Storing in uitlaatgas systeem

  • Onderwerp starter Deleted member 3221
  • Startdatum
D

Deleted member 3221

Sinds vandaag brandt de motorstoring lampje op me dashboard tijdens het rijden. Volgens de VW app gaat het om: Storing in uitlaatgas systeem. Gisteren had ik last van een ander melding, namelijk: Roetfilter verzadigd. Maar na een uur op de snelweg te hebben gereden was die snel verdwenen. Nu heb ik mijn polo 6r even uitgelezen en krijg het volgende te zien:

Schermafbeelding 2015-06-26 om 00.26.34.png
Kan ik hier nog 300km mee rijden? Ik moet morge namelijk naar Antwerpen en heb weinig tot geen tijd om naar de garage te gaan. Ik hoor het graag :)
 
Dat is lastig te zeggen, wat het betekent is dat je DPF verschil druk sensor iets zegt wat de ECU niet helemaal gelooft.

Het kan inhouden dat er recent ge-regenereerd heeft (76 punten bij scrabble) en dat de sensor nogt zegt 'hij zit vol!!!'.
Het kan ook (en/of) inhouden dat de sensor gewoon maar wat brabbelt en dat de ecu zegt 'ey swa, wat is met jou?'.

Oorzaken zijn vaak te vinden in een G450 kapotte sensor (polo kwaaljte, je bent de 3e deze week die ik ken) of een verstopte leiding. Niet altijd.

Kun je ermee naar Antwerpen... het gevaar dat je loopt is dat je roetfilter vol loopt en dat die onherstelbaar beschadigd raakt.
Klinkt gevaarlijk, is het ook. na 45 gram roet of meer kan er niet meer geregenereerd worden (76 punten bij scrabble) en moet het filter handmatig gereinigd of vervangen worden.
Beetje duur, niet grappig.
Overigens geldt dit voor alle plaatsen met een afstand van 300km en niet alleen Antwerpen. Oberhausen, Bonn, Wezep, alles is even gevaarlijk.

Is het altijd gevaarlijk? Nee, dat niet.
Je kunt het altijd in de gaten houden, je hebt immers een vagcom.
Je gaat naar module 01 - Engine en dan naar adv measurements. Daar kun je opvragen hoe hoog de Diesel particle soot mass is.
Das hoeveel roet er in het roetfilter zit. Niet verwarren met ash mass, das hoeveel as erin zit. Niet verwarren met Ash uit Pokémon.

Zolang dat blijft onder het magische nummer 45 dan ben je safe. Sommige zeggen 51 trouwens. Maar als ik dat ook zeg en het is 45 dan krijg ik op m'n kop.

Raakt het te vol dan kun je hem handmatig gaan regenereren en dat doe je door met een warme motor wat meer toeren te maken. 2000-2500 zegt men.
Tandje terug schakelen op de snelweg, zogezegd.

Bij een kapotte sensor moet je een nieuwe erin laten zetten of zelf erin zetten.
Ervaring leert dat ze in Duitsland wel redelijk goedkoop te krijgen zijn (30-35 euro) en montage is letterlijk 5 minuten werk.
Het is een sensor die op je brandstof filter zit met een beugeltje en er zitten 2 leidingen en een kabel aan.
Omwisselen, stukje rijden, foutmeldingen eruit mikken en klaar.

Bij een verstopte leiding moet je proberen die even schoon te blazen met perslucht of iets dergelijks.

Biedt dat beide geen soelaas dan zat ik er met mijn educated guess naast en zit het probleem elders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deleted member 3221
Zelfde meegemaakt.. Sensor vervangen en probleem was opgelost.. Alleen ging de roetfilter lampje branden.. Net ff in zn 4 op de snelweg gereden roetfilterlamp is uit!
Thanks, zal ik onthouden. Het lampje brand gelukkig niet meer! Ik heb vanochtend naar de sportschool gereden (15km), op de heenweg branden het lampje wel nog op de dashboard maar wonder boven wonder op de terugweg was het verdwenen.
 
