Oproep: Post hier byte 18 van je Polo 6R

Houz74

Bekend lid
Spritmonitor.de
1,678
38
48
Omdat in byte 18 van Controller 09 uit je boordcomputer de totale configuratie van de lichten van je VAG auto vastgelegd ligt, ben ik op zoek naar de waarde die elke Polo 6R daar af-fabriek heeft staan.

In deze byte staat welke lampen je hebt zoals Xenon of LEDs, helaas kun je dat niet bit voor bit aanzetten zoals dat vroeger wel kon. Het is een soort volgnummer in een configuratielijst die ik probeer te achterhalen.

Je kunt het niet uitlezen via VCDS, maar het staat wel in je VCDS Autoscan resultaten:

Code:
Adresse 09: Zentralelektrik (J519) Labeldatei: PCI\6R0-937-08x-09.clb
Teilenummer SW: 6R0 937 088 F HW: 6R0 937 088
Bauteil: BCM PQ25 Re4 H50 0351
Revision: BU050001 Seriennummer: 0456 207110246
Codierung: 64B029BF08A10048202809B06C2B0C905F80612F7E860441200000000000
Byte 18 is de rode, dat is het 19e paar:
64B029BF08A10048202809B06C2B0C905F80612F7E860441200000000000

Iedereen die iets aan zijn auto heeft geprogrammeerd of heeft laten programmeren zou een autoscan opgeslagen moeten hebben. Iedereen die een waarde van byte 18 heeft die nog niet gepost is, vraag ik om deze hier te posten inclusief de gegeven van zijn af-fabriek lampconfiguratie zoals:
H4 / H7 / Xenon / DRL / GTI en graag ook wel of geen Bluemotion

Met de uiteindelijke resultaten zou je Xenon en LEDs kunnen inbouwen zonder foutmelding en zonder gevaarlijke Canbus weerstanden die of te heet worden of je boordcomputer laten doorbranden.

WAARSCHUWING: Ga niet byte 18 veranderen zonder dat je weet wat je doet, alle lichten kunnen daardoor ander gedrag gaan vertonen. Waarde 00 is niet de standaard waarde, dat is een soort beveiliging waardoor je niet de originele waarde kan zien in VCDS. Maak daarom altijd eerst een autoscan en sla deze op voordat je met byte 18 bezig gaat.

Alvast bedankt.
 
Hallo de rode byte is byte 17
64 =0.
B0 = 1
29=3

Enz.
Maik is ook al met een how toe bezig mbt coderen
De verlichting zit niet alleen 1 byte verwerkt maar in meerdere
Bv in byte 22 zit dim licht gelijk met grootlicht aan. (h7. Of. H4 verlichting). Inderdaad pas goed op wat je doet maak altijd een print screen voordat je gaat coderen zodat je altijd weer terug kan
Normaal gesproken moet je ook het desbetreffende bitje kunnen veranderen het is handiger als je met bitjes gaat stoeien in plaat van de bytes
Grt donna
 
Donna zei:
Hallo de rode byte is byte 17
...

Inderdaad pas goed op wat je doet maak altijd een print screen voordat je gaat coderen zodat je altijd weer terug kan
Normaal gesproken moet je ook het desbetreffende bitje kunnen veranderen het is handiger als je met bitjes gaat stoeien in plaat van de bytes
Bedankt voor je correctie, heb mijn post nu gecorrigeerd.

Normaal zou je gelijk hebben en kun je alle voorkeuren beter per bit zetten, alleen is Byte 18 in de nieuwe BCM totaal anders. In een Printscreen staat het op 00 en de echte waarde is alleen in een autoscan te zien. Daarnaast zijn het in de nieuwe BCM geen functies die je per bit kan aanzetten, maar is het een configuratie-volgnummer in een lijst die in een Eprom geprogrammeerd staat.

