draagarm rubbers vernieuwen

wie weet hoe je de bovenste schroef van de draagarm re voor , die in het aluframe gaan makkelijk los kunt krijgen.?
daar gaat nl een stalen bout in het alumium frame,en die zouden soms ab normaal vast zitten.
moet nl een kwaaltje van de 9N3 de rubbers vernieuwen.
bv dank Thomas.
 
Audi A3 8v sportline plus  Audi A3 sportline plus  1.4 tfsi 125 pk 
er is helaas geen andere oplossing dan los draaien desnoods met een verleng stuk. Niet te lang maken want afbreken kan dan eerder gebeuren en kost je een nieuw stuk of uitboren en daarna met een lange bout en moer vast zetten. Ik vloek er ook altijd op
 
starsky en TCL ,bedankt voor jullie reacties, en starsky een lucht sleutel hebben we wel.
TCL ,heb jij er ervaring mee? ik hoorde nt toevallig een andere optie,nl : de bout eerst goed warm stoken met brandertje en dan de bout losdraaien
met een goede ratel en verlengstuk , pijp o.id , misschien is dat de oplossing?
de draagarm is nl van aluminium en de lange bout van ijzer, en door de bout goed te verwarmen zou het aluminium uitzetten en kun je de bout losdraaien.
ook kan het zijn dat er loctite aan de bout zit en daarom ook zo gruwelijk vastzit.
ik laat jullie de bevindingen weten als het gelukt is.
groet thomas.
 
Audi A3 8v sportline plus  Audi A3 sportline plus  1.4 tfsi 125 pk 
volgens de monteur zal het aluminium sneller [zachter materiaal] uitzetten dan de stalen bout.
kan alleen maar hopen dat het lukt, anders wordt het een nieuwe draagarm :eek:
groet thomas.
 
Audi A3 8v sportline plus  Audi A3 sportline plus  1.4 tfsi 125 pk 
Let op als je warm stookt het alu zacht word en de kans op kapot draaien van de draad heel snel gebeurd is. Het is en blijft lastig met de luchttol draai ik ze meestal wel een stukje los om daarna met de hand verder te gaan. Daarna de draad eventueel opnieuw schoon te tappen voor eht erin draaien
 
Toevallig net zelf de rubbers van mijn 9N3 vervangen, bij mij was de luchtsleutel niet sterk genoeg voor die bout. Heb een wringijzer van ±500mm gepakt en daarmee voorzichtig los gedraaid. Als je het idee hebt dat het draaien te zwaar gaat werkt het vaak wel om de bout om de halve slag oid even een kwartslag terug te draaien (zoals je ook schroefdraad tapt als het ware). Succes met vervangen!
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Dag heren,

Alvast bedankt voor dit mooie forum. Ik heb al veel informatie gevonden om mijn draagarmrubbers van mijn polo 9N3 te gaan vervangen.
As zaterdag heb ik voor een middag een zelf-doe werkplaats gehuurd. Zojuist heb ik 2 stuks nieuwe draagarmrubbers besteld, type MOOG.

Omdat ik weinig ervaring heb met sleutelen aan auto's wil ik vantevoren weten welke valkuilen ik tegen zal komen, zodat mijn auto niet daar moet blijven :)

Moet ik bijvoorbeeld mijn voorwielen demonteren om makkelijker bij de rubbers te kopen? Heb ik dan nieuwe wielasmoeren nodig, of kan ik dezelfde hergebruiken?
Vervolgens moet ik mijn draagarm demonteren, om de rubbers te vrij te maken. Er is een bepaalde tool om de rubbers los te trekken van het frame en vervolgens nieuwe te plaatsen. Als ik deze tool niet heb, kan ik dan het beste het resterende frame + rubber demonteren en op de werkplaats de rubbers vervangen, of onder auto door blijven klooien zodat het lukt? De garagehouder heeft mij laten weten dat er een 20 ton pers aanwezig is, deze pers kan ik ook gebruiken
Is het frame loshalen veel werk, of een eitje als je wiel er al af ligt en de auto op een brug staat?

Graag advies voor de werkmethode, wiel erop/eraf, bepaalde tool bestellen, wielmoeren vervangen, met de 20 ton pers werken, of juist niet?
 
Volkswagen  Polo 9N 2003  1.2 
Dag heren,

Alvast bedankt voor dit mooie forum. Ik heb al veel informatie gevonden om mijn draagarmrubbers van mijn polo 9N3 te gaan vervangen.
As zaterdag heb ik voor een middag een zelf-doe werkplaats gehuurd. Zojuist heb ik 2 stuks nieuwe draagarmrubbers besteld, type MOOG.