Dat is lastig te zeggen, wat het betekent is dat je DPF verschil druk sensor iets zegt wat de ECU niet helemaal gelooft.

Het kan inhouden dat er recent ge-regenereerd heeft (76 punten bij scrabble) en dat de sensor nogt zegt 'hij zit vol!!!'.
Het kan ook (en/of) inhouden dat de sensor gewoon maar wat brabbelt en dat de ecu zegt 'ey swa, wat is met jou?'.

Oorzaken zijn vaak te vinden in een G450 kapotte sensor (polo kwaaljte, je bent de 3e deze week die ik ken) of een verstopte leiding. Niet altijd.

Kun je ermee naar Antwerpen... het gevaar dat je loopt is dat je roetfilter vol loopt en dat die onherstelbaar beschadigd raakt.
Klinkt gevaarlijk, is het ook. na 45 gram roet of meer kan er niet meer geregenereerd worden (76 punten bij scrabble) en moet het filter handmatig gereinigd of vervangen worden.
Beetje duur, niet grappig.
Overigens geldt dit voor alle plaatsen met een afstand van 300km en niet alleen Antwerpen. Oberhausen, Bonn, Wezep, alles is even gevaarlijk.

Is het altijd gevaarlijk? Nee, dat niet.
Je kunt het altijd in de gaten houden, je hebt immers een vagcom.
Je gaat naar module 01 - Engine en dan naar adv measurements. Daar kun je opvragen hoe hoog de Diesel particle soot mass is.
Das hoeveel roet er in het roetfilter zit. Niet verwarren met ash mass, das hoeveel as erin zit. Niet verwarren met Ash uit Pokémon.

Zolang dat blijft onder het magische nummer 45 dan ben je safe. Sommige zeggen 51 trouwens. Maar als ik dat ook zeg en het is 45 dan krijg ik op m'n kop.

Raakt het te vol dan kun je hem handmatig gaan regenereren en dat doe je door met een warme motor wat meer toeren te maken. 2000-2500 zegt men.
Tandje terug schakelen op de snelweg, zogezegd.

Bij een kapotte sensor moet je een nieuwe erin laten zetten of zelf erin zetten.
Ervaring leert dat ze in Duitsland wel redelijk goedkoop te krijgen zijn (30-35 euro) en montage is letterlijk 5 minuten werk.
Het is een sensor die op je brandstof filter zit met een beugeltje en er zitten 2 leidingen en een kabel aan.
Omwisselen, stukje rijden, foutmeldingen eruit mikken en klaar.

Bij een verstopte leiding moet je proberen die even schoon te blazen met perslucht of iets dergelijks.

Biedt dat beide geen soelaas dan zat ik er met mijn educated guess naast en zit het probleem elders.
Jij bent master! Thanks voor alle info. Lampje brand niet meer dus ik ga toch kilometers maken in de hoop dat het niet meer terug komt.
 
image.jpg Probleem heb ik ook 3 weken geleden gehad. En toen gelijk maar de sensor zelf vervangen €80 bij de dealer.
Ik had de melding ook al een maand daar voor gehad dus ben er bijna zeker van dat de melding weer terug gaat komen. Heb even een foto er bij gezet kan je gelijk zien waar die zit en het part nummer wat je nodig heb. Koop wel een originele wand imitatie schijnt snel kapot te gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Deleted member 3221
image.jpg Probleem heb ik ook 3 weken geleden gehad. En toen gelijk maar de sensor zelf vervangen €80 bij de dealer.
Ik had de melding ook al een maand daar voor gehad dus ben er bijna zeker van dat de melding weer terug gaat komen. Heb even een foto er bij gezet kan je gelijk zien waar die zit en het part nummer wat je nodig heb. Koop wel een originele wand imitatie schijnt snel kapot te gaan
Top
 
Sensor vervangen storingen gewist roet filter zat niet verstopt half uur gereden op snelweg alles doet het naar wens,en startstop werkt ook weer.
 
