HOW-TO 9N Mistlampen aansluiten

Benodigdheden
Kabelboom; hier te bestellen.
Mistlampen + roosters met mistlamp uitsparing; zijn verschillende sets op eBay te vinden.
Lichtschakelaar met mistlamp functie; zijn ook verschillende op eBay en marktplaats te vinden. De knop van de Polo 6R past ook!
Zwevende zekeringhouder met 2 draadjes; te verkrijgen bij de betere autozaken.(klik voor foto)
15A zekering voor in de zekeringhouder.
Kabelverbinders; te verkrijgen in bouwmarkt of autozaak. (klik voor foto)
Tie-wraps.

Kabelboom
De kabelboom bestaat uit 3 losse draden.
1x kabel die je aan de mistlampen vast maakt (Kabel 1)
1x kabel van 50cm die in de lichtschakelaar moet (Kabel 2)
1x kabel van 90cm die bij deze methode niet nodig is.

Stap 1; kabels voorbereiden
Om te beginnen kan je het omcirkelde kopje van kabel 1 afknippen, die heb je niet nodig.
Ook kan het witte papiertje afgeknipt worden.


Ook kan je hetzelfde kopje van kabel 2 afknippen.
Het platje kopje dus niet!

Stap 2; ijzerdraadje naar motorruim
Dan moet je een ijzerdraadje door het omcirkelde gaatje boven de koppeling duwen.
Dit ijzerdraadje moet je nu kunnen zien onder je motorkap.


Stap 3; kabel terug naar binnen trekken
De afgeknipte kant van kabel 1 aan het ijzerdraadje vastmaken.
Ik heb hiervoor wat plakband gebruikt, zorg ervoor dat het goed vast zit zodat je hem naar binnen kan trekken!

Stap 4; De lichtschakelaar vervangen
Je kan de lichtschakelaar uit het dashboard halen door hem in te drukken en dan 1 stand naar rechts te draaien.
Zodra hij op deze stand staat moet je hem eruit kunnen trekken, lukt dit niet is het ook mogelijk om het kapje links onder je stuur los te trekken.
Van daaruit kan je de schakelaar ook naar buiten duwen!
De schakelaar zit vast aan een stekker, maak deze los van de schakelaar.

Stap 5; kabel 2 naar stekker lichtschakelaar
Pak nu kabel 2 erbij. Het platte kopje van deze kabel moet in gaatje 8 van de schakelaar komen.
Nu kan je je nieuwe schakelaar weer aansluiten op de stekker en weer terug op z'n plek plaatsen.


Stap 6; zwevende zekering aanbrengen
Plaats de 15A zekering in de zekeringhouder.
Aan de ene kant van de zekeringhouder komt het einde draadje die je bij stap 3 naar binnen hebt getrokken.
Aan de andere kant van de zekeringhouder komt het einde van het draadje dat je bij stap 5 in de lichtschakelaar hebt geplaatst.
Verbind deze draadjes via een kabelverbinder aan de draadjes van de zekeringhouder.

Stap 7; kabel 1 aansluiten op accu
Nu alle bedrading naar binnen is, kan je kabel 1 op de min pool van de accu aansluiten.


Stap 8; mistlampen plaatsen
De mistlampen met 3 schroefjes en boutjes vastdraaien.
De stekkers van kabel 1 aansluiten op de lampen.

Stap 9; kabels "wegwerken"
De kabels kan je netjes wegwerken door ze met een aantal tie-wraps aan bestaande kabels vast te maken.

Stap 10; geniet van je mistlampen! :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Jan de Bandeman
Ik ben er ook over aan het denken om mistlampen in te bouwen in mijn auto. Maar nu even een vraag hoe ziet de stekker uit die je in de mistlampen insteekt ? ik wil het eigenlijk zonder kabelboom maken want zo'n simpele kabelboom kan ik zelf ook wel maken. Alleen mis ik dan de stekkers die ik op de mistlampen moet insteken. Heeft iemand dus een foto van de stekker en een foto van van de achterkant van de mistlamp. Heeft iemand toevallig ook nog een linkje met het helle set want ik kom met alles los bij elkaar op 100 euro uit. Moet goedkoper kunnen denk ik.
 
Ik heb dit wel gedaan. Je gebruikt de schakelaar alleen als stuurstroom daar wil je niet die twee keer 51 watt over heen hebben staan want dat is niet zo veilig. Daarom word er een relais gebruikt zodat die 102 watt alleen over het relais en de zekering komt te staan en dus niet op je schakelaar. Zo kun je dus met een veilig wattage toch je hoge wattage lampen schakelen. Mij lijkt dit toch een veiligere oplossing.
 
