Hallo forumleden,
Wie o wie kan mij helpen met het oplossen van een probleem?
Mijn Polo 9N Highline 2002 Benzine 1.4 16V schokt bij stationair toerental. Hij loopt op 3 cilinders. Boven de 1000 toeren loopt ie goed.
Uitlezen resulteert in: cilinder 4 overslag - permanent.
Hele verhaal:
Al geruime tijd brandt bij mij af en toe het ABS-lampje. Geen 'probleem'. Doet ie vaker, zou storing zijn. (is meerdere keren gereset, oorzaak onbekend) Toen hoorde ik van 2 mensen die vonden dat mijn auto schokte. Weken later ging plots het motormanagment lampje branden. Omdat ik dat in relatie zag tot het ABS lampje heb ik er eerst niks mee gedaan. We rijden niet veel met de Polo dus ja.
Totdat ik soms zag dat de klok en dagteller gereset waren. Uiteraard eerst de vrouw de schuld gegeven maar dat bleek onterecht.
Ik dacht aan de accu, dus bij een automaterialenzaak de accu laten doormeten. Niks aan de hand. Ook de dynamo niet.
Zij lazen hem uit: cilinder 4 liep niet. Storing gaf aan EGR-klep stuk. Volgens hen liep door kapotte EGR cilinder 4 niet.
EGR laten vervangen. Tijdens dat vervangen zagen ze dat de kabelboom onder accu in een plas water lag. Ook de paravan vol troep dus zij dachten: water in kabelboom is storing in computer.
Nadat ze alles weer werkend hadden reed ik terug. Kosten 400,-
Een dag later liep ik naar mijn stationair lopende auto en ik hoorde ploffend geluid uit uitlaat. Nadat ik instapte knipperde motormanagment weer. Auto schokte heen en weer en optrekken ging niet lekker.
Dus maandags weer naar garage. In het weekend online naar verklaringen gezocht en de garage mogelijke oorzaken gemaild. Ook aangeven dat ik niet dacht aan een kabelboom-oorzaak, maar een mechanische.
Dat dachten zij ook. Ze dachten aan bobine. Ze hebben bobine van cilinder 4 op 3 gezet en visa versa om kapotte bobine uit te sluiten. Volgens garage liep de auto goed en kon ik testen. Kosten: gratis!
Dit Paasweekend mocht ik testen en Paasmaandag bemerkte ik weer dat ie stationair schokt.
Samen met een buurman gekeken en we merkten op:
- stationair schokt ie, maar boven 1000 toeren loopt motor ok en schokt niet in de motorkap.
Het hele weekend geen management lamp gehad.
Moeders de vrouw vertelde me dat zij vorig jaar de ANWB nodig had voor iets en dat hij toen aangaf dat er iets met de bobine was.
Vanochtend begon klachtenpatroon opnieuw: plots begon motormanagment lamp weer te branden, ploft de motor, schokt stationair.
Ik heb de garage gebeld, die hebben hem weer uitgelezen en ze zagen:
- cilinder 4 overslag - permanent. Foutcode heb ik gemist.
De garage wistte de storing. Motormanagmentlampje doet nu niks, maar monteur vertelde dat lampje dus gaat branden als motor warm is. Het schokken gebeurd ook bij koude motor, maar eenmaal boven de 90 graden gaat lampje permanent branden. Auto uit- aan zetten helpt niet.
Dit garageverhaal speelt sinds 2 weken. Ze helpen me keurig, gratis leenauto en al, maar de kabelboom lijkt mij vergezocht en ze lijken me maar niet de oorzaak te kunnen vinden.
Samengevat:
- motor schokt bij stationair toerental
- cilinder 4 werkt niet
- boven 1000 toeren bij koude motor verdwijnt dit, cilinder 4 doet het weer???
- ploffend geluid uit uitlaat onder 1000 toeren
- motor schokt bij koude en warme motor
- bij eerste keer motor warm (90 graden) gaat motormanagement lampje branden, gaat daarna niet meer uit
- bobine cilinder 4 is goed (omdat deze op 3 zat en uitlezen alsnog cilinder 4 als storing gaf)
Of het een verband heeft weet ik niet maar de lichtverklikker doet het sinds dat de klachten ontstonden ook niet meer. Speaker is ok want dit weekend deed hij het plots 1x weer. Toeval of niet?
Affijn, wie weet een mogelijke oorzaak van het schokken?
PS Omdat ik geen dergelijk topic mbt een 9N online kan vinden deze topic hier gestart.
En wie een oorzaak voor de ABS-lampje weet: graag!