Hier staat al een lijst met 156 configuraties van Byte 18, alleen weet ik niet of deze ook voor de Polo gelden:
http://www.pjruane.com/jm/Byte18.pdf


In verschillende fora staat ook een oproep van Ross-Tech om je byte 18 te posten, bijvoorbeeld hier in de 2e post:

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5005802-For-those-with-Byte-18-issues...-(MK6)

Let op deze thread zelf gaat over een Golf VI, maar het programmeren van Byte 18 gaat hetzelfde. Hier de uitleg en de oproep:

Code:
This applies to vehicles with the a BCM only:

Byte 18 is the master lighting scheme for most of the exterior lights. Unlike previous generation 09-Central Electronics modules, the BCM equipped vehicles do not have the conventional "Cold Light" diagnostic bits. This is critical when replacing conventional bulbs with LED's, since the lamp check system (i.e. coding) isn't as easy to modify. In some cases, there is not a work around for the lamp check.

Typically the real coding is covered (hidden) from the factory with 00 shown in the coding. So, if someone recodes their BCM equipped (Mk6 or equivalent VW, Audi, Seat, Skoda) to anything else and the exterior lights freak out, simply recoding it back to the stock 00 will not fix it.

The fix is finding out what the stock setting should be and entering that coding. VCDS Our current release includes some of the common documented and tested coding values. If a registered Ross-Tech customer has a problem they can contact us via email. We may not have the answer, but we can try.

--

VW:

Hex 03 is the default setting for the NAR (North American Region including Canada) Golf and Gti.
Hex 06 is the default setting for the NAR Jetta.

Both of those are available in the Long Coding Helper with the current VCDS release.

--

Other models may be covered in the Long Coding Helper when available.

--

I welcome any other VW family Make or Model feedback or comments regarding Byte 18. Since we don't have all of them documented, this thread could be very useful for members that do cross that Byte 18 line and need help.
 
Dit is mijn codering van controller 09:
3BB02BBF48E12400B330C5327C2B1FD00F80614F7EA60051200000000000

Dus ook 61.

Betreft een 1.2 TDI Bluemotion, productie juli 2010, BCM-versie B. Oorspronkelijk met H4 halogeen, maar probleemloos omgebouwd naar H7 waarbij zonder aanpassingen de dimlichten blijven branden bij grootlicht/seinen.

Helaas is de Bluemotion erg gevoelig voor de juiste lampen:

Ik heb inmiddels H1-bi-xenon erin zitten in retrofit projectors in mijn oude H4-lampunits met de allernieuwste ballasten van Pilot, maar ik heb problemen met de lampcontrole. Deze is door Jela voor alle lampen helemaal uitgezet, maar zodra ik de motor start begint het symbooltje voor een kapotte lamp toch direct te branden. Ik heb ook extra warning-cancellers moeten gebruiken om te voorkomen dat de lampen een paar keer knipperen en vervolgens uitgeschakeld worden door de computer.

De xenonset is rechtstreeks op de originele aansluitingen aangesloten, dus niet via een relais-kabel omdat dat veel storing gaf: start-stop en bochtenverlichting werkten niet meer. Het nadeel van rechtstreeks aansluiten van bi-xenon is dat ik niet met grootlicht kan seinen als de lampen uit zijn. Is uiteraard APK-afkeur,maar voor die tijd hoop ik een oplossing gevonden te hebben, bijvoorbeeld door de retrofit-projectors in H7-lampen te bouwen waarin halogeen groot-licht zit.

Nu schijnen er geen Bluemotion BCMs te zijn waarin je de aanwezigheid van xenon kunt programmeren helaas, dus ik weet niet of ik de zaak werkend krijg.