vw polo 6r 1.2TDI BM  comfortline  1.2TDI 
Ik heb dit probleem nu ook en heb pas na 3000 toeren vermogen.. Kan iemand voor mij in de buurt van arnhem mijn storinguitlezen?Ik zie ook dat de prijs met duitsland erg scheelt. Is dit dan bij de dealer ook?
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDi 
Ja.. Ik had al 3 keer eerder het lampje van de roetfilter gehad, op dat moment hoor je de auto is meer brommend geluid maken. Dit zelfde geluid had ik dus gisteren ook(dit keer zonder het roetfilter lampje) maar omdat ik veel in de file stond heb ik weinig kans gekregen om contstante snelheid te pakken zodat de regenereren afgerond kon worden. En nu brand dus dit lampje.. Heb naar de sensor gekeken en 1 buisje is loos.. Zit nergens aan vast.. Klopt dit?

Voordat ik zo een sensor ga kopen, hoe weet ik of dit werkelijk hier aan ligt?
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDi 
Ja er zitten 2 buisjes aan bij mij zat er een korte aan van 15cm die zat nergens aan. Behalfe dan aan de sensor zelf.
Als je de auto uitleest zal je wel een fout melding krijgen.
Weet zo niet meer welk nummer hij door gaf maar met uitlezen weet je het zeker.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds vorige week probleem met de airco (en dat is vervelend met dat warme weer).
Probleem is dat mijn AC soms niet aan gaat. Ik heb climatronic, het AC logo staat in beeld, temperatuur staat op LO, maar er blijft 'lauw warme' lucht uit de roosters komen.
Nu komt dit probleem maar soms voor en de oplossing is redelijk simpel, motor uit, motor weer starten, en de airco doet het weer.
Dit probleem deed zich het eerst voor 10 dagen geleden (toen merkte ik dat het warm bleef). Gisteren had ik 2x dit probleem, 1x van werk naar huis en 1x later op de avond.
Auto is 2 weken geleden bij de dealer geweest voor een servicebeurt, hier hebben ze geen problemen vermeld. (ik had toen ook nog geen problemen ontdekt)

Nu heb ik VCDS en baalde er gisteren stevig van dat het probleem dus vaker voorkomt, dus meteen de storingcodes uitgelezen, zie hieronder:
Code:
Address 01: Engine (J0000-CFWA)
2 Faults Found:
14131 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
          P2453 00 [008] - Implausible Signal
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 2
                    Mileage: 143296 km
                    Date: 2047.14.29
                    Time: 22:40:20

14136 - Diesel Particle Filter; Differential Pressure Sensor
          P2454 00 [008] - Short to GND
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 32
                    Mileage: 143089 km
                    Date: 2047.14.26
                    Time: 11:50:37

Address 08: Auto HVAC (J255)
1 Fault Found:
00898 - Control Circuit A/C compressor
            010 - Open or Short to Plus - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101010
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 103
                    Mileage: 141925 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2047.14.11
                    Time: 20:06:39

Nu staat er 1 foutcode bij de HVAC module, maar die is al wat ouder (1400 km). Dus ik verwacht eigenlijk niet dat deze er veel mee te maken heeft.
De andere 2 foutcodes van de motor maken mij meer zorgen, en ik vraag mij dan ook af of hierdoor de AC niet aan zou kunnen gaan.
De P2453 code is van gisteren, toen de AC het dus ook niet deed om 22:40. Het lijkt er dus wel op dat deze fouten gerelateerd zijn

PS, er verschijnt geen error melding in beeld, ook geen lampjes. Wel heb ik dat het start-stop systeem soms niet werkt (motor valt uit en springt meteen weer aan)
 
ik heb even navraag gedaan bij een vriend die bij de VW garage werkt.
verschildruksensor kost 87 euro en er blijkt een betere type op de markt te zijn dan wat er in de BM's al zitten.
Moet alleen nog even nadenken of ik nog iemand in de buurt kan vinden die mijn auto wilt uitlezen..
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!