Wie o wie kan mij helpen met het oplossen van een probleem?
Mijn Polo 9N Highline 2002 Benzine 1.4 16V schokt bij stationair toerental. Hij loopt op 3 cilinders. Boven de 1000 toeren loopt ie goed.
Uitlezen resulteert in: cilinder 4 overslag - permanent.
Hele verhaal:
Al geruime tijd brandt bij mij af en toe het ABS-lampje. Geen 'probleem'. Doet ie vaker, zou storing zijn. (is meerdere keren gereset, oorzaak onbekend) Toen hoorde ik van 2 mensen die vonden dat mijn auto schokte. Weken later ging plots het motormanagment lampje branden. Omdat ik dat in relatie zag tot het ABS lampje heb ik er eerst niks mee gedaan. We rijden niet veel met de Polo dus ja.
Totdat ik soms zag dat de klok en dagteller gereset waren. Uiteraard eerst de vrouw de schuld gegeven maar dat bleek onterecht.
Ik dacht aan de accu, dus bij een automaterialenzaak de accu laten doormeten. Niks aan de hand. Ook de dynamo niet.
Zij lazen hem uit: cilinder 4 liep niet. Storing gaf aan EGR-klep stuk. Volgens hen liep door kapotte EGR cilinder 4 niet.
EGR laten vervangen. Tijdens dat vervangen zagen ze dat de kabelboom onder accu in een plas water lag. Ook de paravan vol troep dus zij dachten: water in kabelboom is storing in computer.
Nadat ze alles weer werkend hadden reed ik terug. Kosten 400,-
Een dag later liep ik naar mijn stationair lopende auto en ik hoorde ploffend geluid uit uitlaat. Nadat ik instapte knipperde motormanagment weer. Auto schokte heen en weer en optrekken ging niet lekker.
Dus maandags weer naar garage. In het weekend online naar verklaringen gezocht en de garage mogelijke oorzaken gemaild. Ook aangeven dat ik niet dacht aan een kabelboom-oorzaak, maar een mechanische.
Dat dachten zij ook. Ze dachten aan bobine. Ze hebben bobine van cilinder 4 op 3 gezet en visa versa om kapotte bobine uit te sluiten. Volgens garage liep de auto goed en kon ik testen. Kosten: gratis!
Dit Paasweekend mocht ik testen en Paasmaandag bemerkte ik weer dat ie stationair schokt.
Samen met een buurman gekeken en we merkten op:
- stationair schokt ie, maar boven 1000 toeren loopt motor ok en schokt niet in de motorkap.
Het hele weekend geen management lamp gehad.
Moeders de vrouw vertelde me dat zij vorig jaar de ANWB nodig had voor iets en dat hij toen aangaf dat er iets met de bobine was.
Vanochtend begon klachtenpatroon opnieuw: plots begon motormanagment lamp weer te branden, ploft de motor, schokt stationair.
Ik heb de garage gebeld, die hebben hem weer uitgelezen en ze zagen:
- cilinder 4 overslag - permanent. Foutcode heb ik gemist.
De garage wistte de storing. Motormanagmentlampje doet nu niks, maar monteur vertelde dat lampje dus gaat branden als motor warm is. Het schokken gebeurd ook bij koude motor, maar eenmaal boven de 90 graden gaat lampje permanent branden. Auto uit- aan zetten helpt niet.
Dit garageverhaal speelt sinds 2 weken. Ze helpen me keurig, gratis leenauto en al, maar de kabelboom lijkt mij vergezocht en ze lijken me maar niet de oorzaak te kunnen vinden.
Samengevat:
- motor schokt bij stationair toerental
- cilinder 4 werkt niet
- boven 1000 toeren bij koude motor verdwijnt dit, cilinder 4 doet het weer???
- ploffend geluid uit uitlaat onder 1000 toeren
- motor schokt bij koude en warme motor
- bij eerste keer motor warm (90 graden) gaat motormanagement lampje branden, gaat daarna niet meer uit
- bobine cilinder 4 is goed (omdat deze op 3 zat en uitlezen alsnog cilinder 4 als storing gaf)
Of het een verband heeft weet ik niet maar de lichtverklikker doet het sinds dat de klachten ontstonden ook niet meer. Speaker is ok want dit weekend deed hij het plots 1x weer. Toeval of niet?
Affijn, wie weet een mogelijke oorzaak van het schokken?
PS Omdat ik geen dergelijk topic mbt een 9N online kan vinden deze topic hier gestart.
En wie een oorzaak voor de ABS-lampje weet: graag!
Volkswagen
Polo 9N Highline 2002
1.4 16V