dealer gaan en 1000 euro uitgeven gaat niet gebeuren.
- Moet volgende week wel naar de dealer voor APK, dan eens kijken of er iets onder coulance mogelijk is, verwacht ik niet veel van.
- Software matig EGR uitschakelen schijnt (nog) niet mogelijk te zijn iv.m. goede beveiliging, of inmiddels wel?
- Voor 85% dichtzetten is misschien wel mogelijk, heeft iemand hier ervaring meer? http://www.gerritspeek.nl/vag-com_egr_diesel.html
- Ik zou zelf de EGR kunnen vervangen, maar hoe weet ik welk type EGR de verbeterde versie is? Als ik het goed heb heeft de EGR artikelmummer 03P131512, maar welke toevoeging is de verbeterde versie?
Ik heb het even snel bekeken en het vervangen wordt geen leuk klusje. Hier en daar heb ik gelezen dat zelfs de aandrijfas aan 1 zijde verwijderd moet worden. Heeft iemand misschien iets van een handleiding?
 
Ik heb ook hetzelfde probleem gehad. Wat ik heb gedaan is Additieven toegevoegd en EGR cleaner gebruikt. Na 1500 km weer hetzelfde gedaan en nu 4000 km gereden storing vrij. En ook wat belangrijk is om te weten, ga niet al te zuinig rijden, soms moet je ook op z'n staart trappen. Shell V power tanken of die van BP. af en toe brand er een storing lampje van uitlaat, dan weet ik weer dat ik moet gaat trappen en dan gaat ie weer eruit. Ga niet onder de 2.3 duizend rijden, zorg ervoor dat turbo altijd in werking is.
mijn polo BM is nu op 137.000 km. tot heden heb ik diverse keren sensoren moeten vervangen.
tot zo ver mijn tips.
mvg
kerem
 
Dat op z'n staart trappen komt wel goed, dagelijks trek ik regelmatig door tot > 4000 rpm.
Welke additieven en EGR reiniger heb je gebruikt, hoe heet dat spul?
Wat voor sensoren heb je moeten vervangen?

Wat ik wel raar vindt is dat ook regelmatig het lampje uit is en de auto dan goed rijdt. Ineens begint de motor dan soms in te houden en niet veel later gaat het lampje aan. Ik weet nog niet wat er met de oude EGR kleppen mis was maar gaf dit dezelfde symptomen? Omdat de klachten niet altijd optreden zit ik toch meer te denken aan vervuiling of een slecht sensor contact. Probleem is dat je de EGR klep niet zomaar even gaat verwijderen om te kijken, en preventief een nieuwe kopen voor 200-300 euro is ook een beetje jammer.
 
Waarom dagelijks doortrekken naar 4000 rpm.?
Naar mijn idee kun je beter een lange afstand in een hogere versnelling rijden .
Of een lagere versnelling harder ;) maar dat is natuurlijk een eigen keus.
 
Omdat dan het EGR-circuit warm genoeg dat het zichzelf schoon brand. Dat is ook de originele gedachte achter het systeem

Ik begrijp het nog steeds niet :(

zie het antwoord hierboven.
Bij een constante snelheid zal het /roetfilter beter werken. Dan een enkele keer volgas bij het wegrijden.

Het regenereren zal ook pas plaats vinden als alle condities goed zijn. Motortemp/toerental/etc
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!