Omdat ik weinig ervaring heb met sleutelen aan auto's wil ik vantevoren weten welke valkuilen ik tegen zal komen, zodat mijn auto niet daar moet blijven :)

Moet ik bijvoorbeeld mijn voorwielen demonteren om makkelijker bij de rubbers te kopen? Heb ik dan nieuwe wielasmoeren nodig, of kan ik dezelfde hergebruiken?
Vervolgens moet ik mijn draagarm demonteren, om de rubbers te vrij te maken. Er is een bepaalde tool om de rubbers los te trekken van het frame en vervolgens nieuwe te plaatsen. Als ik deze tool niet heb, kan ik dan het beste het resterende frame + rubber demonteren en op de werkplaats de rubbers vervangen, of onder auto door blijven klooien zodat het lukt? De garagehouder heeft mij laten weten dat er een 20 ton pers aanwezig is, deze pers kan ik ook gebruiken
Is het frame loshalen veel werk, of een eitje als je wiel er al af ligt en de auto op een brug staat?

Graag advies voor de werkmethode, wiel erop/eraf, bepaalde tool bestellen, wielmoeren vervangen, met de 20 ton pers werken, of juist niet?

Standaard stappenplan is ongeveer als volgt:

- Auto op brug zetten, ophanging moet vrij hangen
- Wiel van auto halen
- Bodembeschermplaat deels loshalen (meer ruimte om bij de rubbers te komen)
- Markeren hoe de fuseekogel in de draagarm gemonteerd zit (scheelt je in principe uitlijnen na het vervangen, ook al kan na het vervangen laten controleren ook geen kwaad)
- Fuseekogel los draaien (3 boutjes, dop 13)
- Fuseekogel uit draagarm halen (N.B. je ophanging hangt nu 'los' aan o.a. de schokdemper)
- Bout uit draagarm draaien ( dop 18, zit vaak erg vast, eventueel wringijzer gebruiken, maar let op dat ie niet knapt. Lang leve de WD-40 als het stroef gaat)
- Draagarm uit de rubbers trekken (zit knap vast en gaat met grof geweld, maar uiteraard wel uitkijken dat je de rest van je ophanging niet beschadigd)
- Rubber uit subframe trekken (is speciaal gereedschap voor wat 140 euro kost, ik heb voor mezelf gewoon zelf een trekker gemaakt van draadeind en moeren)
- Nieuwe rubber in subframe persen. Let op dat de remnok naar de goede kant (binnenzijde) staat!
- Draagarm in nieuwe rubber drukken (gaat moeilijk, veel kracht nodig. Eventueel bandenmontagevet gebruiken)
- Draagarmbout weer vastzetten (aanhaalmoment: 70 Nm + 90 graden)
- Fuseekogel weer in draagarm drukken, op oude plek manoeuvreren en vastdraaien (per bout 20 Nm + 90 graden)
- Bodemplaat weer monteren
- Wiel weer monteren

Zo gaat het ongeveer, in principe een relatief simpel klusje, als je het juiste gereedschap hebt. Als je niet weet wat je doet lijkt het me verstandig om je of eerst beter in te lezen (misschien een uitdraai van de procedure via ElsaWin, vraag er eventueel maar bij de VW dealer naar, weet niet of ze die meegeven) of om het te laten doen. Als je het verkeerd doet sloop je de nieuwe rubbers zo weer, of is de uitlijning van de auto 'weg' en gaat ie banden vreten.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

N.B. ik ben NIET verantwoordelijk voor eventuele schade in welke zin dan ook, mijn stappenplan en advies gebruiken (met aanhaalmomenten en al) is op EIGEN RISICO!!!
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Met alle respect Erikpolo. Maar als je zoveel vragen hebt, en nog niet veel aan auto's gewerkt hebben zou ik het overlaten aan iemand die er iets van kent.
Tja.. ervaring opbouwen moet wel ergens beginnen natuurlijk, en in feite is 't wat @Koekemoeroetoe zegt een vrij overzichtelijk klusje om zelf te doen, mits je de juiste tools bij de hand hebt :)
 
Ik wou het in mijn vorige post niet meteen zeggen, maar ik ben het wel eens met @IbifaHo
Overzichtelijk klusje of niet, het is wel de wielophanging en sturing waar je aan loopt te sleutelen. Als er iets verkeerd zit en je raakt daardoor tijdens het rijden de macht over het stuur kwijt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Uiteraard is het @Erikpolo zn eigen keuze, maar mijn advies zal ook zijn om deze klus door een universele garage te laten doen. Het klopt dat je ergens moet beginnen met ervaring opbouwen, ben ik het 100% mee eens, maar ik denk dat je beter met wat minder kritische componenten kan beginnen (koplamp vervangen, iets aan de achterklep of weetikwat). Dat is mijn advies als iemand met inmiddels behoorlijk wat jaren sleutel-ervaring aan vanalles en nogwat.

Mocht je het toch zelf willen doen, neem dan vooral de tijd. Zoals ze vaak zeggen, haastige spoed is zelden goed. En wees niet bang om andere mensen wat te vragen. Laat je het vervangen doen door een bedrijf, zoek dan een universele garage. Pouw wilde mijn draagarmrubbers ook wel vervangen, maar moest 310 euro kosten. Zonde geld, moet wel goedkoper kunnen, ook als je het niet zelf doet.