Is niet nodig een relais.
Je koplampen worden ook niet met een relais geschakeld.
Net als je mist achterlichten.
op allemaal dezelfde schakelaar.

en je achteruit rijd lichten ook niet, en dat schakelaartje is nog fragieler.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Ik ben momenteel ook bezig met het installeren van mistlampen op mijn 9n.
Nu kreeg ik deze how to net doorgestuurd, maar helaas werken de foto's niet meer.

Bij stap 5 moet ik van kabel 2 (50cm) "het platte kopje" in pin 8 drukken van de schakelaarstekker. Echter heeft kabel 2 bij mij geen plat kopje. De kabel van 90cm wel.
 

Bijlagen

  • 16548950643852455623519588924000.jpg
    16548950643852455623519588924000.jpg
    949 KB · Weergaven: 11
Volkswagen  Polo 9n  1.2 
De kabel lengte maakt opzich niet uit natuurlijk.
het gaat erom dat de passende kabel/stekker in je lichtschakelaar gaat.
De andere kant van die kabel gaat aan een zekering.
en vanaf de zekering ga je naar je mistlampen.

De kabel die hier word overgeslagen is een kabel die van zekering naar schutbord stekker gaat.
De originele manier gaat zo, en dan vanaf schutbord stekker naar mistlampen.
enkelt die schutbord stekker zit in de ruitenwisserbak, en is enorm slecht bereikbaar.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Ja precies, dan is dat duidelijk.
Waar bij mij verwarring ontstond is dat er in de how to staat dat het dezelfde kopjes zijn die je afknipt. Echter past het kopje wat dan overblijft niet in de stekker. Die is te breed.

Maar als ik jou goed begrijp maakt het dus niet uit welk kopje afgeknipt wordt, als het maar in de stekker past?!
 
Volkswagen  Polo 9n  1.2 
De stekker die in de lichtschakelaar gaat is de meest belangrijke.
Die zou ik dus zeker niet afknippen.

De rest hangt af van hoe je de zekering gaat plaatsen.
als je een zwevende zekering koopt (geisoleerd met draden eraan) zou ik die met knijp/smeltpijpjes aansluiten.

De 2 platte stekkertjes die aan de kabels zitten zijn bedoelt voor in de zekeringkast.
Maar de zekeringkast laat zich niet makkelijk vullen, kan je niet heel makkelijk bij.
Maar is niet onmogelijk. (vandaar dat men vaak kiest voor de zwevende zekering.)

De 2 ronde stekkertjes gaan normaal in de schutbord stekker.
Die stekker kan je waardeloos bij, vandaar dat men kiest voor stap 2.
En hierdoor is dus een snoertje met een platte stekker en de andere kant een rond stekkertje onnodig.

De kabel vanaf de mistlampen naar binnen trekken (met het ijzerdraadje)zie stap 2 hierboven, gaat alleen zonder de stekker eraan.
Die gaat er dus zoiezo vanaf.

Hoop informatie, maar of het nu duidelijker word dan post 1....
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Dat was ik van plan inderdaad. Heb vanmiddag een zwevende zekering houder met 15a zekering gekocht en kabelverbinders die je dichtknijpt.
Denk dat ik er nu wel uit moet komen, thanks voor de hulp!

Op onderstaande foto heb ik in rood omcirkeld welke stekker ik afknip en aansluit op zwevende zekering. De stekker omcirkeld in groen, gaat vervolgens op de schakelaar.

Op de foto zonder cirkels zie je de kabel (90cm) die ik niet ga gebruiken.
 

Bijlagen

  • IMG_20220611_213009_edit_2678379026914226.jpg
    IMG_20220611_213009_edit_2678379026914226.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 8
  • IMG_20220611_213018.jpg
    IMG_20220611_213018.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9n  1.2 
Zojuist geprobeerd om een doorvoergat te vinden, maar zag alleen die van de motorkaphendel.
Hier geprobeerd een ijzerdraad doorheen te duwen, maar kom niet ver omdat hij op een gegeven moment blokkeert. Te krappe opening?
 
Volkswagen  Polo 9n  1.2 
Het rubber van de motorkap opener kabel zijn er 2.
Binnen plaat een rubber (ruitenwisserbak) en buitenplaat een rubber.
Motorkap open en goed kijken hoe je motorkap kabel loopt,
dan zie je wat ik bedoel onder de zwarte plaat.

Maar voor de mistlamp kabel zit dat rubber wel wat hoog.
Beter is die boven je pedalen gebruiken.
Ondersteboven bij je pedalen gaan liggen en goed voelen net boven je rem pedaal. (Gaspedaal kant)

Mocht je hem niet zien kan je ook vanaf buiten voelen.
Net onder je rem bekrachtiger.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!