Dit zijn de fouten die geregistreerd worden:

00978 - Lamp for Low Beam; Left (M29)
007 - Short to Ground - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100111
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1

00978 - Lamp for Low Beam; Left (M29)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 6

00979 - Lamp for Low Beam; Right (M31)
007 - Short to Ground - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100111
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1

00979 - Lamp for Low Beam; Right (M31)
010 - Open or Short to Plus - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101010
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Betreft een 1.2 TDI Bluemotion, productie juli 2010, BCM-versie B. Oorspronkelijk met H4 halogeen.
Gewoonjan heeft dezelfde configuratie, ook met een Retrofit Bi-Xenon. Hij kan wel probleemloos een relaiskabel gebruiken door byte 16 bit 4 "Lamp Diagnostics for Low Beam active"uit te zetten, meer is niet nodig.
Hij heeft ook gemerkt dat de canbus ballasten het startstop niet zo'n leuk systeem vinden, maar met het omzetten van genoemde Bit hoeft je ballast ook niet meer speciaal canbus geschikt te zijn, ook hoeft er geen error-canceler meer tussen.
 
Zoals ik al schreef: ook met de lampcontrole voor alle lampen uit blijft er een storing komen en raakt de boel in de war.
Je kan proberen Byte 18 te veranderen van 61 naar 41. (GTI met Xenon) Als je dat doet moet je wel even controleren of al je lampen het nog doen en dat je ook geen foutmeldingen krijgt.
Byte 23 over DRL kan ook nog van belang zijn als deze over dimlicht gaat, met sommige configuraties moet die uit voor Xenon.
 
Voor zover ik weet ondersteunt de Bluemotion BCM geen xenoninstellingen, simpelweg omdat er geen BCM's zijn met start/stop EN xenon. Dit zal gaan veranderen als de Blue GT op de markt komt.
 
Vandaag nog eens even aan het testen geweest. Lampcontrole voor alle lampen staat uit.

Xenon aangesloten (Pilot slimballast). Dimlicht aan, geen probleem. Grootlicht aan (=bi-xenon), lampen knipperen, gaan uit en het kapotte lamp-symbool verschijnt.

Vervolgens de warning-cancellers tussen lamp en ballast gezet. Dimlicht aan, geen probleem. Grootlicht aan, geen probleem. Terug naar dimlicht, maar zodra ik dan de richtingaanwijzer aanzet verschijnt weer het kapotte lamp-symbool. Alle lampen blijven dan wel werken overigens.

Ik begin er een beetje moe van te worden en denk dat ik mijn projectje maar op de schroothoop gooi. De retrofit-projectors bouw ik wel in m'n andere auto. Tenzij iemand nog een geniale oplossing heeft!
 
@RodeBM, heb je ook de lampen controle voor het grootlicht uitstaan?
Bij mij stond die standaard al uit, dus vandaar dat 1 instelling voor mij volstond.

Verder kan het zijn dat het relais bij mij ook zorgt voor wat extra stabiliteit in het systeem, dus misschien dat je de lampen nog even kunt proberen met het relais om er zeker van te zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VW  6R  1.2TDI 
Trouwens ik heb gister even met mn neus in de vagcom gezeten ( was origineel om te proberen of cc weergave ook kan zoals bij t skoda maxidot, kan trouwens niet bij mijn auto, optie was echter wel aanwezig) en toen kwam ik in een controller de optie xenonrange tegen.

Lijkt me dat die er niet voor niets staat, toch?
Oh en ik was benieuwd naar mn bcm versie, maar heb alleen een stikker in mn zekeringkastje gevonden, is deze het of moet ik yoga lessen gaan nemen om dat ding te vinden?
Kon m iig niet met een spiegel vinden.
 
VW  6R  1.2TDI 
Oh en ik was benieuwd naar mn bcm versie, maar heb alleen een stikker in mn zekeringkastje gevonden, is deze het of moet ik yoga lessen gaan nemen om dat ding te vinden?
Kon m iig niet met een spiegel vinden.
Als je met VCDS Controller 9 opent, zie je daar je BCM. Hij staat ook op je autoscan, dit is die van mij:
Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 6R0-937-08x-09.clb
Part No SW: 6R0 937 088 F HW: 6R0 937 088
Component: BCM PQ25 Re4 H50 0351
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!