Succes met het (laten) vervangen van de rubbers, als je meer vragen hebt stel ze gerust!
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Standaard stappenplan is ongeveer als volgt:

- Auto op brug zetten, ophanging moet vrij hangen
- Wiel van auto halen
- Bodembeschermplaat deels loshalen (meer ruimte om bij de rubbers te komen)
- Markeren hoe de fuseekogel in de draagarm gemonteerd zit (scheelt je in principe uitlijnen na het vervangen, ook al kan na het vervangen laten controleren ook geen kwaad)
- Fuseekogel los draaien (3 boutjes, dop 13)
- Fuseekogel uit draagarm halen (N.B. je ophanging hangt nu 'los' aan o.a. de schokdemper)
- Bout uit draagarm draaien ( dop 18, zit vaak erg vast, eventueel wringijzer gebruiken, maar let op dat ie niet knapt. Lang leve de WD-40 als het stroef gaat)
- Draagarm uit de rubbers trekken (zit knap vast en gaat met grof geweld, maar uiteraard wel uitkijken dat je de rest van je ophanging niet beschadigd)
- Rubber uit subframe trekken (is speciaal gereedschap voor wat 140 euro kost, ik heb voor mezelf gewoon zelf een trekker gemaakt van draadeind en moeren)
- Nieuwe rubber in subframe persen. Let op dat de remnok naar de goede kant (binnenzijde) staat!
- Draagarm in nieuwe rubber drukken (gaat moeilijk, veel kracht nodig. Eventueel bandenmontagevet gebruiken)
- Draagarmbout weer vastzetten (aanhaalmoment: 70 Nm + 90 graden)
- Fuseekogel weer in draagarm drukken, op oude plek manoeuvreren en vastdraaien (per bout 20 Nm + 90 graden)
- Bodemplaat weer monteren
- Wiel weer monteren

Zo gaat het ongeveer, in principe een relatief simpel klusje, als je het juiste gereedschap hebt. Als je niet weet wat je doet lijkt het me verstandig om je of eerst beter in te lezen (misschien een uitdraai van de procedure via ElsaWin, vraag er eventueel maar bij de VW dealer naar, weet niet of ze die meegeven) of om het te laten doen. Als je het verkeerd doet sloop je de nieuwe rubbers zo weer, of is de uitlijning van de auto 'weg' en gaat ie banden vreten.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

N.B. ik ben NIET verantwoordelijk voor eventuele schade in welke zin dan ook, mijn stappenplan en advies gebruiken (met aanhaalmomenten en al) is op EIGEN RISICO!!!

Bedankt Koekemoeroetoe voor de informatie. Ik heb nu zin om de klus aan te pakken! Wat bedoel je precies met de remnok in de juiste richting?
 
Volkswagen  Polo 9N 2003  1.2 
Bedankt Koekemoeroetoe voor de informatie. Ik heb nu zin om de klus aan te pakken! Wat bedoel je precies met de remnok in de juiste richting?

Er zit een soort van nok (verdikking) in de rand van de rubbers, die noemen ze de remnok. De remnok moet je op een bepaalde manier naar binnen richten. Als de remnok niet goed gericht zit, dan komt de draagarmrubber te veel onder spanning als de auto weer op de wielen staat, wat de levensduur van het rubber nou niet echt bevordert...
 
Audi  A3 8P Sportback 2010  1.4 TFSI 125pk 
Rubber even eruit boren en Dikke schroevendraaier er tussen en binnen een paar tellen eruit gewipt. Met grote ring of plaat en wat vet kan je hem wel wat handigheid weer op zijn plek drukken. Let wel dat hij ver genoeg naar achteren zit zoals origineel.
 
Heb inmiddels de draagarm rubbers laten vernieuwen.
met deze re kant hadden we meer geluk dan de linker ,die wel erg vastzat.
hij had een speciale trekker meegenomen om de rubberen bussen er uit te draaien, fluitje van een cent.
blij dat ik weer van het gekraak af ben.
het schijnt dat dit euvel in Duitsland bijna niet voorkomt volgens de Duitse monteur.
hij zei dat het voornamelijk door onze beruchte heuvels in de straten komt.
ook maar gelijk weer een nieuwe APK erop gekregen.
paar puntjes, remde achter wat ongelijk , de remschoenen gelijk maar weer gangbaar gemaakt
en remt weer pico bello.
Oh ja en 3 lampjes stuk, nou ja stuk: de remlicht lampjes waren niet rood genoeg meer en 1 kentekenplaat verlichtings lampie stuk.
kan er weer een jaar tegen.
groet thomas.
 
Audi A3 8v sportline plus  Audi A3 sportline plus  1.4 tfsi 125 pk 
  • Leuk
Waarderingen: Ascari
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!